Tilsetting av sukkerlake i gjæringskar etter stormgjæring

Plukket opp et tips i en ølbok: tilsett sukkerlake i gjæringskaret 48t etter gjæringsstart for å presse FG litt lengre ned, samtidig som du sikrer deg et "tørrere" øl.

Burde jeg gjøre dette?
Noen som har noen erfaringer med tilsetting av denne sukkerlaken?
Eventuelt hvor høy skal konsentrasjonen være av sukker i laken?


Må ikke forveksles med priming!
 
Sukkerlake funker fint for å få mer alkohol og et "tørrere" øl hvis det er noe du ønsker.

Jeg ville ventet til etter stormgjæringen med å tilsette lake. For mye sukker i starten kan lage fusel.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Den vil trolig gjære litt heftigere igjen så vær litt obs på dette.
Har du god plass også til det ekstra som kommer i går det som oftest bra.
Går sikkert greit med både tynn og tykk lake.

Men hva slags øl skal du ha sukker i? Det er ikke så ofte man blir anberalt å gjøre dette.
 
Vi er ganske nybegynnere på dette, så vi vurderte å hive oppi sukkerlake i en kølsch (forrige FG på Amber Ale ble helt krise, 1030, derfor lurte vi på om vi burde ha oppi sukker). Bryggeprosessen gikk bedre denne gangen - og etter råd fra dere droppet vi sukkeret!

Kølsch er kanskje ikke optimal å ha opp i sukker?
 
Det du skriver i åpningsinnlegget stemmer. Du får lavere FG og et tørrere øl. Men vil du ha det?

Hvis man lager skikkelige oppskrifter og har kontroll på det man driver med så trengs ikke sukker i ettertid, med mindre det er en del av oppskriften og har en mening.

Selv om man bommer litt så ville jeg holdt meg unna sukker. Ølet smaker med stor sannsynlighet veldig godt uansett, hvis du har gjæret det riktig. Tilsetter du sukker lettere ukritisk etter en bom så er du mest sannsynlig en av de som tenker mer på tall enn smak.

Noen ganger funker det, spørs hvor du har bommet. Men hvis du ukritisk tyr til sukker så vet du heller ikke hvordan ølet du laget egentlig smakte, og hva i prosessen som vil trenge mer oppmerksomhet neste gang.
 
Det er nesten umulig å fixe et dårlig øl. Kjør prosessen som først planlagt - smak - notèr - og lær.
Blir det dårlig, så heller du det ut eller bruker det på nachspiel... og så brygger du nytt og bedre neste gang.
 
Tilbake
Topp