Tid for cider

Adritassen

Norbrygg-medlem
Hei! Vi har planer om å lage cider av eplesaft/most fra Puntervold i Grimstad. Det vi er litt usikker på er gjæringsforløpet. Vi tenker å gjære med champagne gjær, cidergjær og Nottingham, samt naturlig gjæring.
Gjæringsforløpet vi tenker er:
naturlig gjæring = lokk på bøtta, settes på 4-7 grader, og glemme den et år.
Tilsatt gjær = gjære på 18-20 grader i 2 uker, så på 4-7 grader, og glemme de et år. Høres dette riktig/fornuftig ut?
Tilbakemeldinger mottas gjerne!
 
Jeg lagde cider i fjor av saft presset fra diverse spise- og matepler jeg fikk kloen i. Jeg svovlet mosten (to svovlingstabletter på 10 l - kanskje litt i overkant) og lot den stå over natten; dette for å ikke få for mye påvirkning av villgjær og bakterier. Neste dag tilsatte jeg cidergjær fra Wyeast (4766) og lot gjæringskarret stå i kjellerboden til våren. Temperaturen var vel rundt 16 C til å begynne med, mens midtvinters synker den til rett under 10 C. Jeg er ganske fornøyd, men det er ikke helt engelsk cider enda. Cideren har samme lukt som eplene jeg brukte, men den mangler litt av munnfølelsen og intensiteten til ordentlig engelsk cider. Hovedproblemet er nok eplene. Til "ordentlig" cider brukes det en blandt annet epler som har en del taniner.

Tidligere har jeg laget cider av Balholms eplemost og champagnegjær. Denne hadde ikke like mye eplearoma og minnet egentlig mer om hvitvin enn cider. Jeg synes cidergjæren ga langt bedre resultat.

Ren villgjæring skal kunne gi veldig bra resultat, men vurder om du vil svovle eplemosten litt (se på lenken under for en forklaring på hvorfor du kanskje vil gjøre det). Jeg har aldri prøvd å bruke kun villgjær. (Ofte pasturiseres all eplemost - pass på at de ikke gjør det dersom du vil prøve deg på villgjæring.)

Jeg har forøvrig lest mye på sidene til Andrew Lea (og har kjøpt boken hans). Begge deler anbefales! Du finner mye nyttig informasjon både i boken og på nettsidene. Bare vær oppmerksom på at du kan få akutt lyst på å annlegge en stor eplehage med mange uspiselige epplesorter med rare navn. (Jeg er foretrekker engesk cider - liker du fransk eplesider best er det ikke sikkert at mine tips er like relevant for deg.)
 
Tilbake
Topp