Terroranslag i bryggekjeller - einsleg flaskebombar eller konspirasjon?

Dei siste 6 vekene i pappaperm har det blitt tre (snart fire) batcher med øl, først av alle var ein nydeleg amber ale eg har kosa meg med dei siste dagane. Den vart flaska for tre veker sidan og dei tre kassene har kosa seg i kjellaren på utstillingsplass på øverste hylle. Tidlegare i dag var eg i kjellaren og henta opp eit par flasker, då stod gjengen der med sine raude korkar og strålte ut livsglede og forventning til gode drikkeopplevingar.

Då eg kom ned i kveld for å sette på plass tomgods slutta nesten hjertet mitt å slå. Utover heile kjellargolvet var det strødd glasskår, på veggen bak kassene var det eit ovalt, brunt merke og ved nærmare inspeksjon viste det seg at eit tosifra antall flasker i hyllene var dekt med klissete øl og små glassbitar.

Syndaren var fire glasflasker i den eine kassa, sprengt til fillebiter alle som ein. Ein tut med kork på låg igjen, kanskje eit 'calling card'? Eg veit ikkje.... Det slår meg som MEGET mystisk at ein eksplosjon skal komme no, tre veker etter flasking, og at fire flasker spontant skal eksplodere? Heilt samtidig? I samme klynge?

Det her lukter fishy.

Av rein nødvendigheit måtte eg gjere handfaste undersøkingar og har derfor smakt grundig på samtlige tilliggande flasker i kassen. Dette tok noko tid, men det viste seg at samtlige flasker rundt hadde normal karbonering. Ølet er forøvrig jævlig godt.

Kva kan ha skjedd? Kan ei flaske ha sprengt tre flasker rundt seg? Og kva kan ha skjedd med denne eine flaska som førte til sprenging? Den blir lagra tørt, kaldt og mørkt og har ingen grunn til å føle seg mishandla på noko vis. Utakknemlige jævel....

No er eg svett og sliten etter å ha vaska hyller, vegg og tjue malingsspann som vart dekt med øl og glasskår. Golvet er støvsugd, får vaske det i morgon saman med støvsugaren, som er grisa til med relativt store mengder blod.

Det verste av alt er at eg har mista over ein liter øl....
 
Flaskebombere er vel som andre selvmordsbombere, totalt uten erfaring.. og dermed uberegnelige..
Tror nok ei flaske kunne sette av andre rundt seg.
 
Jeg har opplevd det der. Siden du har hygget deg med flere flasker fra den ladningen uten å ha opplevd at noe har vært galt, vil jeg gjette på at du ikke har fått blandet sukkerlaken ordentlig ut, og dermed har sukkergehalten i det siste du tappet over på flasker, vært alt for høy. Resultatet blir en liten håndfull flasker som etter en stund går av.

Gå gjennom alle flaskene og gjekk dem forsiktig opp. Du må nesten sjekke alle, sjøl om de aller fleste sannsynligvis er helt OK, ellers risikerer du at noen til går av etter hvert. Sleng et teppe over flaskene, og bruk vernebriller, hansker og noe som kan gjøre ut for skuddsikker vest.
 
Jeg har opplevd det der. Siden du har hygget deg med flere flasker fra den ladningen uten å ha opplevd at noe har vært galt, vil jeg gjette på at du ikke har fått blandet sukkerlaken ordentlig ut, og dermed har sukkergehalten i det siste du tappet over på flasker, vært alt for høy. Resultatet blir en liten håndfull flasker som etter en stund går av.

Gå gjennom alle flaskene og gjekk dem forsiktig opp. Du må nesten sjekke alle, sjøl om de aller fleste sannsynligvis er helt OK, ellers risikerer du at noen til går av etter hvert. Sleng et teppe over flaskene, og bruk vernebriller, hansker og noe som kan gjøre ut for skuddsikker vest.

Mulig at eg ikkje har fått blanda sukkerlaken heilt ut, eit par av dei siste flaskene som vart fylt opp i batchen etter var tydeleg overkarbonerte. Korleis kan eg sikre meg mot at dette skjer? Lage tynnere sukkerlake?

Åpne alle flaskene og sjekke? Eg ser det rasjonelle i det, men... tenker du at eg åpner forsiktig og så trykker korken på plass igjen?

Det beste av alt er at svigers allerede har fått med seg 12 flasker til hytta...
 
hmm - svigers har vel ikke korkemaskin på hytta. Og det er vel litt drøyt å drikke alle på en gang, også. Han får plassere dem i isolat, på et sted der det ikke kan skje så mye skade om ei flaske skulle smelle av, og så får han håndtere den/de flaskene han skal drikke, forsiktig.

Det er vel sannsynlig at de farlige har stått sammen, men ta ingen sjanser. Ei sånn flaske er direkte livsfarlig.

Trykk korkene på plass igjen, ja, etter at flaska er friskmeldt. Men noen vil kanskje trenge å luftes flere ganger.

Tynnere sukkerlake kan være en ide; en halvliter vann til karboneringssukkeret. Hell sukkerlaken i det karet du skal tappe fra før du tapper ølet oppi der, og legg slangen ned i bunnen (gjør du vel uansett, for å unngå plasking som vil føre til at du får blandet inn oksygen). La det stå en stund for å få blandet seg. Jeg rører litt forsiktig med meskespaden, også.
 
Nå har jeg opplevd det jeg beskriver, så jeg er kanskje litt fokusert på det. Det kan jo tenkes andre forklaringer; ei flaske kan ha vært forurensa, og så har den knust flaskene rundt seg. Men jeg ville egentlig tro at en sånn infeksjon ville brukt lenger tid på å utvikle seg. Men det der har jeg ikke allverdens greie på. (Jeg er bare ekspert på den infeksjonen som har plaget meg:).)
 
Det er jo tre veker sidan flasking, er det ein indikasjon på at problemet kan vere i den enkelte flaska, altså forurensing? Om det berre var for mykje sukker ville kanskje gjæringa og eksplosjonen skjedd ila to veker?

Eg ender nok opp med å åpne og lukke dei flaskene som er igjen, går det greit å trykke ned samme korken? Kor mykje CO2 mister eg i ein slik operasjon? Om ølet blir flatt så er det her tragisk...
 
Om jeg ikke husker feil, var det omtrent den tida det tok før mine smalt av. Det var en fire-fem bjørnunger som hadde forspist seg. Noen av de andre var - naturlig nok - preget av sulteforing, og var litt daue.

Du mister ikke så mye; du trenger jo bare å så vidt lette litt forsiktig på korken for å sjekke stoda. Jeg har bare trykt korken på igjen; det har gått fint, det. Skulle jeg lagret det til jul, ville jeg nok spandert nye korker, men det virker som om det ølet ditt får et ganske kort liv. Hektisk og spenningsfylt, men definitivt kort:).
 
Om jeg ikke husker feil, var det omtrent den tida det tok før mine smalt av. Det var en fire-fem bjørnunger som hadde forspist seg. Noen av de andre var - naturlig nok - preget av sulteforing, og var litt daue.

Du mister ikke så mye; du trenger jo bare å så vidt lette litt forsiktig på korken for å sjekke stoda. Jeg har bare trykt korken på igjen; det har gått fint, det. Skulle jeg lagret det til jul, ville jeg nok spandert nye korker, men det virker som om det ølet ditt får et ganske kort liv. Hektisk og spenningsfylt, men definitivt kort:).

Live free, die young. :)

Håper min belgiske imperial blåbærstout som skal lagrast i seks månedar ikkje blir radikalisert av sin raude kamerat, om det blir flaskebombe der så innfører eg overvåkingssamfunn i kjellaren.
 
Jeg stusser litt på at det tok 3 uker før det smalt. Hva slags temperatur er det i rommet der de lagres?

Jeg karbonerer mine i ca 2 uker ved romtemperatur (20-24 grader), og de er godt karbonert etter halvparten. Jeg gir hver flaske en liten rotasjon midtveis også for å sikre at gjæren ikke har bunnfalt før den er ferdig. Hadde det vært nok sukker til flaskebomber så tenker jeg at det hadde smelt i løpet av de to ukene.
 
Jeg stusser litt på at det tok 3 uker før det smalt. Hva slags temperatur er det i rommet der de lagres?

Jeg karbonerer mine i ca 2 uker ved romtemperatur (20-24 grader), og de er godt karbonert etter halvparten. Jeg gir hver flaske en liten rotasjon midtveis også for å sikre at gjæren ikke har bunnfalt før den er ferdig. Hadde det vært nok sukker til flaskebomber så tenker jeg at det hadde smelt i løpet av de to ukene.

Lagrer i eit rom med temp 18-19 grader. Stusser grundig sjølv!
 
Hvor fort det går, vil jo avhenge både av den gjæren som skal gjøre jobben, og av temperaturen. Men hvis de du har drukket, var godt karbonert tidlig, er det litt rart at det skulle ta så lang tid. taler kanskje for teorien om infeksjon av ei enkeltflaske. (Men vil ikke tappestaven kunne dra med seg svineriet til andre flasker?)

På den annen side er temperaturen din litt lav, så kanskje det likevel tar tre uker å få spist alt?
 
Tilbake
Topp