Termostat + gjæring

olavr

Norbrygg-medlem
Er helt fersk, men etter å ha tilbragt mye tid på (dette fantastiske) forumet de siste dagene, har jeg i hvert fall skjønt at gjæringstemperatur er noe av det aller viktigste (etter renhold), og innser at jeg har tatt litt for lett på det (les: "romtemperatur"). Derfor har jeg bestilt en stc-1000, og planlegger å sette inn varmeelement i et kjøleskap, men har også en veldig kjølig bod, og lurer derfor på om kjøleskap er overflødig, og om det holder å styre varmeelementet? Eller vil temperaturkorreksjonen bli for langsom uten kjøleskap?
 
Vist du skal brygge ale, gjæres det mellem 18 og 21 grader. La oss si at boden din er 15grader. Så pleier ale å gå 3 grader over temperaturen i rommet den står i, de første dagene av gjæringen. Etterpå vill den synke til ca romtemperatur. I dette tilfelle ville jo din stc slå på varmen slik at tempen inne karet holdt seg rundt 18grader, så vill du kansje skrud den opp en grad per dag opp til 20grader. Vist du skal brygge lager derimot, bør boden være nedi 7 grader eller kaldere. Ikke mange boder som er det i Rogaland hvertfall=) Så kort sagt ja, du kan brygge ale i boden med bare varmeregulering.
Vist du er ny så er dette bra, du kan alltids bygge den inn i et kjøleskap ved en annen anledning.
 
Så dumt spm. fra meg, trenger et fungerende kjøleskap? Og montere STC-1000 som i en eller annen boks, som det her: http://bryggerlauget.blogspot.no/2013_07_01_archive.html vegguttak cool til kjøleskapet og heat til et varmelement f.eks. frostvakt og ha dette inni kjøleskapet med en kabel i døra bare. (Kan man borre det igjennom tro?) Da vil man kunne styre temperaturen fra 7-25 grader alt etter hva man trenger vel? Bør man sette opp STC-1000 med noe slags forsinkelse så den ikke driver å kutter strøm av/på til det stakkars kjøleskapet konstant hele tida? Gi meg gjerne tips, den er på vei fra Kinaland nå :)
 
Stc1000 har et parameter fot å sette forsinkelse på start. Søk på stc1000+ her på forumet.
 
Så dumt spm. fra meg, trenger et fungerende kjøleskap? Og montere STC-1000 som i en eller annen boks, som det her: http://bryggerlauget.blogspot.no/2013_07_01_archive.html vegguttak cool til kjøleskapet og heat til et varmelement f.eks. frostvakt og ha dette inni kjøleskapet med en kabel i døra bare. (Kan man borre det igjennom tro?) Da vil man kunne styre temperaturen fra 7-25 grader alt etter hva man trenger vel? Bør man sette opp STC-1000 med noe slags forsinkelse så den ikke driver å kutter strøm av/på til det stakkars kjøleskapet konstant hele tida? Gi meg gjerne tips, den er på vei fra Kinaland nå :)
STC-1000 har dette innebygget og man oppgir forsinkelse på kompressor i minutter. Minste valg er 1, mener jeg.
Har brukt mitt skap kun til CC til nå, men kom ned i 0,5 grader uten problemer!
 
Tilbake
Topp