Tilkobling av kobberkjøler til kjøkkenkran

Hei, lurte på om noen har noen tips om tilkobling av slanger direkte til kjøkkenkran? Ser det er mange som lager seg kobberkjøler med tilkobling til hageslange, men er det noen som har fått til å koble den direkte til krana på kjøkkenet?
 
takk for raskt svar. den passer nok til kraner med kort "tut". min kran er lang, med stor bue, så må prøve å finne noe som kan klemme rundt, istedet for over. men biltema katalogen er nok stedet å lete ja, takk for tipset
 
Clas Ohlson 24-2024 KRANKOBLING, UNIVERSAL. Fikk ikke opp bilde, men tror dette var den jeg kjøpte da biltema sin ikke passet på kranen min, virker greit for meg.
 
Heisan.

Jeg hadde samme problem. Har et Oras kjøkkenbatteri. Gikk til en rørlegger og byttet silen i "tuten" med en som også hadde utvendige gjenger. Husker ikke prisen, men med en standard Gardena kobling fungerer det greit.

roger
 
Det finnes ulike tilkoblinger. Bruker selv Gardena sine. På kranen hjemme (der jeg skrur av dusjslangen og setter på koblingen) passer en av Gardenas plastkoblinger direkte, mens jeg på noen andre kraner må bruke en sak som gir meg litt andre gjenger. Funger bra begge deler!  :yes:

Hvis du også vil ha koblinger som passer, skru så av selve kranen og ta den med til butikken, så kan du prøve på stedet.
 
Ja, jeg fant faktisk det samme på Obs Bygg - en liten sak med M22 gjenger til krana på ene siden, og 1/2" gjenger til hageslange greier på andre siden. Den hadde også et filter, og passer inn i gjengene der det vanlige filtere/strålesamleren står i dag. Denne dingsen kobles så videre til en "vanlig" hageslange nippel, og deretter en hurtigkobling.

Dingsene jeg brukte er:
- Gardena Mykvanner M22x1 , artikkel nr 2906
- Gardena Krankopling 1/2'', artikkel nr 2900
- Hurtigkopling 1/2'' , arikkel nr 2915

man finner bilder ved å søke på www.gardena.no

Dette opplegget forutsetter at man har utvendige gjenger på kjøkkenkrana, men det tror jeg de aller fleste har hvis man skrur av filteret/strålesamleren i enden.
 
Jeg var også på utkikk etter koblinger, men var usikker på hva jeg trengte før jeg så denne tråden.  Jeg fant følgende på Biltema:
-Gardena hurtigkobling 1/2"  (36-1606)
-M22 til 1/2" (87-221)
-Overgang R20 til R15 (3/4" til 1/2" ) (87-980)
-Gardena krantilkobling 3/4" (14-036)

Når jeg kom i butikken så husket jeg ikke hvorvidt jeg trengte innvendig eller utvendig M22. Det som står over er korrekt hvis du har utvendig M22-gjenger på vaskekrana di. Jeg så etter Gardena krantilkobling med 1/2" utvendig, men fant ikke det, så jeg endte opp med en overgang.

Jeg har også kjøpt 5m kobberrør 12mm, hageslange, rørleggerteip og 16-22mm slangeklemmer.

Alt i alt tror jeg dette skulle bli en komplett spiralkjøler..

Redigering.. Noe er feil her.. se bort i fra denne posten..
 
Jeg kjøpte en overgang fra kran til gardena kobling på clasohlson.
Det er litt forvirring om innvendig og utvendige gjenger, men 22mm gjenger er utvendige gjenger på kjøkkenkran og kraner på vaskerom (kraner med lang hals) 24mm innvendige gjenger er på servantkraner og mange dusj/badekar kraner. VinogBar har en universalkobling som skal passe det meste.

Clasohlson har disse som jeg er veldig førnøyd med.
40-6908 Krankobling f/innekran utv. M24 98,00 (passer på kran med innvendig M24)   
40-6909 Krankobling f/innekran innv.M22 79,00 (passer på kran med Utvendig M22)

Selv bruker jeg 10mm klar PVC slange fra Clas, denne er ikke armert men funger bra bare man passer på at det ikke blir brett på den. Slangen passer på en vanlig gardena kobling og så rett på 10mm kobber rør.

Jeg har dorlig erfaring med såkalte universalkoblinger med gummituter som tres på kranen og festes med klemmer.
Utrolig hvor mye vann det blir på tak og vegger når de lekker, og ikke minst hvor tynn ølen kan bli snakker av erfaring. 
 

Vedlegg

  • IMG_3950.JPG
    IMG_3950.JPG
    22,3 KB · Sett: 563
Tilbake
Topp