Tips til bringbær i øl

stenkarlsen

Norbrygg-medlem
Brygget 22 liter amerikansk blonde idag;
88% maris otter
6% carablond
6% carapils
Cascade til IBU 15 ved kokestart
15 gram Cascade på 15min
10 gram ved kokeslutt.
Mesket på 64-65 grader.
Gjæres på 20 grader med US-05.

Nå sitter jeg her og funderer på om jeg skal dumpe noe bringbær i sekundærkaret når stormgjæringen er ferdig. Dette har jeg aldri gjort før, så jeg har lest det jeg klarer finne på forumet her om bær i øl, men blir ikke helt klok.

Har derfor et par spørsmål...

Mange sier du kan fryse bærene først og at det "mest sannsynligvis" er nok. Andre koker bærene litt.. Hva med å pasteurisere bærene ved å vakuumpakke bærene og kaste den i sousvide maskinen min? Aner ikke temp og tid som skal til(kanskje du vet?  :) ), men i mitt hode vil dette være en super løsning?

Tanken min er da altså:

Flytte øla til sekundærkar etter 5-6 dager.
Knuse 4 kg bringebær, vakuumpake dem, varme de til X grader i Y minutter og kjøle de ned til romtemp igjen.
Tilsette disse i sekundærkaret.
Tappe øla på fat etter 2 uker.

Er dette riktig fremgangsmåte?

Ellers noen nyttige innspill? Tanker rundt om denne øla i det hele tatt vil fungere med bringebær? De fleste oppskrifter jeg finner på slike øl bruker belgisk gjær....
 
Det med å vakuumpakke de, og kjøre de noen minutter i 75 grader er den beste løsningen. Det gjorde jeg nylig
med en god mengde blåbær, og ut fra det jeg leste meg opp til, så skal det være nok. Du trenger ikke å knuse
bærene noe før du vakuumpakker, helst ikke, med mindre du har en kammermaskin da.

Tilsett bærene etter at stormgjæringen er godt over, la de virke der ei lita uke, fisk opp det som flyter oppå
ølet med en desinfisert sil, kjøl ned ølet, og la det stå et døgn eller så, tapp over til nytt kar, tilsett sukkerlake
hvis du skal ha det på flaske osv.
 
Kom til å tenke på noe.. Vil denne øla blir fryktelig søt når jeg tilsetter disse bærene? Ville det kanskje være en fordel å pitche litt Brettanomyces inn i sekundærekaret sammen med bærene? Evt WLP670...?
 
Jeg lagde med bringebær 100g pr liter
brukte frosene bær fra Rema1000
tinte de med litt sukker ca 150gram på 2,5 kg
til det ble en fin masse helte opp i gjæringsfat etter5 dager lot det stå 14dager
når jeg tappet det om ble det problemer med at bærene tettet avtapping
så neste gang jeg gjør det blir jeg å putte det i en pose det ble en sinnssyk flott farge
med rosa skum
 
T.Wickstrøm skrev:
Jeg lagde med bringebær 100g pr liter
brukte frosene bær fra Rema1000
tinte de med litt sukker ca 150gram på 2,5 kg
til det ble en fin masse helte opp i gjæringsfat etter5 dager lot det stå 14dager
når jeg tappet det om ble det problemer med at bærene tettet avtapping
så neste gang jeg gjør det blir jeg å putte det i en pose det ble en sinnssyk flott farge
med rosa skum

Tror jammen jeg skal prøve det der...! Aldri smakt noe slikt, men høres jo feldig friskt og godt ut!
 
det blir nesten som surøl
Jeg brukte en Weiis beer som utgangspunkt
det jeg har lest etterpå at blond er et bedre utgangspunkt for fruktøl
 
Jeg har lest at både belgisk blond, hveteøl og wit fungerer bra til dette. Mer skeptisk til hvordan americansk blond med US-05 vil fungere...
 
Hei.

Eg har gjort dette og tappa på flasker for omtrent en månad sidan.
Det var 3-4 pakker frosne kjøpebær frå Rema som eg tina og moste litt. Tilsatte i sekundær
No er jo øla rimelig fersk, men reint infeksjonsmessig ser dette ut til å ha godt heilt fint. 

Sødme trur eg ikkje du trenger å bekymre deg for, om eg gjer det igjen så mesker eg på høgare tempratur. Bæra er sure.
Humlearomaen trur eg du ikkje kjem til å merke nokke til - den vil bli overkjørt av bæra.

Mi øl er blitt vesentlig bedre på den månaden den har fått stått i kjøleskapet.
 
stenkarlsen skrev:
Brygget 22 liter amerikansk blonde idag;
88% maris otter
6% carablond
6% carapils
Cascade til IBU 15 ved kokestart
15 gram Cascade på 15min
10 gram ved kokeslutt.
Mesket på 64-65 grader.
Gjæres på 20 grader med US-05.

Nå sitter jeg her og funderer på om jeg skal dumpe noe bringbær i sekundærkaret når stormgjæringen er ferdig. Dette har jeg aldri gjort før, så jeg har lest det jeg klarer finne på forumet her om bær i øl, men blir ikke helt klok.

Har derfor et par spørsmål...

Mange sier du kan fryse bærene først og at det "mest sannsynligvis" er nok. Andre koker bærene litt.. Hva med å pasteurisere bærene ved å vakuumpakke bærene og kaste den i sousvide maskinen min? Aner ikke temp og tid som skal til(kanskje du vet?  :) ), men i mitt hode vil dette være en super løsning?

Tanken min er da altså:

Flytte øla til sekundærkar etter 5-6 dager.
Knuse 4 kg bringebær, vakuumpake dem, varme de til X grader i Y minutter og kjøle de ned til romtemp igjen.
Tilsette disse i sekundærkaret.
Tappe øla på fat etter 2 uker.

Er dette riktig fremgangsmåte?

Ellers noen nyttige innspill? Tanker rundt om denne øla i det hele tatt vil fungere med bringebær? De fleste oppskrifter jeg finner på slike øl bruker belgisk gjær....

% av maltene, hva blir dette i g / kg?  :bank2:
 
ahh, okei :p
Men ca. hvor lenge burde man lagre for eksempel en bringebær-blonde før den kan drikkes?
 
Jeg vet ikke med sikkerhet, men jeg skulle tro at den er klar like fort som en hvilken som helst annen blonde.
Etter råd fra Kinn (Rosa Kinn) tilsatte jeg 75 gr. vanlige frosne bær pr. liter i en blonde, og lot det stå i en måned. Står nå til karbonering. Smaker friskt og syrlig, og har en lys rosa farge.
 
Jeg tappet et brygg med tilsatt 2.8kg bringebær i går
Jeg stakk det om til nytt fat etter en uke i gjæringskaret.
pimpa fargen litt med Cacas farge når jeg kokte sukkelaken.
Stakk det om til nyt fat for å flaske men fikk dessverre med masse bringebær rester.
Dette blei en del utfordringer når jeg flasket og jeg så det fulgte med noe småkrums med i noe flasker.

Hva er det dere gjør for ikke og få med disse restene og mint mulig oksidering i prosessen.
Er det skadelig/farlig for ølflaskene.

Blir uansett spennde og smake på det om en ukes tid:)
 

Vedlegg

  • AVERY LR7165 Budeias bringebær øl.png
    AVERY LR7165 Budeias bringebær øl.png
    508,1 KB · Sett: 99
  • 2016-05-09 21.16.48.jpg
    2016-05-09 21.16.48.jpg
    122,9 KB · Sett: 82
  • 2016-05-09 21.14.02.jpg
    2016-05-09 21.14.02.jpg
    138,3 KB · Sett: 94
  • 2016-05-02 19.22.44.jpg
    2016-05-02 19.22.44.jpg
    157,9 KB · Sett: 89
  • 2016-05-02 19.34.16.jpg
    2016-05-02 19.34.16.jpg
    387,8 KB · Sett: 100
Først bruker jeg en sil til å fiske ut det som flyter på toppen, deretter setter jeg dunken til nedkjøling,
godt under 10 grader, noen dager før jeg skal flske. Null problem med bærlik da.
 
Først bruker jeg en sil til å fiske ut det som flyter på toppen, deretter setter jeg dunken til nedkjøling,
godt under 10 grader, noen dager før jeg skal flske. Null problem med bærlik da.
Takk for svar.
Dreiv og tenkte på en sil rundt heverten men din løsning høres lettere ut.
 
Kom til å tenke på noe.. Vil denne øla blir fryktelig søt når jeg tilsetter disse bærene? Ville det kanskje være en fordel å pitche litt Brettanomyces inn i sekundærekaret sammen med bærene? Evt WLP670...?

Vi har nylig brygget en bringebær øl etter en oppskrift fra boken brygg ditt eget øl fra Greg Huges. Brukte 2,4 kg Eldorado frosne bringebær (6 poser) fra Meny. Synes ikke den ble søt, mere syrlig faktisk. Smaker ikke så mye øl av den, me den er god på sin måte. Kan dele oppskriften fra boken hvis det er ønskelig.
 
Tilbake
Topp