stenkarlsen
Norbrygg-medlem
Brygget 22 liter amerikansk blonde idag;
88% maris otter
6% carablond
6% carapils
Cascade til IBU 15 ved kokestart
15 gram Cascade på 15min
10 gram ved kokeslutt.
Mesket på 64-65 grader.
Gjæres på 20 grader med US-05.
Nå sitter jeg her og funderer på om jeg skal dumpe noe bringbær i sekundærkaret når stormgjæringen er ferdig. Dette har jeg aldri gjort før, så jeg har lest det jeg klarer finne på forumet her om bær i øl, men blir ikke helt klok.
Har derfor et par spørsmål...
Mange sier du kan fryse bærene først og at det "mest sannsynligvis" er nok. Andre koker bærene litt.. Hva med å pasteurisere bærene ved å vakuumpakke bærene og kaste den i sousvide maskinen min? Aner ikke temp og tid som skal til(kanskje du vet? ), men i mitt hode vil dette være en super løsning?
Tanken min er da altså:
Flytte øla til sekundærkar etter 5-6 dager.
Knuse 4 kg bringebær, vakuumpake dem, varme de til X grader i Y minutter og kjøle de ned til romtemp igjen.
Tilsette disse i sekundærkaret.
Tappe øla på fat etter 2 uker.
Er dette riktig fremgangsmåte?
Ellers noen nyttige innspill? Tanker rundt om denne øla i det hele tatt vil fungere med bringebær? De fleste oppskrifter jeg finner på slike øl bruker belgisk gjær....
88% maris otter
6% carablond
6% carapils
Cascade til IBU 15 ved kokestart
15 gram Cascade på 15min
10 gram ved kokeslutt.
Mesket på 64-65 grader.
Gjæres på 20 grader med US-05.
Nå sitter jeg her og funderer på om jeg skal dumpe noe bringbær i sekundærkaret når stormgjæringen er ferdig. Dette har jeg aldri gjort før, så jeg har lest det jeg klarer finne på forumet her om bær i øl, men blir ikke helt klok.
Har derfor et par spørsmål...
Mange sier du kan fryse bærene først og at det "mest sannsynligvis" er nok. Andre koker bærene litt.. Hva med å pasteurisere bærene ved å vakuumpakke bærene og kaste den i sousvide maskinen min? Aner ikke temp og tid som skal til(kanskje du vet? ), men i mitt hode vil dette være en super løsning?
Tanken min er da altså:
Flytte øla til sekundærkar etter 5-6 dager.
Knuse 4 kg bringebær, vakuumpake dem, varme de til X grader i Y minutter og kjøle de ned til romtemp igjen.
Tilsette disse i sekundærkaret.
Tappe øla på fat etter 2 uker.
Er dette riktig fremgangsmåte?
Ellers noen nyttige innspill? Tanker rundt om denne øla i det hele tatt vil fungere med bringebær? De fleste oppskrifter jeg finner på slike øl bruker belgisk gjær....