Tilsatt for lite gjær?

Echo

Har satt oppskriften på en Trippel (oppskrift på side 100 i boken "Håndbok i ølbrygging). Tilsatte 2 * WLP500 rett i dunken og ristet godt (de hadde 2 uker igjen av bbf). Gjæringen (ploppingen i låsen) kom sent igang, emn etter litt regulering av temp startet den. OG ved start = 1070. Har nå stått 6 dager ved 20 C og ploppet, men det siste døgnet har ploppingen nesten stoppet opp. OG = 1030 og skal ettr oppskriften havne på 1013. Spørsmål er da om det er for lite gjær igjen? Eller lar jeg den få en uke til?

Du kan ha hatt for lite gjær, men jeg tror ikke det er det viktigste problemet. Jeg ville forsøkt å sette dunken litt varmere og vente litt til.

Du har definitivt brukt lite gjær... Kombinert med litt lite oksygen i starten av gjæringen er nok dette en av grunnene. Men prøv å få opp temperaturen, som Gustav sier. Belgisk gjær trives ofte best ved litt høy temperatur.

Takker, da settes den varmere. Med det samme jeg er her. Tenkte å sette AIPA (Gahr edition), med 2X WLP007 bbf 23 apr 2014. Trenger jeg å lage en gjærstarter?

Frustrert. I boka / oppskriften står gjæring ved 18 grader -  det funket tydeligvis ikke. Nå har jeg hevet temp til 22 og den plopper jevnt og fint. Hva skal jeg tro?

At du må tilsette nok, frisk gjær, og oksygen. Bedre å bruke tørrgjær hvis man ikke lager startere.

2 x WLP500 på 1.070 skal då normalt vera nok. Går ut i frå at det er 20 liter +/- du har i karet.

Spørsmålet er då kor gamal gjæren var, og her er det produksjonsdatoen som er interessant - ikkje best før.

Dette stemmer ikke, Amatøren. Ved 20 liter vørter med en tyngde på 1.070 vil man måtte tilsette 3.1 pakker med gjær, dersom vørteren er så fersk at 83% av cellene gjenstår.

Jeg har sett over oppskrifta i boka, og ser at jeg burde vært tydeligere på gjæringsutfordringene rundt dette ølet. Beklager at det ikke kom fram, spesielt med tanke på at jeg anbefaler ganske lav gjæringstemperatur, og synd at du fikk ei dårlig erfaring med ditt første brygg fra boka.

amatøren skrev:
2 x WLP500 på 1.070 skal då normalt vera nok. Går ut i frå at det er 20 liter ± du har i karet.

Spørsmålet er då kor gamal gjæren var, og her er det produksjonsdatoen som er interessant - ikkje best før.

Well, produksjonsdato til White Labs er 120 dager før best før-dato, så det er absolutt interessant.

Gjærstarter bør man uansett lage med flytende gjær, hvis man vil ha best mulig resultat.

Echo skrev:
Frustrert. I boka / oppskriften står gjæring ved 18 grader -  det funket tydeligvis ikke. Nå har jeg hevet temp til 22 og den plopper jevnt og fint. Hva skal jeg tro?

Hovedproblemet er nok ikke i utgangspunktet temperaturen.

Gustavf, alt går på min kappe som brygger. Ikke meningen å stille "spørsmål " ved opskriften.  Når man ikke vet noe om øllaging er det ikke lett å stille gode spørsmål. Men nå har ploppingen av en eller annen grunn avtatt igjen. (sjekket at lokket er tett). Vel, på mandag heller jeg oppi en tube til med gjær hvis ikke annet skjer.  Begynner å få en viss respekt for disse en-cellede vesenene...........

finnes det enkle hovedregler for å skjønne disse vesnene?
Har lest litt i bøker og google og forum etc............. men eksakt oppskrift rundt gjær er vanskelig å finne.

glennrlie skrev:
Vel, du har denne boka som er STERKT å anbefale dersom du ønsker å vite hvordan bryggegjær "fungerer":

http://www.amazon.com/Yeast-Practical-Fermentation-Brewing-Elements/dp/0937381969
Bortsett fra den har jeg lært mengder om gjæring (og alt mulig annet angående hjemmebrygging) fra podcaster fra The Brewing Network. Da spesielt programmene som Jamil hoster, men det finnes også masse god info i The Sunday Session (selv om det der er mye underholdning i tillegg).

+1

#1 takker for gjærsvar. Noen litt  annet. OG for avkjøling av vørter = 1055. Nå etter  noen timer i gjæringskaret er OG = 1063. Begge målt med refractomerter. Merkelig??
#2 Vedr. mengde gjær. Hva med bare å kjøre på med 3xtuber for nybegynnere?

Tilbake
Topp