Tid for flasking

O

Olaf

Heisann

Jeg har satt en runde med en klone av Haandbryggeriets Hesjeøl. Jeg hadde OG på 068 og måler nå en FG 015. Det er liten aktivitet i gjælåsen og det smaker veldig bra. Hvis jeg skal følge planen er det gått 14 dager til torsdag. Men siden jeg har passert det opprinnelige målet med en FG på 020 og aktiviteten er rolig lurte jeg på om jeg kunne flaske dette i morgen?
Jeg har brukt WLP565
Jeg skal karbonere på flaske og tenkte å bruke 6 g pr liter, virker det logisk?
Gjærbøtta står ved ca 20 grader nå.

Mål økslevekta. Når den er stabil med eit par dagars opphald mellom målingane, er ølet klart for å flaskast. Ikkje stol på at ølet er utgjæra etter 14 dagar. Eg har fleire gongar fått flaskebomber ved flasking etter 14 dagars gjæring.

Det er jo sikkert lurt, men det er vel begrenset hvor langt ned den kan gå når jeg i dag er på 015

Sei ikkje det, sei ikkje det. Du har 78 % attenuasjon / utgjæring. Du kan få det gjæra lengre ned, avhengig av mesketemperatur, om du har brukt nok gjær og frisk gjær, belufting etc. Men du kan no flaske og teste sjølv.

OK. Ikke hypp på flaskebomber ;D Jeg har godt med gjær og brukt ren O2 i vørteren så da er det vel lurt å vente. Men om det står noen dager over 14 dager går bra??
Problemet er å få tidskabalen til å gå opp :ilike:

Olaf skrev:
OK. Ikke hypp på flaskebomber ;D Jeg har godt med gjær og brukt ren O₂ i vørteren så da er det vel lurt å vente. Men om det står noen dager over 14 dager går bra??
Problemet er å få tidskabalen til å gå opp :ilike:

Mine står aldri under 14 dager. Som regel 18-21. Bli slik når en er ukependler.

Normalt vil jeg si at en ale som er gjæret skikkelig bør være ferdig på under fem dager, men så er det disse belgierne, da:

http://www.whitelabs.com/beer/strains_wlp565.html skrev:
This strain tends to stall out in fermentation and then restart as long as two weeks later.

La stå, med andre ord.

Tilbake
Topp