Tenker å bygge VVB bryggeri

Da er ideen kommet på bordet mellom meg og en kammerat om å bygge ett VVB bryggeri til vår/sommer.

Vi tenker å kjøre på med mellom 150-200L tanker.

Det jeg lurer på er hvordan folk med VVB bryggeri foretar seg utformingen av tankene og meskingen eventuelt skyllevann og koketank?

Når det er så enorme menger vann ser jeg for meg at det kan bli trøblete å få til skyllevann, så vurderer mer eller mindre å droppe det for å oppnå enklere arbeid, om en løsning med en tredje VVB kjel med skyllevann som pumpes til en spreder i mesketanken?

Ser for meg mesketanken kan få være med ett termometer og ett eller to elektriske varmeelementer bare for å kunne regulere tempen om nødvendig gjennom meskingen, og totalt isolert såklart. Koketanken vurderer jeg om skal få gassoppvarming, kjøpe en 5-10kg propantank og brenner / bluss av enkelt slag fra biltema.

Tanken er å varme opp meskevannet til "Strike temp" i kokekaret og føre det over til meskekaret, røre ut malten og "forsegle det" når tempen er stabil. Ser ikke for meg noen løsning på stegmesking her, men kan jo være aktuelt dersom det holder med 4-6kw varmeellement for å få temperaturen opp?

Enkle kraner, mest sannsynelig en pumpe. Tar gjerne imot råd til hva jeg burde velge av Chugger / March
pumper og hvor de finnes til billigst mulig penge, gjerne med stålhus og ellers det som trengs.

Lurer også på det å beregne maltmengder til ett såpass stort bryggeri for å klare å treffe OG mål, vil helst ikke stå igjen med enten 150L lett øl / ballesterkt øl. :)

Tenker muligens motstrømskjøler er løsningen til ett så stort oppsett, formeninger om dette? Har ikke helt klart å se for meg hvordan folk løser dette med Trub når benyttes motstrøms kjøler, tar mann med -alt- fra kjelen for å så overføre en omgang til etter ting har fått stått en stund og "lagt" seg? Har ikke noe imot trub såklart, men mengdene denne størrelsen bryggeri kan medføre er vel helst til å unngå i kjøleren.

takker for alle forklarende og ellers tips dere har å komme med! :D
 
Sist redigert:
Hvor mye strøm har du tilgjengelig?
Har du nok strøm kan du varme skyllevannet direkte med varmeelementer montert i ett rustfritt rør med 1" gjenger. Ett 3kw element går fint på en 16A kurs, du kan tyne det til 4500W med litt trege sikringer. Hvis du har to elementer bør det klare seg godt, ett inn på hver side i røret og en tilkobling i hver ende for vann inn/ut eller i hvert sitt rør. Ellers kan du lage en løsning hvor du varmer opp med gass. Med litt lure koblinger kan du sikkert bruke de samme elementene her som under meskingen. Ett annet alternativ er å skylle med kaldt vann. Det skal også fungere greit, men jeg har ikke prøvd det selv.
 
Tenker du på Rustfri rør med varmeelement i ala det mann kan se i diverse RIMS systemer?

Foretrekker varmere skyllevann da det vil ha bedre evne til å løse med seg eventuelle sukkerrester som sitter i
malten :) Og pumpe blir det, kan godt få til ett intrikat pumpesystem, men isåfall det som går an å få til med forgreininger
på en enkelt pumpe. Tenker å gjennomføre dette med "god" standard, men ikke dyrere enn nødvendig.

Dette er på handlelista:
- 3x Termostat med 6" probe
- 1x Pumpe March / chugger
- Div rørdeler og slanger
- 1-2x Gassbluss
- 1x propantank
- 3 x kraner
- Whirlpool? (og rørdeler til den)

Kommer ikke på så mye mer i farta.

Eventuelt delene som HansV nevner til Utvending elektrisk RIMS - Tube til oppvarming..

Edit: strøm er jeg litt usikker på, blir det ikke lagt opp en kurs på 30-50 amper eller koblingsboks blir det med å bruke 16a kurs fra garasjen + hente strøm fra div kurser fra huset. Har en trefas jeg kan koble til som er ment for en keramikkovn, men aner ikke styrken på kursen desverre.

Tanken er naturligvis å brygge utendørs da utstyret blir å så stor størrelse.

Noen som har tips til hva jeg trenger til sølvlodding / rustfrisveising? vurderer om jeg skal eliminere mulighetene for feilsøking etter lekasjer med å sveise / lodde på kraner og slikt. :)

Kjøpte ett termometer fra Bryggselv av Heavy duty med 6" probe og sveisefri til Biab kjelen min, det virket vanskelig å få den ordentlig tett, ble ett par dråper i minuttet hele tiden, til det antageligvis forsukret seg tett litt ut i meskingen, eller temperaturen utvidet pakningen nok til at det ble tett / tettere. Orker ikke det styret, må være tett! :rolleyes:
 
Sist redigert:
Om en søker finner en endel fine byggetråder på akkurat dette. Holder på å bygge 3 kjelers VVB selv, meste av deler på plass, gjenstår litt sveis eneste.

Ville styrt unna element rett i meskekar, blir fryktelig varmt rett rundt disse og det vil nok påvirke malt/mesk. Skal du ha et HLT så er det jo bare å kjøre en HERMS rør igjennom denne for temp kontroll. Evt RIMS tube.
 
Om en søker finner en endel fine byggetråder på akkurat dette. Holder på å bygge 3 kjelers VVB selv, meste av deler på plass, gjenstår litt sveis eneste.

Ville styrt unna element rett i meskekar, blir fryktelig varmt rett rundt disse og det vil nok påvirke malt/mesk. Skal du ha et HLT så er det jo bare å kjøre en HERMS rør igjennom denne for temp kontroll. Evt RIMS tube.

kjempetips det med Herms rør, det er enkel og grei løsning på tempkontroll, så får en uten påminnelse varmt vann i varmvannstanken og. ;)
Men trenger vel en effektiv pumpe for at oppvarmingen skal skje relativt raskt her da? Tips til hva jeg kan bruke som Hermsrør? Har en liten dyppkjøler til biab systemet, mistenker at det blir altfor langsomt og liten dimmensjon om mann skal ha litt tempo og en del liter/pr minutt gjennom systemet. Kan eventuelt se om jeg finner tak i kobberrør på 1cm å kveile e.l.
 
Jeg har sett at det selges verdige sett med rør og koblinger i rustfritt for å lage RIMS tube. Var også en tråd om det her for ikke så lenge siden.
http://forum.norbrygg.no/threads/rims-herms-tube.22914/#post-234920
Skal du varme skyllevann så kan du bruke en RIMS tube, evt. koble på varmtvannstanken og bruke vanntrykket i huset til fylling så du ikke trenger pumpe. Temperaturen kan du bare regulere med krana hvor fort vannet går igjennom. Skal du ha RIMS tube til oppvarming under mesking trenger du selvsagt pumpe og PID regulator.
 
Jeg valgte herms i eget rør på utsiden av mesketanken. Tror det er lettere å regulere et varmelement med pid enn å strupen væskeflow.
ImageUploadedByTapatalk1416410541.450633.jpg
 
må nesten spørre, hva er og står pid for? :)
PID står for proportional integral derivative (controller). Kort sagt et styresystem som er mye flinkere til å treffe og holde ønsket temperatur enn en simpel termostat som slår elementet av/på ved et visst avvik. (Er ikke begrenset til temperaturstyring, men er vel det som er mest aktuelt for oss..)

Se på de de to øverste grafene her for termostat vs pid: http://www.ospid.com/blog/what-is-pid-control/
 
Sist redigert:
Litt stivt ja. Men arbeidet ser ikke så verst ut (og har sikkert tatt litt tid). Og så får man jo et 250L bryggeri, inkludert en rustfri gjæringstank, til prisen av en 20L Speidel.
Nei, sant. Jeg så også på verdi og ikke pris, og stusset derfor litt mindre nå.
 
Snart ferdig med mitt vvb-bryggeri. Har klart meg helt uten sveising, noe som var et mål i seg selv. Har brukt ulike varianter av weldlessfittings med oringer, pakninger og andre mer eller mindre fiffige løsninger. Etter første testbrygg må jeg si meg veldig fornøyd. Det som sto som den største utfordringen var å lage velfungerende gjæringstanker med store nok mannhull, som likevel holder tett. Tror jaggu jeg har fått til det også (med uvurderlig hjelp fra forumet). Selv bruker jeg et corneliusfat som en hermsbeholder, med et innebygget varmeelement og en coil av 10mm kobberrør.
 
PS. Om du har 3fas tilgjengelig ville jeg definitivt ta rede på hvilken kapasitet du kan benytte deg av her. En 16 a 3fas kan splittes opp i flere enfaskurser, noe som gir deg bøttevis med strøm. PID er gøy, og virker som en fornuftig vei å gå for de fleste. Å bygge et styreskap med PIDer var utfordrende og enormt tilfredsstillende (når det endelig var ferdig vel å merke).
 
nå innrømme jeg og min partner i prosjektet ser på dette som en gøyal utfordring, og mulighet til å lære seg noe egentlig ganske nyttig.

vi er heldige dog, jeg har bakgrunn i kjemi og prosessfag og senere også tatt utdanning i teknisk industriell produksjon (mekk egentlig) og karosseri, lakk og skade. :) kan det å håndtere sveis med / uten flussmiddel, en del pinnesveis, kort og godt: mig/mag/tig/pinne, autogen sveis(bluss med oksygen/acetylen), kapp og skjær med gass eller plasma og hardlodding med tråd / uten.

min "partner" på prosjektet er platearbeider / blikkenslager :) med plateverkstedet til rådighet + velutstyrt hjemmegarasje hos meg.

Bare på den basis ser jeg for meg at rustfri sveising med litt øvelse og finesse blir en lek etterhvert :) også sølvlodding, men er jo naturligvis på tross av det jeg faktisk kan, ikke befart på det området siden det er litt mer spesielt.

noen med tips til å få tak i gasstanker som passer hjemmet av mison18 eller secure18?(82%argon/18%Co2) og god men ikke stupdyr rustfri sveisetråd? trenger vel ikke mer enn 1-5kg tråd håper jeg. :D

jeg må også skryte av forumet og dets brukere, fantastisk hyggelig gjeng, flott informasjon og tips dere gir. :) etter ett år med lurking på dette forumet og ett par bøker på temaet i hus, da er det utrolig hva en kan lære altså. :D

flotteste hobbyen jeg har begitt meg ut på så langt!
 
Bilder gjæring tank ?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Det ligger et bilde av det litt mannhullet her http://forum.norbrygg.no/threads/gamlebyen-handbryggeri-bygger-om.19418/page-4

Skal ta noen flere bilder senere i dag og legge ut i den samme tråden.

Når det gjelder tempstyring ligger det noe infor her: http://forum.norbrygg.no/threads/styreskapet-begynner-a-ta-form-trenger-innspill.11275/

Men det er også flere andre fine tråder om PIDer, styreskap osv om du søker her på forumet.
 
Tilbake
Topp