Tid på gjæringskar

sTor

 
Bare noen spørsmål..  :eek:

Satt nytt brygg på Torsdag og allerede nå viser hydrometeret 1010 (Er riktignok ett fra Europris  :attevar:).
De gangene jeg har gjort det tidligere har jeg bare latt det stå i 2 uker på kar uansett, men vil det ha noe å si på smaken/alkoholen om det tappes nå?
Ny i gamet og bare satt brygg 2 ganger før... første gang ble en fiasko men lærerikt! ;) Gang nummer 2 ble meget velsmakende selv om det bare var ekstrakt + humle å no dill..

Flasket brygg nr 3 for ei uke siden, da jeg for første gang tappet det først over på en 25l dunk, kokte opp 3dl vann med 140gr sukker og helte oppi før jeg tappet på flasker..
Hva funker best?

:help:
Gjerne kom med noe tips! :)
 
Hei og velkommen på forumet! :)

Ja, det kan gå såpass fort, avhengig av OG, gjæringstemperatur og gjærtype/-mengde. Anbefaler å la det stå i ca 2 uker likevel, for utenom selve utgjæringen er det flere prosesser som ølet skal igjennom.  :brygging:
 
Nice! Takker!!  :yes:


Men hva funker best når det skal flaskes..?:

# tappe det først over på en dunk, kokte opp vann med sukker og helle oppi før det tappes på flasker
# Sukker rett på flasker
# Eller sukker i gjæringskaret

?
 
Sukkerlake i omstikkingskar fungerer best for meg. Sukkerlake i gjæringskaret fører til at du må røre for å blande ut laken, noe som vil røre opp gjærkaka og få mer grums i de ferdige flaskene. Sukkerlake rett i flaskene virker for å være ærlig mer kronglete enn å stikke om.
 
Tor André skrev:
Nice! Takker!!  :yes:


Men hva funker best når det skal flaskes..?:

# tappe det først over på en dunk, kokte opp vann med sukker og helle oppi før det tappes på flasker
# Sukker rett på flasker
# Eller sukker i gjæringskaret

?

Hei.

Jeg gjør det første, og har aldri hatt noe problem med den fasen av brygginga. Det eneste jeg vil anbefale, er at du heller oppi sukkerlaka først, og så øllet etterpå. Det er viktig å få dette blandet godt. Jeg har lest historier om halve kasser som har hatt klart for lite og den andre halvdelen klart for mye kullsyre. Det har aldri skjedd for meg iallefall.
 
Make sense ;)

Jeg har bare brukt sånn Australsk Coopers ekstrakt som jeg har handlet på en kiosk her, det syntes jeg har funket meget bra! Men første gangen brukte jeg noe som het Geordie Lager fra Europris.. Da gjorde jeg noen tabber og ølet smakte bare som dårlig tomtebrygg.. Har en sånn boks liggende oxo.., noe vits å brygge med den? Hva og hvor er det lurt/bra å handle slike ting? :jaha:
 
var litt nyskjerrig og smakte på det brygget jeg tappet på flasker for ei uke siden..
Smakte vel litt neglelakk av det. Hva har jeg gjort galt? eller er det bare for tidlig å drikke det... sto vel egentlig at det skulle stå 2 uker på flasker..
:help:
 
La det stå noen uker til. Det vil nok rundes en del av i smaken. Slike kjemiske smaker kan vel tyde på høy gjæringstemperatur.

Når det gjelder tilsettingsmetode på sukker så sverger vi til sukkerlake og sprøyte. Fungerer meget bra, og er ikke noe plunder i det hele tatt  :yes: Kun litt hoderegning på blandingsforhold og mengder forut for tapping. Slipper omtapping og infeksjonsfarene som følger med dette.  :biersmile:
 
Takker for svar!  ;)
Har jo ett brygg på gjæringskar kar i stuen nå, Har stått siden Fredag.. Her inne er det vel rett over 20 grader.. vil det samme skje med dette altså?
Hva er den beste måten å gjøre det på? Kanskje for sent å hive det ut i boden hvor det er ca 17-18 grader?

Alle tips å triks mottas med STOR TAKK!!  :skitbra:
 
Under den mest aktive delen av gjæringen kan temperaturen i selve ølet fort bli 4-5 C over temperaturen i rommet ellers. Jeg hadde satt ølet i boden.
 
Tempratur er det best å la flaskene med øl stå på?
Ser det er mange som diskuterer hvordan få flaskene rene... ingen som bruker ballong og flaskerens? isåfall, fordi det ikke er bra eller bare at det er tungvindt?  :attevar:
 
Tilbake
Topp