Timianøl

Ja nå har vi laget et noe spesielllt øl. Porter on Thyme!!! Det vil si en Porter på Timian...... ::) Ølet er nå på flasker til karbonering. Bakgrunnen for dette eksperimentet er at vi øsnket et "påskeøl" og da tnekte vi lam.... Hva har lam av krydder, jo Timian. Derav dette ekprimentet.
Her er datene for ølet. Vår første smak med ølet etter gjæring er at det smaker TIMIAN, og dessverre lite annet. Men vi får håpe det endrer seg. Er det noen som har erfaring med slikt øl. Legger ut oppskriften vår om det er noen som skulle ha lyst til å prøve seg på det. Vår anbefaling er helt klart at man må gå ned på Timianen, det ble nok litt for mye av det  :yes:
Bryggets navn: Bryggerbodens Påskeporter
Brygg nr.: 14
Hovedgruppe: Porter
Undergruppe: Robust Porter
Øltype: Påskeøl
Bryggedato: 26.03.2009
Bryggeutstyr: Colemanboks 100 qts
Batch: 54
Volum til koking: 59
Koketid i min.: 60
Maltsorter Kg EBC Andel
Munich malt 4 17,7 26,7
Pale malt 4 5,9 26,7
Pilsner 2‐r tysk 4 3,9 26,7
Crystal 120 1,5 236,4 10,0
Chocolate malt 1 900 6,7
Smoked malt 0,5 4,5 3,3
Totalverdier 15,0 100
Humle Gram Alpha i % Tid i min
East Kent Golding 75 4,8 60
Northern Brewer 75 8,9 45
Diverse Gram Tid i min
Timian 10 3
Gjær Gram
Fermentis, T‐58 50
Ved dobbel forsukringsrest l/kg Liter Temp vann
1. trinn 1,74 26,1 71
2. trinn 1,93 29,0 81
Skyllevann 23,0 75‐76
Total vannmengde 3,67 78,1
OG: 62
Lagringstemp.: 20
FG: 15
Alkohol % : 6,1
EBC: 77
SRM: 39
IBU (Tinseth): 39

Geir
 
Krydderet som først fremst forbindes med lam, er vel rosmarin - og jeg har smakt en engelsk ale (Springhead Goodrich Castle) som var brygget med rosmarin, den var ganske god. Tenkte umiddelbart at den måtte være et bra følge til lammekoteletter. Men øl med timian - nei, det kan jeg ikke huske å ha smakt. Men det går sikkert an det også, bare en ikke overdriver timianmengden - smaken av timian er jo ganske markert i store mengder, som dere har erfart. Newzealandske Emersons Brewers Reserve Thyme er ihvertfall brygget med hel timian, i tillegg til honning fra timianblomster. Jeg har smakt andre øl fra Emersons, men ikke den.
Selv forbinder jeg timian helst med lapskaus, ertesuppe, haggis og lungemos. Så hvorfor ikke et øl med FORSIKTIG tilsetning av timian, som et følge til slike retter? Tror jeg som basisøl ville valgt en litt fyldig bitter / pale ale, heller enn en porter.
 
Evig taknemlig for alle delte erfaringer med ulike forsøksbrygg. (Da slipper flere å gjøre samme feilen) ;D
Mine erfaringer tilsier at dersom man skal teste noe så ikke ta for hardt i første gang og brygg kanskje mange små batcher for å slippe å tømme x-antall liter i dass.

Hva med å forsøke et "Pizzaøl" med oregano  8)
 
Et lurt tips tror jeg kan være å prøve å blande seg en forsøksøl først, uten å brygge.

Prøv f.eks. og krydre et glass øl med litt oregano og se hvordan det smaker. Da får du en pekepinn på om dette er noe som kanskje kan la seg gjennomføre eller det bare er å legge planen på is med det samme. Og til prisen av 1 øl, ikke 1 batch..
 
At øl er godt til pizza, er noe alle vet - men noe helt stort poeng i å lage et "pizzaøl" (som smaker som pizza) ser jeg ikke, det blir nok helst for kuriositetens skyld. Men en forsiktig tilsetting av oregano i ølet (men ikke tomater i tillegg!) kan kanskje være ålreit. Hvis det hadde vært VELDIG vellykket tror jeg kanskje flere kommersielle håndverksbryggerier ville hatt det på repertoaret.

Med all uvanlig kryddertilsetting i øl gjelder nok først og fremst hovedregelen om "begrensningens kunst". Krydderet skal vel primært framheve og supplere ølets karakter, ikke omvendt.
 
Tilbake
Topp