Tilsetting av appelsinskall, korianderfrø og kamille

Skal brygge min første Wit til helgen med appelsinskall, korianderfrø og kamille.
Det jeg lurer på er, skal jeg la disse tilsettningene være i brygget hele tiden fra brygging til flasking?
Eller skal de kun være i vørteren under koking frem til brygget er kjølt ned?
Må jeg bruke noen form for "pose" å ha disse tingene i, eller kan jeg drysse det rett i gryta?  :jaha:

Dette blir forresten brygget etter en oppskrift av Gahr, og da har jeg et annet spørsmål.
Når du skriver kamilleblomst, er dette fersk blomst du bruker?
Hadde egentlig tenkt å bruke innholdet i en kamille tepose, går det an?
Må jeg da bruke mer en 5 gram siden det er tørket?

Mvh
 
Tilsett dem i kokekjelen, 5 min. før kokeslutt.

Nei, jeg bruker ikke fesk kamille, men tørkede blomster. Jeg vil anta du kan bruke te, men da bør du forsikre deg om at den kun inneholder kamille. Man bruker som regel mindre når ting er tørket. Mesteparten av vekten i ferskt krydder utgjøres av vann. Om du bruker fersk kamille (noe du vel neppe får tak i nå, uansett) bør du bruke 5-10 ganger mer. Jeg maler det i en morter og tilsetter det rett i gryta. Det bunnfelles sammen med humlen.

Jeg bruker forøvdrig 2 g til 22,5 liter. Kamille kan gi en veldig emmen og parfymert smak om det brukes i for store mengder. Når mangdene er så små at du merker det er "noe" der, men ikke kan sette fingeren på hva det er, har du brukt nok, etter min mening.
 
Jeg har en pakke Lipton kamillete på kontoret, her står det på 11 språk at det inneholder 100% kamille. Ellers så jeg at de hadde kamille på apoteket i går når jeg jakta på hel allehånde.

Ellers er jeg enig med Gahr i at en ultimat kryddergrad er når du merker at noe er der uten at du kan si hva slags krydder det er. Men smak og behag antar jeg, noen liker sikker Santa Paws men jeg klarte ikke drikke opp. Smakte som om noen hadde malt opp et pepperkakehus og hatt i ølglasset mitt..
 
Da blir det rett i gryta. Det er Lipton jeg også har liggende, og skal være 100% kamille,
slik står det i allefall opplyst på pakken.

Så det er 2 og ikke 5 gram jeg skal bruke? Jeg bare fulgte det du sa i en annen
tråd når jeg satte opp oppskriften på beercalc. Det blir riktignok 20 liter til gjæring
etter koking for meg. Bør jeg da og skjære ned på mengden appelsin og koriander?

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3441.msg25968.html#msg25968
Er enig i det med mengdene, må ikke være så mye at det blir overveldende av en smak.
 
Dalaker skrev:
Ellers er jeg enig med Gahr i at en ultimat kryddergrad er når du merker at noe er der uten at du kan si hva slags krydder det er. Men smak og behag antar jeg, noen liker sikker Santa Paws men jeg klarte ikke drikke opp. Smakte som om noen hadde malt opp et pepperkakehus og hatt i ølglasset mitt..

Ha-ha! Som regel blir ikke pepperkakehuset spist opp her i gården, kanskje jeg skal gjøre som du sier? For mye julekrydder er definitivt IKKE av det gode!

Mikkel skrev:
Da blir det rett i gryta. Det er Lipton jeg også har liggende, og skal være 100% kamille,
slik står det i allefall opplyst på pakken.

Så det er 2 og ikke 5 gram jeg skal bruke? Jeg bare fulgte det du sa i en annen
tråd når jeg satte opp oppskriften på beercalc. Det blir riktignok 20 liter til gjæring
etter koking for meg. Bør jeg da og skjære ned på mengden appelsin og koriander?

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3441.msg25968.html#msg25968
Er enig i det med mengdene, må ikke være så mye at det blir overveldende av en smak.

Ja, jeg bruker 2 g i wit. Har rettet opp mengden i tråden du linker til. Jeg har prøvd med litt større mengder, men synes det blir for mye. Jeg har forøvrig også kuttet ned til 20 g korianderfrø, men det er ikke like viktig. ;)
 
Har akkurat satt et fat med wit i kjøleskapet. Deilig tørstedrikk, selv når termometernåla kryper under null!
 
Tilbake
Topp