Tenker å bygge VVB bryggeri

PS. Om du har 3fas tilgjengelig ville jeg definitivt ta rede på hvilken kapasitet du kan benytte deg av her. En 16 a 3fas kan splittes opp i flere enfaskurser, noe som gir deg bøttevis med strøm. PID er gøy, og virker som en fornuftig vei å gå for de fleste. Å bygge et styreskap med PIDer var utfordrende og enormt tilfredsstillende (når det endelig var ferdig vel å merke).

Bøttevis og bøttevis... 230V*16A*rot3= ca. 6374W. Du kan max splitte det til 3 stk 10A kurser.
 
svigerfar er elektroingeniør i automasjon og div, kryper nok til korset uten å bry skjegget og hodet med dette og hører med ham hva han kan legge opp av kurser. har flere for hånd som kan ordne ett trygt opplegg uten å ta med seg noe edel perlesekk som betaling. men som nevnt ønsker jeg å bruke propan til kok, og hlt kjel, da tror jeg det hermses i hlt kjelen for enkelhets skyld.

ingen aning hvor mye gass som går til noe som dette etter som at det ikke kan sammenlignes med grilling, men antar det går en del. vurderer å sveise på "skjørt" på bunnene på koke og hlt kjel for å fange mer av varmen, men vet ikke om det skaper trøbbel mtp altfor mye varme?

lokk blir nok laget av vanlig rustfri plate fra partnerens plateverksted og bøyd til håndtak som vi punkter på.

har også en plan om å benytte oss av maltrør til mesking, om en 100L passer inn i en 150L er det jo gull, men lurer nesten på om det kan bli bortkastet / for vanskelig å unngå at det blir mye svevende malt partikler rundt i mesken som skal over til kok mot slutten?

om 100l går inn i 150l er planen å kappe topp og bunn av 100literenxog sveise på 2-4mm bunn og bore plenti hull på 0,5mm kanskje heller 1-2mm og se om vi får tak i stålmesh som passer vår bruk å kle bunnen med. ser litt på speidel løsningen når det tenkes på maltrør, men eneste sirkulasjon som vil bli foretatt vil skje via pumpe ut fra bunn og opp på topp i maltrøret eventuelt..

tanker rundt dette?
 
Noen av de som bruker gass har brukt en kassert vaskemaskintrommel som varmeskjold.
 
Noen av de som bruker gass har brukt en kassert vaskemaskintrommel som varmeskjold.

med andre ord er det en kjent praksis for litt effektivere gassflamme varming? :)

må si etter å ha kikket på kristiania bryggeriet linket til ovenfor føler jeg deres norm blir å følge og antagelig kopiere. kjempeflott anlegg, ikke for mye dill, enkel kontroll. slipper gass og, hva mer kan mann ønske! 100liter vurderes som godkjent altså, trenger ikke ha mer stående av hvert brygg selv på deling. :rolleyes: noe jeg kan angre på å ha sagt den dag 50 liter av det beste går tomt i hyllene mine :oops: - i fare for å høres ut som en dranker så får jeg nok av hjelp med konsumet som det er altså, ingen fyllemaraton her i gården :)

da er gjæringstanker i stål det eneste vi skal se nøyere på til senere. med konisk bunn! :)
 
Tilbake
Topp