Tette sprayflasker av Star San?

Lars

Norbrygg-medlem
Hm, noen som kjenner til at syre kan tette igjen sprayflasker, eller stoppe dem til på annet vis?
Har 2 flasker som har blitt rare etter at jeg har introdusert dem for Star San, den ene en trykkflaske med pumpe (opp til 3 bar), som har vært veldig hendig frem til i går.., den andre en standard billig sprayflaske, som har fungert fint med Oxi Pro. Nå får jeg ikke ut en dråpe av noen av dem, etter å ha hatt dem stående med utblandet Star San i noen dager. Synes det virker veldig merkelig..
 
Har erfart noe lignenede med sprayflasker kjøpt på en blomster butikk.
Det så ut som metallet i dysen hadde tatt skade å dannet ett grønn/hvitt belegg.
 
Synes det skjer med klorin og, rett og slett vanskelig å finne en sprayflaske som kan brukes.
Doseringssprøyta må alltid vaskes etter bruk av sterkrens ellers går pakningen i oppløsling.
 
Jeg lot en hevertslange av rød silikongummi ligge i StarSan-oppløsning noen uker. Da jeg stakk hendene nedi oppløsningen, fikk de et tynt belegg av silikon på seg. Men selve silikonslangene så ikke ut til å ta nevneverdig skade.
 
Jeg prøvde å ha en StarSan-oppløsning stående en stund i en gjæringsdunk med noe utstyr i. Blant annet hevert og slangen til. Slangen ble "klissete" å ta på etterpå.  :jaha:  Luktet litt merkelig også. Hva som er beste måte å oppbevare en slik blanding noen uker?
 
Tilbake
Topp