Tid på karbonering?

Hei

Beklager hvis dette er spurt om hundre ganger før, men jeg fant litt forskjellige svar og lurer på hva er minimumstiden for karbonering med sukkerlake?
Er dette forskjellig fra øltype til øltype?

Vi har feks en Pale Ale (basert Lervig sin Lucky Jack) nå og lurer på hvor raskt den kan bli ferdig.
De anbefaler 4-5 dager gjæring og 1 uke kald lagring.

Vi har til nå brukt samme oppskrift på våres Ale:
2 uker gjæring
2 uker karbonering
2 uker kald lagring (vet og har erfart at den blir bedre med litt mer tålmodighet :))

Varierer med gjær, gjærens tilstand og ølets styrke. Med frisk US-05 bør en pale ale karboneres på fire-fem dager, men det er neppe lurt å gå ut ifra at alt har gått optimalt for seg.

Jeg har karbonert på 25grader en uke, men sikker er man vel ikke før man har smakt. Ofte brukt to uker på romtemperatur. Er det ferdig kommer nok an på gjæren og hvor mye av den som er på flaska.

Jeg har aldri hastverk, så lar dem stå 2 uker i romtemperatur og så setter jeg dem kjølig etter hvert som jeg beggynner å få lyst på :)

Oss tester etter ein veke . er det ok tar me det når det passer . Eg vil påstå at det er viktig å teste før ein tar øl frå karbonering.

Fyll ei 1/2 PET (plast brusflaske) flaske sammen med glassflaskene. Da kan du klemme på den og kjenne hvordan trykket er. Stein hard er et godt tegn.

Takk for tips.
Tipper jeg skal prøve en test etter ca 1 uke for å se om det er har blitt nok kullsyre på denne Pale Ale batchen.
Er kjekt å vite om man kan ha en batch ferdig på 3 uker kontra 6 uker.

Jeg ser Gahr har skrevet en lengre post om karbonering så jeg skal lese den også.

30 grader i 3 dager = ferdig karbonert.

Når det er sagt så er det jo enkelte øltyper som bare blir bedre om det får stå lenger, men det funker iallfall veldig bra om en har det travelt med å få det drukket ;)

Låner denne tråden i stede for å lage en ny..

Jeg har alltid karbonert ølet mitt ved å la det stå 14 dager i romtemperatur før jeg flytter det ned i kjelleren til lagring, hvor det er noe kaldere. Førstkommende søndag skal jeg i gang med flasking av en Saison. Allerede fredagen etter drar jeg på sommerferie og blir borte i 5 uker, slik at jeg får ikke satt ølen kaldt etter to uker. Jeg har da to alternativer:

- 4 dager med karbonering i romtemperatur for så å sette ølen i kjelleren. Den holder mellom 12-16 grader avhengig av temperaturen ute.
- 5 uker i romtemperatur

Hva tenker ekspertene? :) For holdbarhetens skyld er det det kanskje best med alternativ 1, men jeg vet ikke om ølet er ferdig karbonert allerede etter fire dager, og om temperaturen i kjelleren er for lav til å fullføre jobben om den ligger i det nedre skiktet. Kanskje alternativ 2 er det sikreste alternativet?

Gjæren som er brukt er forøvrig WLP566 Saison II.

Tilbake
Topp