Tilsette vørter under koking

Med mitt vannkokerelement(2000W) integrert i en 26.5 liters hyttekjele koker jeg ned vørtermengden fra 22,5 til 19 liter på en og en halv time. For å kompensere for væsketapet tenkte jeg første å tilsette et par liter kokende vann. Men så slo det meg, hvorfor ikke tilsett litt vørter rett fra meske tanken under koking i stedet. Byr dette på problemer?

Hvis jeg har skjønt det helt riktig så skal ikke SG komme under et vist minimumsnivå. Men hvis jeg tar utgangspunkt i den IPA'n jeg brygga i helga som hadde en target OG på 65, så målte jeg SG i vørteren fra mesketanken etter endt tapping til 20 ved cirka 60 [sup]o[/sup]C. Betyr ikke dette at jeg har mye å gå på?

Jo, det skulle tilsvare ca 30 ved 20 °C, hvis jeg ikke husker feil. I moderne hjemmebrygging anbefales det å avbryte ved 8 (usikker om det er ved skylletemp eller 20 °C), så da høres det ut som om du sløser med maltet ditt :)

Bare sil av noen liter ekstra med vørter, det gjør i tilleg at du øker utbytte ditt litt.
Tror stortsett ikke noen trenger å bekymre seg for å sile ut for mye vørter fra mesket.
Har i allefall ikke lagt merke til noen problemer, selv om jeg har prøvd å lage tynne sommerøl, og å silt ekstra mye ut for å koke det ekstra lenge.

Fettern skrev:
Med mitt vannkokerelement(2000W) integrert i en 26.5 liters hyttekjele koker jeg ned vørtermengden fra 22,5 til 19 liter på en og en halv time. For å kompensere for væsketapet tenkte jeg første å tilsette et par liter kokende vann. Men så slo det meg, hvorfor ikke tilsett litt vørter rett fra meske tanken under koking i stedet. Byr dette på problemer?

Hvis jeg har skjønt det helt riktig så skal ikke SG komme under et vist minimumsnivå. Men hvis jeg tar utgangspunkt i den IPA'n jeg brygga i helga som hadde en target OG på 65, så målte jeg SG i vørteren fra mesketanken etter endt tapping til 20 ved cirka 60 [sup]o[/sup]C. Betyr ikke dette at jeg har mye å gå på?

Nybegynner som sikler på en større kjele: hvordan integrerte du vannkokerelementet i kjelen? Bare skrur du vannkokeren fra hverandre, og plasserer elementet i kjelen? Eller har du noen triks å dele med en fersking?

Fettern skrev:
Men så slo det meg, hvorfor ikke tilsett litt vørter rett fra meske tanken under koking i stedet. Byr dette på problemer?

All vørter bør vel koke i minst 60 minutter, men mulig du kan tilsette en mengde OG=1.020-vørter etter 30 min i ditt 90-minutters kokeprogram. Ved bruk av pilsnermalt mener jeg å ha lest at anbefalt koketid er 90 min pga mye DMS, så da vil ikke denne metoden funke med ditt oppsett.

Tilbake
Topp