Tid på magnetrører

mårt1

Norbrygg-medlem
Satte min andre gjærstarter på torsdag, men dette er den første der jeg bruker magnetrører. Er det safe å si at den er ferdig til å settes kaldt til bunnfelling når skummet har lagt seg? I kveld er det to døgn siden jeg satte den, så snart 48 timer. Skummet har allerede lagt seg, men det er ikke lett å si noe i forhold til fargeforskjell på vørteren under prosessen.
 
Hei!

Er som regel ferdig etter 2 døgn,iallefall når skummet har roet seg ned.


Kenneth
 
Jeg pleier å beregne 36 timer på magnetrøreren. Da er det som regel ikke noe mer skum og den har fått fin kaffe latte farge.
 
Bare følg med på starteren. Ser du nøye etter vil du se bittesmå bobler stige oppover så lenge det er aktivitet. Når dette opphører, er    den ferdig.
 
Kan det være et triks å skru av røreren innimellom for å se hvordan det går med aktiviteten? Klarer jo fex ikke å se noen bobler når alt virvles rundt
 
Se nær kolben. Har aldri problemer med å se boblene da. Men man kan selvsagt bare skru av røreren.
 
Takker for alle svar :) Da blir det lettere å vurdere neste gang. Slenger på et annet spørsmål i samme tråd - når starteren skal dekanderes, så bør man etter - hva jeg har lest meg til - tømme ut så mye av startervørteren som mulig (i alle fall ved bruk av magnetrører pga. oksidering, og særlig ved brygging av lagerøl). Tømmer dere rett og slett til dere ser at innholdet begynner å bli hvitt? Jeg lot det nok være igjen ørlitt vørter (2-3 dl.). Var redd for å miste noe av gjæren i prosessen. Eller hadde jeg ikke latt starteren stå lenge nok til bunnfelling, slik at gjæren burde ha samlet seg mer? (sto vel 15-20 timer i kjøleskaptemperatur). Gjæren jeg brukte var WLP800, hvis det har noe å si for vurderingen.
 
mårt1 skrev:
Takker for alle svar :) Da blir det lettere å vurdere neste gang. Slenger på et annet spørsmål i samme tråd - når starteren skal dekanderes, så bør man etter - hva jeg har lest meg til - tømme ut så mye av startervørteren som mulig (i alle fall ved bruk av magnetrører pga. oksidering, og særlig ved brygging av lagerøl). Tømmer dere rett og slett til dere ser at innholdet begynner å bli hvitt? Jeg lot det nok være igjen ørlitt vørter (2-3 dl.). Var redd for å miste noe av gjæren i prosessen. Eller hadde jeg ikke latt starteren stå lenge nok til bunnfelling, slik at gjæren burde ha samlet seg mer? (sto vel 15-20 timer i kjøleskaptemperatur). Gjæren jeg brukte var WLP800, hvis det har noe å si for vurderingen.

Jeg har aldri bekymret meg for oksidering i forbindelse med tilsetting av gjærstarter. Gjæren trenger oksygen når det skal jobbe, og tror ikke mengden du får med pitching av starteren er nok til at det blir ødelagt/oksidert, selv ikke når du pitcher all vørteren. (edit: Noen må gjerne fortelle meg det, hvis det kan være et problem!  :yes: )

Jeg har ikke brygget lager enda, så kjenner ikke til hvorda den gjæren bunnfeller.  :jaha: De jeg har laget har bunnfellet godt over natten og ut uver ettermiddagen i kjøleskapet. Da har det gått greit å helle av vørteren. Det er lett å se når bunnfallet begynner å bli med i "hellestrømmen" i en glassbeholder (Typisk Erlenmeyer flaske, hvilket jeg bruker).
Jeg pleier med fordel å la det være en liten skvett igjen. Akkurat nok vørter til at jeg kan snurre flasken og blande gjæren godt i den lille skvetten, som gjør det enkelt å helle det over i gjæringsdunken.

:)

Jeg hører også gjerne om andre løsninger, og om det er annerledes med lagergjær. :)
 
Jeg mener bestemt jeg har lest en plass at det er ok å pitche starter som er inntill 10 % av vørterens størrelse når man brygger ale. Men, så er det det med å uttale seg uten å ha en god kilde å vise til. Så, anse dette snarere som et spørsmål om dette medfører riktighet, enn som en påstand om at dette er god praksis.

Basert på egne erfaringer, kan jeg i alle fall si at denne praksis har gitt meg gode resultater ved brygging av ale. Til lager lar jeg derimot starteren bunnfelle og dekanterer.
 
Mengde startervørter du kan tilsette før det påvirker smaken nevneverdig kommer jo veldig an på ølsorten. Er det en IPA, eller kraftig Stout vil det være mindre viktig en ved f eks en bitter.
Med dette i bakhodet er nok 5% greit å holde seg til som en hovedregel. (5% blir også oppgitt som grensen før du bør dekantere i boken "Yeast" av White og Zainacheff)  :) Selvfølgelig er det helt greit å tilsette mer hvis det er enkelt for en selv, og man vet at det uansett gir et bra resultat.
Man bør være påpasselig på at starteren er ferdig utgjæret før man dekanterer. Hvis du dekanterer for tidlig får du ikke med deg gjærcellene som gir høyest utgjæring.
 
Borgar skrev:
Jeg mener bestemt jeg har lest en plass at det er ok å pitche starter som er inntill 10 % av vørterens størrelse når man brygger ale. Men, så er det det med å uttale seg uten å ha en god kilde å vise til. Så, anse dette snarere som et spørsmål om dette medfører riktighet, enn som en påstand om at dette er god praksis.

Basert på egne erfaringer, kan jeg i alle fall si at denne praksis har gitt meg gode resultater ved brygging av ale. Til lager lar jeg derimot starteren bunnfelle og dekanterer.
Jørn Hammerud skrev:
Selv har jeg hørt 5 % (f eks 1 liter starter på 20 liter vørter) og har forsøkt det ved en eller to anledninger, og det gikk fint.

http://www.thebrewingnetwork.com/forum/viewtopic.php?f=19&t=30745
Ved å sjekke mr malty så kommer man fort til et sted mellom 1 og 2 liter for en ale når man brygger 20L. litt avhengig av magnetrører og luft/oksygen. Så den "optimale sanneheten" ligger da et sted i mellom. Litt problematisk blir det dog hvis man brygger sterkere øl, siden startere gjør seg best rundt SG 1.040. Da bør man kanskje heller regne om med tanke på sukkermengde om man skal prøve å ha dette som en tommelfingerregel. Eksempelvis så kan man jo doble hvis man går fra 1.040 til 1.080.
 
Men det var altså spørsmål om dekantering eller ei. Man kan godt droppe dekanteringen dersom starteren ikke overskrider 5 % av vørterens volum. Eksempelet mitt var for å ha enkle tall å forholde seg til.
 
Tilbake
Topp