Tilsetting av destilert vann under gjæringsprossessen ?

God aften bryggere.

Kan noen svare meg på par kjappe spørsmål vedr. Tilsetting av destilert vann under gjæringsprossessen.

Hvilken erfaring har Dere rundt dette ?

Er det og anbefale ?, eventuelt mengde i % av gjærende batch ? når bør det gjøres osv.

Alle inspill mottas med stor takk.

med vennlig hilsen
Halfdan
 
Er ikke helt sikker på at du klarer å få det vannet så oksygenfritt som nødvendig. Har du prøvd å måle o2 nivået i destillert vann?
 
Jeg personlig har ingen erfaringer, men, om du koker vannet i en time eller 2 (har ikke neo tall) så burde oksygenet være kokt bort, men igjen. har ikke noe erfaringer. På generell basis så er det mindre o2 i kokt vann en i vanlig. Kan du si noe om hvorfor, og hvor mye du ønsker å tilsette?
 
Hallo.
Har hørt at en rekke av de større bryggeriene gjør dette. Ønsker og tilsette intill ca 20% (ca 8 liter på brygget som i dag er 43 liter.)
Grunnen er og minske kokekapasiteten av vørten.

Takk for gode inspill :)

Haalfdan
 
Hvis du koker vannet og avkjøler det tror jeg ikke oksygen vil være noe problem. Det er jo akkurat hva man gør med resten av vørteren. I tillegg rister man jo inn oksygen før man pitcher. Hvis poenget er å slippe å koke all vørteren, så tilsetter du antagelig dette vannet før eller samtidig med at du pitcher og da ønsker du egentlig ha så mye oksygen i vannet som mulig. Personlig tror jeg ikke oksygenet vil være noe problem uansett når du blander det inn.
 
De fleste hjemmebryggere som ikke koker hele volumet på brygget, tilsetter vann før gjæring. Dette er en velprøvd metode, som fungerer fint. Da kan du også benytte anledningen til å få inn mer oksygen, i stedet for å bekymre deg for at det følger med oksygen når du tilsetter vannet.

Vann som har fått et lite oppkok er, for alle praktiske formål innen brygging, fritt for oksygen. Du får sannsynligvis mer oksygen inn i vørteren når du tilsetter det enn det som er i vannet.
 
My bad.Trodde han snakket om tilsetting av vann UNDER gjæringsprosessen. Med andre ord mens stormgjæringen er igang..

Å tilsette vann samtidig med pithing av gjær som dere beskriver er ingen problem
 
Hallo.

Gjæringen er nå godt i gang, stått i 24 timer.

Dette er vel såkalt "high gravity brewing", jeg har ett brygg nå på OG 1057 43 liter, tilsetter ca 4,5l vann som er kokt i 20 minutter og deretter avkjølt til 15g.

Takk for mye gode svar, takker.

-Halfdan
 
Regner med at du tar høyde for uttyynningen med å bruker mer humle enn ellers også? det skulle ikke være noe i veien for at dette går bra, sm du sier er det mange store bryggerier som gjør dette.
 
Hallo Gahr.

Takk for innspillet, ja jeg beregnet ekstra med hummle, tilnærmet det ferdige brygget ( etter vanntilsetning).

Kan jeg beregne alko stryrke omtrent som følger: 1057 - 1012 ca 6,25. Tilsetning av destiliert vann 4,5L ( ca 10% av "primær vørter" ) = alko styrke ca 5.63 ?

Altså reduserer jeg den ferdige alkostyrken prosentvis med tilsatt van ?

Med vennlig hilsen
Haldan
 
Jeg ville gjort som følger for å beregne alkoholprosenten:

43 liter med OG 57 = 43 x 57 = 2451 oechlegrader
2451 oechlgrader / 47,5 liter = 51,6

dvs reell OG var 1,052.

ABV blir da ( 1,052 - 1,012 ) / 7,46 = 5,3 % abv.

Correct me if I´m wrong. :)
 
Tilbake
Topp