hei. Har fra før en brewtech meskekjel, men synes gjennomføringene er noe leamikk av en annen verden. Noen som har tips til bedre bryggekjeler? Finnes det med sveiset gjennomføring på markedet? Evt mod av de gjennomføringene/annet bedre som passer?
Jeg har også en brewtechkjele, og er for så vidt enig i at den er spesiell i og med at kjeleveggene er såpass tynne, og at du ikke skal - eller kan - stramme til gjennomføringene. Det irriterte meg kraftig til å begynne med. Men det funker jo, og nå har jeg kjørt oppimot et par hundre brygg gjennom kjelen min. Og jeg kan ikke tenke meg å bytte den ut. Jeg tenker nærmest på det som irriterte meg tidligere, som funksjonalitet: Gjennomføringene kan skrus ut med hånd, så det er veldig lett å gjøre reint.
Fordelene med kjelen ellers er lettere vekt, en veldig god falskbunn, og ikke minst "avfallsoppdemmeren". Og det er bare veggene som er tynne; bunnen er sånn den skal være, Og kvaliteten på stålet er god, ingen antydning til rust eller "pitting".
Nåja, dette var ikke noe svar på det du spurte om; jeg ville bare fomidle min opplevelse av kjelen. (Og i dag skal jeg på "posten" - dvs. butikken - og hente en 75-liters br.t. jeg har kjøpt brukt
. Så jeg ønsker meg ikke noe annet.)
Litt svar: Sjøl om godset i kjelen er tynt, så ser jeg ingen grunn til at du ikke skal kunne benytte andre gjennomføringer. Muligens så er alt som skal til at du skaffer andre typer paakningsløsninger.