Tips og triks for å forhindre fastbrenning av vørter?

Thomas Søreide

Norbrygg-medlem
Heisan - ser at det er skrevet mangt og meget om fastbrent vørter og hvordan man skal få dette bort. Jeg sliter med at det til stadighet er et felt med forkullet vørter som sitter j... godt fast. Får det alltid bort etter endel arbeid og diverse kjemikalier, men det er alltid en jobb som krever sitt...

Det jeg lurer på er om det er noen triks for å å unngå at dette skjer - at jeg proaktivt kan gjøre noe før jeg har i maltet eller før jeg koker opp..?

Håper spent på svar..! :)
 
Prøvde det samme med SS, funka
men TS vil vel ha forslag til hva som kan forhindre dette i utgangspunktet
 
Litt info om oppsettet vil nok hjelpe for å kunne gi deg tips... Type element, effekt, batch størrelse, hvordan du regulerer kok etc...
 
Litt info om oppsettet vil nok hjelpe for å kunne gi deg tips... Type element, effekt, batch størrelse, hvordan du regulerer kok etc...
Oppsettet mitt er Nettauksjonens Brattberg kopi - den funker greit, bortsett fra dette...

Har inntrykk av at elementet er svært lite i diameter og at det derfor må dreie seg om veldig mye varme på et lite areal.. Hvor mye dette har å si vet jeg ikke, men det kan umulig være en fordel..?

Det er alltid bare en del av elementet som er svidd - og alltid samme del.

Kan nevne at jeg har prøvd å pumpe under koking - med stråle fra slange rettet mot bunnen av karet. Dette har ikke hjulpet.
 
Jeg har induksjonsplate og kjele og sliter med litt av det samme. Jeg har ikke noe annet tips enn å røre rolig langs bunnen av kjelen for å unngå at vørteren rekker å svi seg fast.
 
Jeg har induksjonsplate og kjele og sliter med litt av det samme. Jeg har ikke noe annet tips enn å røre rolig langs bunnen av kjelen for å unngå at vørteren rekker å svi seg fast.
Føler du at dette hjelper? Burde vel oppnå omtrent det samme med at pumpen spyler bunnen i kjelen gjennom hele kokeperioden..?

Men en ting som slår meg er at det kan ligge bunnfall, delvis fastbrent, etter mesking / oppvarming til 78 grader..?
Kanskje det kunne være en fordel å gå over bunnen med en sleiv e.l før oppvarming til kok..? Skal ihvertfall prøve dette neste gang.. :)
 
Prøv å få mest mulig klar mesk før du starter skyllingen ved å sirkulere. Ville tro at 2500W bør brukes til oppvarming av vannet og at det kan bli for kraftig varme dersom elementet ligger for tett inntil bunnen. Et alternativ er å demontere bunnen for å se om du kan få litt større avstand mellom element og bunn.
 
Føler du at dette hjelper? Burde vel oppnå omtrent det samme med at pumpen spyler bunnen i kjelen gjennom hele kokeperioden..?

Men en ting som slår meg er at det kan ligge bunnfall, delvis fastbrent, etter mesking / oppvarming til 78 grader..?
Kanskje det kunne være en fordel å gå over bunnen med en sleiv e.l før oppvarming til kok..? Skal ihvertfall prøve dette neste gang.. :)
Jeg brygger enten ekstrakt eller BIAB. Når jeg brygger BIAB har jeg rist i bunnen, isolasjon rundt kjelen og svak varme og jeg har minimalt med bunnfall etter mesken (veldig finmasket meskeklede).

Så utfordringen min er under koking.
 
Sist redigert:
Prøv å få mest mulig klar mesk før du starter skyllingen ved å sirkulere. Ville tro at 2500W bør brukes til oppvarming av vannet og at det kan bli for kraftig varme dersom elementet ligger for tett inntil bunnen. Et alternativ er å demontere bunnen for å se om du kan få litt større avstand mellom element og bunn.
Ja - sirkulerer som regel gjennom nesten hele meskeperioden. Rører litt innimellom, men ikke mot slutten - nettopp pga det du påpeker. Har ikke tenkt på det med avstand mellom element og bunn... Det skal jeg se nærmere på.!

Ellers har jeg muligens løst dette på en litt annen måte.. Bestilte meg nettopp en BB60Automatic - så får vi se hva det kan gjøre for meg.. :)
Men kommer uansett til å beholde bryggeriet jeg har nå da jeg lager veldig godt øl på det. Vil bruke det til mindre batcher og evt om jeg trenger å brygge mye samtidig..

Om noen har andre løsninger enn de som allerede er nevnt tar jeg i mot med takk - problemet vil fortsatt være aktuelt fremover, selv med nytt bryggeri.
 
Dette er også et problem med hveteøl i BB maskinene, hvor det er veldig lite rom mellom varmeelementet og bunnen på silkaret, og at det blir mye "bøss" fra hveten som legger seg på bunnen. Ved oppvarming under stegmesking vil det da svi seg fort.
En løsning på dette er da å heve silkaret litt under oppvarming på full effekt, og så senke karet (og effekten) igjen når neste temperatur steg er nådd.
Fungerte greit på mitt siste hveteøl. :)
 
Dette er også et problem med hveteøl i BB maskinene, hvor det er veldig lite rom mellom varmeelementet og bunnen på silkaret, og at det blir mye "bøss" fra hveten som legger seg på bunnen. Ved oppvarming under stegmesking vil det da svi seg fort.
En løsning på dette er da å heve silkaret litt under oppvarming på full effekt, og så senke karet (og effekten) igjen når neste temperatur steg er nådd.
Fungerte greit på mitt siste hveteøl. :)
Mitt siste brygg var også et hveteøl - og det har aldri brent seg så mye som da... Derav denne tråden.
Jeg tror du har rett i dette med avstanden og konsentrasjon av "bøss" på et veldig trangt område. Mitt problem her er at jeg har brygget i friluft, uten mulighet til å heve silkaret gradvis (ikke tak over meg til å feste en winch). Dette er fikset nå - jeg har bygget et tak over "bryggeriet" og winch vil bli montert til neste gang jeg skal brygge.
En slik winch blir vel nesten et must når jeg skal opp i et 60 liters bryggeri uansett...?
 
Jeg brygger alene, så en winch ble et absolutt must etter første forsøk på BB30'n. Ikke lett å løfte fullt silkar (når man starter fra skulderhøyde) og få på plass den ringen karet skal hvile på, når man bare har 2 hender/armer. :eek:

Edit: Det var forresten Wikstrøm hos ølbrygging.no som gjorde meg oppmerksom på dette problemet med hveteøl og stegmesking med BB30/60. Dette er noe man må lære seg å leve med - ingen forbedringer der på nye Automatic serien.
 
Jeg brygger alene, så en winch ble et absolutt must etter første forsøk på BB30'n. Ikke lett å løfte fullt silkar (når man starter fra skulderhøyde) og få på plass den ringen karet skal hvile på, når man bare har 2 hender/armer. :eek:

Edit: Det var forresten Wikstrøm hos ølbrygging.no som gjorde meg oppmerksom på dette problemet med hveteøl og stegmesking med BB30/60. Dette er noe man må lære seg å leve med - ingen forbedringer der på nye Automatic serien.
Jeg brygger også alene - min løsning på løfting av silkar har vært å sette bryggeriet på en benk i knehøyde - for så å gå opp på benken og løfte silkaret ut. Holder det oppe med en arm mens jeg plasserer ringen med den andre... Har hatt hjertet i halsen noen ganger her, spesielt med tung mesk, men har gått bra hver gang.. hehe :)
 
Tilbake
Topp