Tett Grainfather filter

Ja, den skal vel også være en tabbeventil.
At hvis du starter pumpen uten å ha koblet på sirkulasjonsrør, eller kjøler, så står ikke vørteren i taket.
Men har du kontroll, så kan du fint pille den ut ja.
 
Var dette uten humlepose/filter og med pellets? Måtte du isåfall stå og skrape med sleiv mens du kjølte ned?
Eller må man whirlpoole?

Har filteret selv, og tenkt til å brygge en imp. IPA neste, men er redd for at det skal tette seg under kjøling/desinfisering av kjøler..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Måtte ikke gjøre noen som helst i forhold til filteret og pumpen. Fungerte perfekt den FØRSTE GANGEN.

Så etter dette så har jeg måtte fjerne fjøren/kulen i ventilen(etter pumpen) og skrape kun en gang på langs av filteret ved kjøling for å få en korrekt flow på vørteren.
Dette kun ved kjøling, ved desinfisering så har dette gått bra.

Utover dette så fungerer den ypperlig, men som også andre sier så har folk forskjellige erfaringer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hei, sikker på at det var bare humle rundt filteret? Jeg gikk til innkjøp av humleposer. Ble ikke bedre. Viste seg at det var trub, eller rester av korn. Jeg fikk det kvernet hos bryggselv Stavanger. Har en mistanke om at den knuser malten for fint. De har fått seg en stor automatisk mølle. Skal prøve å knuse den selv neste gang, litt grovere.
Har du prøvd brygging med annen knusing av malten enn den som beyggselv i Stavanger har? Jeg har også fått mye trub og litt liten effektivitet på GFen.
 
Har du prøvd brygging med annen knusing av malten enn den som beyggselv i Stavanger har? Jeg har også fått mye trub og litt liten effektivitet på GFen.

Nå knuser jeg malten selv. tror gjerne ikke at malten var kvernet for fint på bryggselv likevell. Har et gap på 1,1 mm mellom valsene og kjører drillen på lav hastighet. Det har funket helt optimalt for effektiviteten. Har ikke gått tett i filteret de siste bryggene.
Men jeg har begynt å bruke humlefilteret til bryggselv. Vet ikke om det har noe med det å gjøre. Linken her viser filteret. https://www.bryggselv.no/bryggeutst...mlefilter-rustfri-Universal400396-p0000000670
Det kan jo også være at noen malttyper gir fra seg mer trub en andre. Eller bruk av for mye klarningsmiddel har jeg hørt.
 
Har hatt akkurat samme problem med tett filter/kjøler på GF. Har det nye filteret, men kunne tenkt meg et som var enda større.
Ble rimelig kaotisk på ett av bryggene. Måtte tømme alt over til en gjæringskar og derfra tilbake etter at jeg hadde renset filteret og demontert ventilen.
Det viste seg nok at det er kuleventilen og stålfjæra som er problemet. Har fjernet dette og har ikke hatt problemer i ettertid.
Prøver også å røre en kontinuerelig malstrøm slik at det meste av humlen og eventuelle maltrester samler seg i senter av beholderen.
Ser at det er et litt grovere stålfilter til salgs nå på Brewshop:http://www.brewshop.no/produkt/utstyr/grainfather-bryggemaskin/mangrove-jacks-hop-spider
Men foreløpig klarer jeg meg bra uten ser det ut til.
 
Sist redigert:
Et annet relatert tips, fest filteret med en slangeklemme.. så risikerer du ikke å fikle det løs når du skraper.
 
Man kan bruke ett bazookafilter. Jeg fjernet fittingsen fra bazookafilteret og bare tredde filteret inn der orginalfilteret skal stå. Fungerer fint hos meg hvertfall. Filteret er litt lengre en bredden på kjelen slik at det står i spenn og holder seg på plass.
 
Har noen erfaring med å bruke vaskeposer fra Rema som humlepose? Jeg har mesket med dem før. Det gikk helt fint. Praktisk med glidlås. Men koking er jo noe grader høyere...
 
Min erfaring etter 2 brygg med den er iallfall problemfri.

Har laget APA og Belgisk Wit.

Har kjørt pellets uten humleposer.
Ble litt bekymret når jeg så filteret var totalt tildekket med humle. Etter et søk på nett så mente folk det også hadde en positiv virkning da det fungerte som et ekstra filter ved overføring til gjæringskaret, selvsagt så lenge det ikke gikk tett.

Hos meg har det iallfall så langt ikke gått tett og jeg har fått klar og fin vørter begge gangen.

Kommer til å fortsette slik til jeg eventuelt støter på problemer.
 
Har stusset litt på kornrester som forsvinner ned overløpet. kjøpte meg derfor en slik på biltema til 19,90.
 

Vedlegg

  • DSC_0048.JPG
    DSC_0048.JPG
    114,5 KB · Sett: 188
Smart Arne! Ellers pleier jeg å justere flowen ned slik at vannet ikkke renner over i over-flow-pipen de siste 10 minuttene av meskingen. Dermed blir alt av kornrester og slikt filtrert av maltsengen.
 
Tilbake
Topp