Tips om vingjær som primær?

Jeg tenkte å sette min første brett, brettB. Denne skal først gjæres med BM45 Brunello så lempes over i et PET-kar og tilsettes Brett.

Det jeg leser om denne gjæren er at den trenger mye nitrogen, men jeg har enda ikke klart å finne ut av hva "mye" betyr. Er det slik at jeg bør sikte meg inn på en maltbase av de malttypene som inneholder mest løselig nitrogen, eller går det greit med en standard pilsner/hvete/pale base uten å se på databladene til de?

Leser også at denne trenger go-ferm og fermaid-k, men antar at dette gjelder i en druesats. maltvørter har jo mye FAN ifht druer. Mailet litt med Michael Tonsmeire ang dette og han mener det går greit, noe jeg også gjettet, men er det noen som har opplevd noe annet med vingjær?

Jeg fikk tips av Tonsmeire om å lage en vørter bestående av mest kortkjedete sukkerarter, for å få mest mulig preg av Brunelloen, så jeg tenkte å meske den på 75-90min @64-65C.

Brunello er en "killer-strain", dvs den dreper sacc, så sacc blir utelatt, hvis jeg hadde brukt sacc først så så ville det ikke vært så mye igjen for Brunello, siden vingjær spiser mindre enn sacc såvidt jeg har skjønt.
Om gjæren:

Italian isolate that is recommended primarily for Sangiovese and extended maceration wines. A slow starter and moderate fermenter, BM45 has high nutritional needs and therefore should be used in conjunction with Go-Ferm (AD342) and Fermaid K (AD345) in order to minimize H2S production. BM45 contributes higher acidity, low astringency, and due to its' high levels of polysaccharide production, resultant wines have great mouthfeel and improved color stability. In addition, it can also be used to minimize vegetal characteristics that may be present in the fruit. In red wines, BM45 brings out aromas described as fruit jams, rose petals and cherry liqueur, with notes of sweet spices, licorice and cedar. While this makes it perfect for creating traditional Italian wine styles, BM45 also excels in Cabernet Sauvignon. When making white wines, some producers use this yeast on Chardonnay as a blending component to increase mouthfeel, but care for proper nutrients must be taken. It should be noted that BM45 may produce a "gamey" quality immediately post alcoholic fermentation, that will age out in about 6 months. Best results from 64 to 82 degrees F, with an alcohol tolerance up to 16%.

Noen som med sigaren i munnviken har noen tips og evt et klapp på skuldra med lykke til? Alt dette (unntatt meskingen) er totalt upløyd mark, men det skal gjennomføres.
 
Lykke til.

I fjor lagde jeg en saison med kun wlps champagnegjær i primær, og med brett A/C i sekundær (pluss mango). Er nok mye mer næring i vørter enn druesaft, men sikkert lurt å tilsette vanlig mengde gjærnæring lell. Vingjær spiser vanligvis kun de enkleste sukkerartene, så hvis du primærgjærer med vingjær har du ganske høy FG etterpå. Tror de fleste brettyper takler killer-strainene ok, så vidt jeg har lest.
 
Brett takler killer-strains ja, det er sacc som ikke tåler de, de dør.

Bruker vanlig gjærnæring under kok ja, oppdaget at jeg hadde en dose servo igjen, så for å være på den sikre siden kan den få denne og.

Så blir oppfølgingsspørsmålet. Vil jeg at brett skal ha "mye" å spise, eller "medium". Brett er vel mye om fenoler, som ikke er så definert av typen sukkerarter, såvidt jeg vet?
 
Denne står fortsatt på listen..

Er det noen som vet hvis det blir forferdelige bivirkninger i form av usmaker hvis jeg tilsetter sacc etter brunello? Jeg har en blend, husker ikke hvilken, fra WL som inneholder bugs brett og sacc. For å gjøre det mer artig kunne jeg tilsatt denne etter brunello, men hvis det smaker fordervelse etter at brunello har tatt livet av sacc er ikke det så fristende.
 
Tilbake
Topp