Tilsette cbc-1 på flasker, hvor mye?

Det anbefales fra produsenten, men det går fint med noen få ”korn” i hver flaske også. Har prøvd.
Jeg skal karbonere 14 liter gose. Gjæra med Philly Sour, som ikke skal egne seg for karbonering, så jeg bruker CBC-1. Hadde vært greit å bare strø den rett i dunken:). Og hvis det funker i med noen korn i ei flaske, vil der vel gjøre det i dunken, også:)?
 
Jeg skal karbonere 14 liter gose. Gjæra med Philly Sour, som ikke skal egne seg for karbonering, så jeg bruker CBC-1. Hadde vært greit å bare strø den rett i dunken:). Og hvis det funker i med noen korn i ei flaske, vil der vel gjøre det i dunken, også:)?
Skulle tro det. 1 pakke er vel til 100 liter. Men siden viabiliteten nok er lavere ved strøing, vil jeg økt doseringen en del. 3 gram til 14 liter, kanskje?
 
Jeg skal karbonere 14 liter gose. Gjæra med Philly Sour, som ikke skal egne seg for karbonering, så jeg bruker CBC-1. Hadde vært greit å bare strø den rett i dunken:). Og hvis det funker i med noen korn i ei flaske, vil der vel gjøre det i dunken, også:)?

Hvordan tenker du å få den oppløst? Hvor lenge før tapping tenker du strø den i?
Jeg har prøvd litt forskjellige tekniker med den gjæra (husker ikke i farta all). Karboneringa har ikke pleid å være no problem, men smaken har jeg ikke vært helt fornøyd med (det har vi vel diskutert før)
 
Gjær som skal tilsettes alkoholholdig væske skal alltid rehydreres, ville ikke prøvd uten å gjøre det.
Nå rehydrerte jeg, sida jeg allerede hadde satt i gang prosessen. Men det der er sjølsagt et poeng - som jeg ikke tenkte på:).

@Holmentoppen har jo prøvd å tilsette direkte, og det har funka. Men som han sier, er det sikkert lurt å kompensere for forventa lavere viabilitet gjennom å øke dosen.

Rehydrere er omtrent det kjedeligste jeg gjør:).
 
Hvordan tenker du å få den oppløst? Hvor lenge før tapping tenker du strø den i?
Jeg har prøvd litt forskjellige tekniker med den gjæra (husker ikke i farta all). Karboneringa har ikke pleid å være no problem, men smaken har jeg ikke vært helt fornøyd med (det har vi vel diskutert før)
Ja, god innvending. Jeg er glad jeg tross alt rehydrerte.

Nå angrer jeg litt på at jeg ikke brukte Nottingham, som jeg har liggende, også:(.
 
Tilbake
Topp