Tips på pumpe til vørtersirkulering

Da tok BB30 Pumpa kveld etter 4 brygg, er usikker på om det er noe stuck inni.... (kommer bare ett lite klikk) når jeg starter den.
Noe her inne som har åpnet pumpa ?
 
Er bare å skru opp og skylle forsiktig og prøve og starte og stoppe når den er oppe ett par ganger , kanskje hjelpe den igang. Også la den tørke før du skrur sammen igjen. Da skal den gå fire til :)
 
Etter at min BB30 pumpe har stoppet flere ganger (en gang midt i bryggingen) med medfølgende demontering (problemet er vørter som legger seg mellom stålskiven og selve pumpehuset/motoren) så har jeg nå fått til et konsept som ser ut til å virke:

1. Etter brygging pumpjer jeg gjennom pumpen 5 min med varmt vann
2. Setter BB30 kjelen med PBW over natten og sirkulerer med PBW oppløsningen i 5 min når jeg skal helle ut vaskevannet
3. Sirkulerer deretter 5 min med varmt vann gjennom pumpen for å fjerne alle rester av PBW

Ellers bør det taes en visuell inspeksjon av kretskortet. Fant en kondensator som ikke var loddet på det ene benet. 
 
Takke for gode råd om BB30 pumpa, da skal den åpnes og sjekkes.
Litt usikker på om det er noen garanti på disse pumpene.
Skulle ikke dette virke blir det vel en Solar pumpe.
 
Hei alle,

Takker for mange gode tips :) Ser ut for at det vil bli en March 809 på meg, men jeg har et lite spørsmål. Driver å pønsker på å lage et opplegg med alle kjelene på samme nivå. Det jeg lurer på da er om det noen her som vet om det er mulig ev. har forsøkt å bruke pumpe til å sile ut vørteren?

Visst noen har gjort det, hvilket tricks brukte dere da for å få en lav nok flow og er der andre utfordringer som jeg bør være klar over?

Mvh.
Oskar
 
magne1972 skrev:
runarstock skrev:
Fikk selv en pumpe fra Solar project idag, pumper som bare det. Må nesten brygge straks for å prøve den!
Jeg bruker en slik til å fylle meskedunken fra hlt med. Til det fungerer den ypperlig, og har gjort det i snart to år...
Hvis du skal kjøre vørter gjennom, må den rengjøres nøye med en gang etter bruk, hvis ikke setter rotoren seg i vørterrester....ellers er det utrolig til kapasitet etter størrelsen :)

Jeg brukte en solar project pumpe til å sirkulere vannet i HLT (temperaturføleren ligger utenfor dunken). Den holdt i ca 15 brygg og er nå bare til pynt... Bruker nå en Iwaki MD-10 pumpe istedet. Mye bedre kvalitet. Bruker den også til whirlpool, men til det er den litt svak. Tetter seg veldig lett av humle.
 
Jeg bruker en iwaki md-10, ingen regulering av flow, fungerer som snus. (På 50 liter med 12 tommers falskbunn)

Hvis du må/vil regulere flow er det viktig at det skjer på overtrykkssiden, altså etter pumpa. Kuleventil ville fungert bra.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
 
sitter å ser litt på den solar project pumpe, men hvordan kobler man den til strøm? Eller hva trenger man?
 
Sam skrev:
sitter å ser litt på den solar project pumpe, men hvordan kobler man den til strøm? Eller hva trenger man?

Jeg kjøpte en slik en nettadapter fra biltema, klippet ledningene og brukte Wago-klemmer til å koble den sammen med pumpen. Monterte den på toppen av en liten koblingsboks og la inn en bryter i mellom slik at jeg enkelt kan skru den av og på. Bryteren hadde jeg liggende, men bryteren jeg linker til under kan sikkert brukes. To kabelsko og en liten ledningsstump er vel det eneste du trenger i tillegg.

http://biltema.no/no/Kontor---Tekni...taggregat-og-ladere/Nettadapter-312-V-38204/
http://www.jula.no/koblingsklemme-wago-5-pakning-400570 http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Strombryter/Strombryter-rektangular-43045/

Øystein
 
Tilbake
Topp