Timing/modning av JULEØL AMBER CHRISTMAS (Bryggselv)

Hei,

Tenkte jeg skulle være tidlig ute i år, og ser at de har fått inn nye sett med juleøl på bryggselv. Amber Christmas settet ser fristende ut. Beskrivelsen nevner en ''frisk sitruspreget fruktighet fra humlen''. Er det da slik å forstå at denne bør behandles mer som en IPA, som i mine tilfeller gjerne er på topp etter 2-3 måneder, når det gjelder de sene humletilsetningene?

Fikk dette i posten i dag :) Kommer nok til å brygge det iløpet av de nærmeste ukene. Bør vel ikke ta så voldsomt mye skade av 3-4mnd lagring?

Hei. Trenger meske- og humleskjema for Gahr Amber Christmas. Har fått med feil instruksjoner (Juleporter).
Kanskje standard 66 gr og utmesk på 77 gr? Det er fire humleposer, 60, 15, 2 og tørr?

Hei. Trenger meske- og humleskjema for Gahr Amber Christmas. Har fått med feil instruksjoner (Juleporter).
Kanskje standard 66 gr og utmesk på 77 gr? Det er fire humleposer, 60, 15, 2 og tørr?

Mesking: 20min 64grd. 20min 71grd og 5min 77grd.

Koking: 90min.

Humle1: 60min
Humle2: 15min
Humle3: 2min
Humle4: Tørrhumling fra dag 7.

Det var sønnen min som handlet på Hasle. På papiret står det Baltisk Porter. På maltposen står det Amber Christmas. På humleposene står det Porter. Det er fire poser. Reagerte da det bare er tre humletilsetnger på beskrivelsen. Og at maltmengden står til 10 kg. Gjæren han har fått med er WLP 011. Det blir sikkert øl...

Det var sønnen min som handlet på Hasle. På papiret står det Baltisk Porter. På maltposen står det Amber Christmas. På humleposene står det Porter. Det er fire poser. Reagerte da det bare er tre humletilsetnger på beskrivelsen. Og at maltmengden står til 10 kg. Gjæren han har fått med er WLP 011. Det blir sikkert øl...

Tror jeg hadde klagd på den.. Den gjærtypen står heller ikke oppført på listen over anbefalt gjær fra BryggSelv heller. Wlp 001 / 007 / 028 eller US05.

Men det kan være 011 er fullt brukbart. http://www.whitelabs.com/yeast/wlp011-european-ale-yeast

Er midt i bryggingen av dette settet i dag. Men reagerte på en ting, Bryggselv opplyser ikke PREboil volum på settene sine?
Er det noen grunn til dette?

Tok utgangspunkt i 29liter pre boil, og får håpe dette er nok, mtp 90min kok.

Og får krysse fingrene for at 3mnd lagring ikke er for mye...

Tror det med preboil er fordi utstyr er forskjellig. Men tipper du har nok preboil hvertfall. Evt skyll med litt mer vann. Jeg bruker en speidel og begnner med 26L og skyller med rundt 7-8. Noen som har smakt denne før forresten? Tenkte å kjøpe den selv. Drikker en Amber fra Rallar nå og den er ganske kjedelig og tam...

Tror det med preboil er fordi utstyr er forskjellig. Men tipper du har nok preboil hvertfall. Evt skyll med litt mer vann. Jeg bruker en speidel og begnner med 26L og skyller med rundt 7-8. Noen som har smakt denne før forresten? Tenkte å kjøpe den selv. Drikker en Amber fra Rallar nå og den er ganske kjedelig og tam...

Har ikke smakt den, men gleder meg kraftig! Det lukta meget godt i heimen i går hvertfall :) Endte opp med 21L til gjæring, var litt sparsom på trubn.

Syns ikke Rallar er noe god Amber Ale, ikke ha den som noe utgangspunkt.

Sitter å prøvesmaker Amber Christmas under flaskingen nå. Sykt god øl allerede før karbonering! Humlearomaen er helt fantastisk, håper bare den holder seg til jul........

Da måtte jeg ha meg en smaksprøve av denne bare 11 dager etter tapping på flaske - og dersom denne blir bedre og bedre utover høsten/vinteren har jeg virkelig noe å se frem til!
Helt suverent god allerede, og ikke en gang satt til lagring på kjøl enda. Det er ikke noe dette-er-et-utpreget-juleøl schwung, noe som passer meg midt i blinken
Glad jeg gikk for denne :)

Brygger nå min batch nr to av denne. Denne blir litt forskjellig fra sist. Mesker nå 64+71+77 gr som oppskrift, sist en time på 66 + 77 utmesk. Nå blir det US-05, sist WLP011. Spent på om det blir noe forskjell.

Har hatt generalprøven av Amber Christmas på vennejulebordet nå i kveld. I min gane er den meget god til feit mat, men desverre, for pilsdrikkere så blir denne for bitter.

Er spent på hva feedback jeg får av familien!

Noen som har matforslag til Amber Chrismas? Og hvordan er bitterheten i forhold til en IPA? Lurer litt på denne til jul....

Tilbake
Topp