Terrassebrygging

Hvordan tenker du å sikre deg mot sporer av villgjær i luften? I går kveld jekket jeg noen flasker jeg har tatt vare på. To av brygga som ble gjort på terrassen hadde gått ned 10 poeng på flaske. Fra 1.010 og 1.008 til 1.000 og 0.998. Det var noen flotte sommerdager jeg brygga disse på, med sol og litt vind.
 
Hmm, det har jeg egentlig ikke tatt stilling til. Er av den oppfatning at mange drar med kjelene sine ut og brygger når været tillater det, da man slipper fuktproblematikken ved å brygge inne. Men det er jo noen minutter under nedkjøling av vørter før man får på lokket hvor noen ulumskheter i lufta kan finne veien ned i kjelen.
 
Brygger nesten alltid ute. Er langt mer bekymret for problemer med fukt innendørs enn den teoretiske sjansen for mer uhumskheter ute. Stort sett har du vel samme lufta ute og inne - med mindre du bor i et hermetisk lukket hus?
 
OK - jeg innser at det nok flagrer mer rare ting i lufta på en vindfull dag (og en vindstille dag også, sikkert) på terrassen enn i kjelleren eller på kjøkkenet. Men etter at det begynte å renne vann fra kjøkkenvifta etter at jeg hadde brygget dagen før, vender jeg ikke tilbake til kjøkkenet annet enn for DME-baserte småbatcher med kort koketid. Og ærlig talt - utebrygging går jo stort sett bra? Ikke skrem oss. For mitt vedkommende er det utebrygging eller slutt på brygging. (Og det siste skjer ikke...)
 
Det ser jo ut som om folk som brygger ute har overlevd hittil, så det går nok bra. Personlig brygger jeg slik at enkelte øl skal ha opptil ett års holdbarhet eller mer, og foretrekker bare av den grunn kjelleren fremfor terrassen. Gleder meg til det blir mulig for vanlige folk å brygge uti verdensrommet.
 
Poenget er heller ikke at bryggeutstyret skal stå ute fra vår til høst. Men det er kjedelig å drasse alt ut og inn flere ganger enn man må. Satser på å klemme i veien noen brygg innenfor en kortere periode og grilltrekket kan være en liten beskyttelse mellom slaga.
 
Veldig mange som kun brygger ute, så ville ikke tenkt på det. Skal ikke forundre meg om flere brygger ute enn inne i land som Australia og USA. I USA brygger mange med gass også, og store gassbrennere egner seg best ute.
 
Tilbake
Topp