Tilsetting av vørt under gjæring.

Startet med å brygge en 90 liters batch. Måtte meske og koke to ganger 45 liter. Måtte stoppe etter første koking av utenforliggende årsaker og tilsette gjærestarter. Har tenkt å foreta den 2. mesking/koking nå og trenger råd hvordan jeg skal fortsette med min 90 liters batch. Ser for meg tre måter å gjøre dette på:

1- Lage helt ny gjærstarter og tilsette 2. vørten (egentlig ikke aktuell).
2- Tilsette 2. vørten til 1. vørten som er igang med gjæring.
3- Vente til 1. vørt er ferdig med primærgjæring, tappe denne ut av  gjæringskaret, fylle 2. vørt på gjæringskaret med bunnfall fra 1. vørt.

Jeg er sikker på at forslag 3 fungerer bra, men må da vente med mesking til jeg ser primærgjæring er ferdig Er det noen som har synspunkter på forslag nr 2?

mvh
Bjorf
 
Metode 2 blir vel mer eller mindre tilsvarende "Texas Two Step" som er anbefalt av Chris Colby i Brew Your Own Magazine for ekstraktbryggere med liten kjele som ikke ønsker å gjøre en partial boil. Her er det snakk om å brygge halve vørteren den ene dagen og så tilsette den andre halvparten til den allerede gjærende vørteren dagen etter. Det er her typisk snakk om "stove-top-brewing" og derfor mindre volum (~10 liter?) og altså ekstraktbrygg, men jeg kan ikke skjønne at det har noe å si.

Anbefalingen er såvidt jeg husker å tilsette vørter 2 dagen etter vørter 1, vet ikke om det kan være uheldig å vente lengre.

En annen ting jeg ville sjekket opp er om det er anbefalt at vørter 2 luftes (for å sikre god gjæring) eller ikke (for å unngå problemer med oksygenering).
 
Metode 2 er vanlig praksis i mange kommersielle bryggerier. Man har gjerne gjæringstanker som er overdimensjonert i forhold til selve bryggverket. Da er det vanlig å brygge i to omganger og tilsette den andre halvdelen vørter når gjæringen i den første er på topp. Kan være litt vanskelig å beregne nøyaktig tid, men ett til to døgn etter pitching av gjær i den første vørteren bør funke bra. Du trenger normalt IKKE oksygenere den andre vørteren før du heller den oppi. Dette kan øke sjansen for oksidasjon i ølet.
 
Tilbake
Topp