tilsetning av sukker o.l. i forhold til IBU

Hvis jeg tilsetter farin i kokestart og humle også i kokestart da får jeg mye lavere utbytte av humlestoffer ikke sant? hvis jeg da skal vente med sukkeret da kan jeg godt bruke mindre humle for å oppnå samme IBU eller??
 
Hei.

Dette stemmer vel. Bryggeprogramene kan kompensere for dette. Prøv deg litt frem med forskjellig OG (med og uten tilsatt sukker), med samme humlemengde og se hva programet sier. Mulig du må forandre på hva programet står på for å beregne bitterhet rett. Mener vi bruker Tinseth.

MVH
Børge
 
Dette er faktisk et ganske interessant spørsmål. Det viser seg at det ikke nødvendigvis er sukkerkonsentrasjonen i seg selv (altså OG i brygget)som gjør at man får lavere utbytte ved koking av humle, men mengden trub som dannes under kokingen. Proteiner fra malten binder seg til polyfenoler og syre fra humlen og felles ut med den følge at bitterhet går tapt. Slik sett kan man anta at det egentlig ikke betyr så mye om sukker tilsettes ved kokestart eller mot slutten av kokingen, siden sukker ikke inneholder stort annet enn karbohydrater. Om økningen i OG kommer fra malt, blir situasjonen en annen. Selv tilsetter jeg alltid eventuelt sukker og maltekstrakt så fort det er nok vørter i gryta tikl at jeg enkelt kan løse materialene opp. Lite vørter i gyta gjør det enklere å røre uten å pådra seg brannskader, og det er en god idé å røre for å unngå at ting brenner seg fast i bunnen. Okke som, formler for beregning av humle er uansett bare nettopp det: Beregninger. Det viktigste man kan gjøre er å velge en metode for bryggingen (hvilken formel man bruker og når man tilsetter sukkeret). Da får man i det minste realtivt konsistente og forutsigbare resultater fra gang til gang.
 
Dette var interesant  :skitbra:

Har til nå antatt at siden bryggeprogramene justerer ned IBU uansett hva man tilsetter så var det faktisk slik. Viser bare nok en gang at teori og praksis ikke alltid stemmer, og egene erfaringer spiller en stor rolle i hjemmebrygging  :yes:

Nå er det jo ikke store forskjellen i IBU. Dersom man tilsetter 11% sukker justerte beercalc.dk ned IBU med 3 på et helt tilfeldig forsøk jeg nettopp gjorde. Vil tro at feks bruk av humlepose har mere å si (noe som igjen illustrerer verdien av erfaringer)  :)
 
Jeg tror nok også bruk av humlepose har en langt større innvirkning på utbyttet av bitterhet. Man kan oppleve bedre utbytte også ved å vente med å tilsette humlen til etter formingen av hot break (varmtrub).
 
Gahr skrev:
Jeg tror nok også bruk av humlepose har en langt større innvirkning på utbyttet av bitterhet. Man kan oppleve bedre utbytte også ved å vente med å tilsette humlen til etter formingen av hot break (varmtrub).

Vi venter alltid til etter hot break med å tilsette humle, hvis ikke blir det bare overkok og søl i en full koker (ved bruk av pellets mister vi også en del ved overkok). Godt å se at man gjør noen kloke valg  :biersmile:
 
Jeg har lest at det lønner seg å tilsette humle før kokestart. Jeg gjør ikke det selv men er det teoretisk sett bedre kanskje? praktisk sett er det sikkert lurt å prøve å unngå overkokingen.
 
Overkok er noe f.. søl som man helst vil unngå, i hvert fall hvis man har prøvt det.

Her snakker vi vel om 'first worth hopping' for å si det på nynorsk. Enkelte påstår at dette gir en rundere humlearoma. Det har visstnok noe med isomeriseringen av humla å gjøre (hva nå det monne være). Dette skjer visstnok når man varmer opp humla til koketemp. Er snakket om før her på forumet, http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2289
 
FWH gir etter sigende lavere utbytte med tanke på bitterhet enn om man tilsetter humle på "vanlig" måte. Jeg tror det imidlertid er forsket relativt lite på området, så det er vanskelig å slå noe fast her.
 
jeg har hatt en tanke om å koke bitterhumla alene i rent vann en time, for så å tilføre dette avkoket til det øllen ved slutten av kokinga.

Tanken er at man ikke får tap av vørter pga humleoppsug, og man får ikke tap i IBU pga høy OG..

spørsmålet blir så.. er dette noe som er verdt å prøve ??
 
Torga skrev:
jeg har hatt en tanke om å koke bitterhumla alene i rent vann en time, for så å tilføre dette avkoket til det øllen ved slutten av kokinga.

Tanken er at man ikke får tap av vørter pga humleoppsug, og man får ikke tap i IBU pga høy OG..

spørsmålet blir så.. er dette noe som er verdt å prøve ??

Tror at mange bryggerier bruker ikke blomst lengre eller pellets men konsentrat i dag. Så neste skritt i din tankelse er bare å kjøpe humlekonsentrat. (tror jeg i alle fall)
 
Husk dog at humle bidrar til klaring av ølet, jfr. grunner nevnt over... Den største grunnen til at bryggerier bruker humleekstrakt, er nok helst at det blir enklere å oppnå helt konsistente resultater, ikke nødvendigvis at koking av humle i vørteren i og for seg gir dårlig utbytte.
 
Torga skrev:
jeg har hatt en tanke om å koke bitterhumla alene i rent vann en time, for så å tilføre dette avkoket til det øllen ved slutten av kokinga.

Tanken er at man ikke får tap av vørter pga humleoppsug, og man får ikke tap i IBU pga høy OG..

spørsmålet blir så.. er dette noe som er verdt å prøve ??

Jeg har lest noe om at du kan dra ut uønskede smaker fra humla om du koker det i reint vann. Lurer på om det var Chris Colby i Brew Your Own som snakka om det, og lurer på om det kunne ha noe med pH å gjøre. Anbefalingen var ihvertfall å tilsette nok DME til at du har i det minste en SG på ca 1.010. Dette vil selvfølgelig fortsatt gi deg en stor gevinst i IBU i forhold til f.eks. 1.050.

Men det er en annen ting også, jeg mener også å ha hørt at det er en øvre grense for hvor mye IBU du kan ha i en løsning før du når metning (tror det kan ha vært 100 men usikker), så når du blander ut denne ene literen din med IBU'er med 20 liter vørter kan det fort bli for lite bitterhet.

Men som en kombinasjon kanskje, der du tilsetter en andel av bitterheten på denne måten?
 
Dalaker skrev:
Jeg har lest noe om at du kan dra ut uønskede smaker fra humla om du koker det i reint vann. Lurer på om det var Chris Colby i Brew Your Own som snakka om det, og lurer på om det kunne ha noe med pH å gjøre.

Gutta i Basic Brewing Video gjorde et forsøk med dette. De lagde to identiske øl: I den ene hadde de bitterhumlen og maltekstraktet i samtidig og kokte i en time, i den andre kokte humlen alene en time før maltekstrakten ble helt oppi. Tror det var en av episodene fra 2006 (ser meg oppover om dagen), og synes å huske at de konkluderte med noe forskjellig humleprofil, men ingen bismaker. Tror tilogmed de likte den ølen best som var humlet i bare vann en stund, uten at jeg husker det nøyaktig.
 
Tilbake
Topp