Tilsetting av eikekuber.

Hei!

Har et surøl på sekundær som skal tilsettes eikekuber. Holder det om disse får en dag eller to i fryser før de tilsettes mtp. på desinfisering, eller må de kokes/dampes?  :jaha:
 
Jeg tok sjansen på å la mine ligge i 30 min i oppkokt vann, kun nok til å dekke kubene. Så satser vi på at det tok livet av det aller meste. Resten får de andre mikrobene og alkoholen ta seg av.

Men jeg kan ikke garantere at min løsning er 100%!
 
Ja, jeg har gjort det slik tidligere med eikespon (kokt i lite vann, og tilsatt hele sulamitten), men tenkte det var praktisk hvis man bare kunne ta veien rett fra fryseren til ballong :)
 
Pleier å koke/dampe dem i en bitteliten mengde vann, og så dumpe både terninger og vann i ølet. Til surøl er jeg dog mindre bekymret for infeksjonsfaren, da har det hendt jeg bare har hatt dem oppi uten koking.
 
Har personlig ingen erfaring, men i denne podcasten så er det delte meninger blant "panelet" Noen kaster de visstnok rett i etter gjæring
http://thebrewingnetwork.com/shows/Brew-Strong/Brew-Strong-09-15-08-Wood-Aging
 
Etter det jeg har hørt dreper treverk (eik ihvertfall) bakterier, derfor skal du ikke sette inn skjærefjøl med olje el. lignende. Så antar at du bare kan ha kubbene rett i vørteren.
(Correct me if I'am wrong)
 
Tror nok du tar litt feil der, gamle eikefat skal huse bakterier i lambikbryggingen veldig bra slik jeg har forstått det.
 
obmather skrev:
(Correct me if I'am wrong)

Som Kenneth sier, så er dette feil. Eikefat kan fint holde på infeksjoner. Det kan dessuten være maltstøv eller andre forurensninger sammen med eikespon.
 
Tipper at noen måneder på sprit vil kverke det meste.

Ellers er det ganske vanlig blant folk som setter egen vin eller lager likører å legge eikespon på sprit for å lage essens. Denne kan man så tilsette litt og litt for å smake til passelig styrke. "Ulempen" er selvsagt at ølet blir sterkere... ;)
 
Tilbake
Topp