Tilsette gjær før flasking??

Jeg har en Nøgne Ø #100 klone som står til gjæring for tiden, her har jeg brukt WLP007 slik som Nøgne  gjør.
Denne må nok stå noen uker på gjæringskar før den er ferdig utgjæret og klar for flasking.
Siden WLP007 er så veldig flokkulent som den er lurer jeg på hvor lenge kan denne stå før det blir nødvendig å tilsette ekstra gjær i forbindelse med flasking?
Erfaringer?
 
Det tok år og dag å karbonere en stout på ca 1,081 med WLP007, så jeg tror det kan være en god idé. Den hadde vel stått i tre ukers tid før flasking.
 
Beregn 1 mill. celler per ml. øl. Det vil si ca. 1 g fersk tørrgjær til 20 liter øl. Rehydrer denne før bruk.
 
Men hvis man tilsetter for mye gjær vil vel ikke dette ha noe å si for brygget? Når det ikke er mer sukker å spise av vil vel resten av gjærcellene dø ut av seg selv?
 
Og sjansen er vel stor for potensielle flaskebomber, avhengig av hvor mye gjærbare sukkerarter som er igjen.
 
Er tanken bak dette å tilsette fersk gjær som kan fortsette å spise av det som måtte være igjen, eller bør man også tilsette sukker?

Jeg har et brygg ikke ulikt #100 som er klart for flasking. Det har fått 3 uker på seg, så jeg vil tro det er ferdig utgjæret.
Dilemmaet er om jeg vil risikere flatt øl ved tilsetting av bare gjær, eller om jeg vil kunne overkarbonere med fersk gjær og sukker. :jaha:
 
Du bør nok tilsette både sukker og gjær ja. Ølet er jo som du sier ferdig utgjæret. Ny fersk gjær vil ikke kunne gjøre noe som helst uten at den fikk mere mat. Grunnen til at man tilsetter ny gjær for karbonering er enten fordi ølet er så sterkt at den opprinnelige gjæren ikke lenger klarer å jobbe. Eller fordi man bruker en gjærtype som er veldig flokkulent. Nøgne ø bruker vel nottigham til karbonering? Hva de tilsetter av sukker aner jeg ikke. Det er ikke sikkert det er nødvendig med ny gjær, men det er en ekstra sikring tror jeg. Kjipt å bomme på noe tusen liter så nær distribusjonen..
 
Takk for bekreftelse, jeg har både brukt "Medium to High" flokkulativ gjær (007), og gitt den svært god tid. Baktanken var der likevel med tanke på at FG ble målt til 1.014. Da er det jo noen form for sukker igjen.
Estimert ABV er 8,3% så det vil nok ha tæret på gjæren hvertfall. Selv om whitelabs hevder gjæren tåler omlag 10%

Da går jeg for 1g US-05 og 6,4g sukker pr.liter.

Takk for hurtig svar!
 
Tilbake
Topp