Tips til godt hurtigøl

Ble dessverre noe forsinket med flytting inn i nytt hus hvor bryggeutstyret har stått pakket ned i en periode hvor det absolutt burde vært i bruk. I slutten av august skal vi ha en større begivenhet hvor jeg godt kunne tenke meg å servere godt hjemmebrygg. Jeg ville derfor vært svært takknemlig for oppskrifter eller tips til øl som er både drikkeferdig og godt likt av allmuen. Av basemalt har jeg både pilsner, pale og hvete. Har litt forskjellig av standard humle. Av gjær har jeg d.d. Us05 og w34/70. Saison, lager, ipa og neipa er på kar.

Hva tenker ekspertene?
 
Jeg har lært at Blonde og Wit er øl som har kort tid fra bryggedag til de blir drikkelige
Så kan anbefale en/begge av de ihvertfall! :)
 
Cream ale! Det er etter min erfaring veldig allmue-vennlig: det er ikke så ulikt pils, men har lavere bitterhet, mildere maltpreg og en lett fruktighet.

Oppskriftene er ukompliserte: det eneste du mangler er muligens flaket mais. Med god prosess (spesielt mtp gjæring) har du et godt øl så fort det er karbonert, selv om en uke eller to ekstra sikkert ikke skader. :)
 
Jeg er ikke stolt av det, men pga salg av hus - midlertidig leilighet - innflytting i hus (nov) - utlån av bryggeri, har jeg testet ekstrakt.
Avhengig av hva du lager, er flere bra som base. Jeg tok en Golden Ale, pitchet us-05 litt høyt, og tilsatte masse Mosaic i gjæringskaret fra første stund i tillegg til det som var i settet. Smaker vanvittig sitrus / clementin.
Ser ut som - og smaker som en NEIPA.
Passer godt en varm dag.
Null jobb.
Med mindre du har bryggere på besøk, kan dette være et godt alternativ slik at du kan servere flere brygg.
Jeg har fat, og det tok 16 dager fra brygg til servering.
Gleder meg til å få bryggeriet på plass i nytt hus :)
 
En engelsk Golden Ale er et veldig snilt øl med mye god smak. Du kan eventuelt skru ned bitterhumla litt, men denne veit jeg av erfaring går hjem hos folk med litt reservert holdning til alt som ligger for langt unna norsk pils:

OG 1.049, FG 1.013, ABV 4,7%, IBU 36, meske på 65 i en time, og så en halvtime på 72.
Malt til 24 liter ferdig øl
5,3 kg Maris Otter
0,3 kg syremalt
Humle
25 gr Target 11,5% @ 60
10 gr Fuggles 4% @ 10
10 gr EKG 5% @ 10
10 gr Fuggles 4% @ WP (10 minutter på 90 grader)
10 gr EKG 5% @ WP (10 minutter på 90 grader)
Gjær
Wyeast 1318 og/eller WLP013.

Må du bruke tørrgjær, så velg Nottingham - men jeg ville ikke gått for noe annet enn en god engelsk fersk gjær. Start på 17 grader, og la den stige over et par dager til 20.

Du kan bruke noe annet som bitterhumle, men det er en grunn til at blandinga av EKG og Fuggles er en klassiker:). Å bruke dem i WP gir fin humlesmak.

Jeg justerer pH med syremalt og salter. Saltene er med for å balansere smaken og for å gi kalsium, også. Bruker 3/4 ts sulfat og 1/4 ts klorid i både mesk og kok. Har du vanlig norsk vann, trenger du kanskje litt mindre syremalt, du ka sikkert gå ned til 200 gr - vannet mitt er litt hardere enn normalt.

Jeg hadde pH nede på 5,1 da jeg satte den til gjæring - hvis du driver og måler sånt. Det er viktig at pH ikke ligger for høyt.
 
Sist redigert:
En engelsk Golden Ale er et veldig snilt øl med mye god smak. Du kan eventuelt skru ned bitterhumla litt, men denne veit jeg av erfaring går hjem hos folk med litt reservert holdning til alt som ligger for langt unna norsk pils:

OG 1.049, FG 1.013, ABV 4,7%, IBU 36, meske på 65 i en time, og så en halvtime på 72.
Malt til 24 liter ferdig øl
5,3 kg Maris Otter
0,3 kg syremalt
Humle
25 gr Target 11,5% @ 60
10 gr Fuggles 4% @ 10
10 gr EKG 5% @ 10
10 gr Fuggles 4% @ WP (10 minutter på 90 grader)
10 gr EKG 5% @ WP (10 minutter på 90 grader)
Gjær
Wyeast 1318 og/eller WLP013.

Må du bruke tørrgjær, så velg Nottingham - men jeg ville ikke gått for noe annet enn en god engelsk fersk gjær. Start på 17 grader, og la den stige over et par dager til 20.

Du kan bruke noe annet som bitterhumle, men det er en grunn til at blandinga av EKG og Fuggles er en klassiker:). Å bruke dem i WP gir fin humlesmak.

Jeg justerer pH med syremalt og salter. Saltene er med for å balansere smaken og for å gi kalsium, også. Bruker 3/4 ts sulfat og 1/4 ts klorid i både mesk og kok. Har du vanlig norsk vann, trenger du kanskje litt mindre syremalt, du ka sikkert gå ned til 200 gr - vannet mitt er litt hardere enn normalt.

Jeg hadde pH nede på 5,1 da jeg satte den til gjæring - hvis du driver og måler sånt. Det er viktig at pH ikke ligger for høyt.

Takk for fin oppskrift finn. Har ikke maris otter. Blir det krise med pilsner evt pale?
 
Takk for fin oppskrift finn. Har ikke maris otter. Blir det krise med pilsner evt pale?

Neida. Pale går greit, men om du har lys münchner, så bruk 96% pale og 4% lys münchner. Pils blir litt feil - men gir sikkert godt øl.

Oppskrifta der er ellers ikke veldig vanskelig å pønske ut:p. Men NB; sulfat er viktig, og ikke for høy pH er viktig. Det må være litt "crispt" (fra lav pH), og ha litt "bitt" fra humla, som sulfatet gir. Uten de to kvalitetene blir det flatt og kjedelig og litt småvammelt.

Ikke karboner det alt for lavt, heller. Dette ølet ble visst klekket ut som en konkurrent til pils ("lager") på 1970/-80 tallet, og skal ikke serveres lunkent med minimalt med kullsyre.
 
Sist redigert:
Cream ale! Det er etter min erfaring veldig allmue-vennlig: det er ikke så ulikt pils, men har lavere bitterhet, mildere maltpreg og en lett fruktighet.

Oppskriftene er ukompliserte: det eneste du mangler er muligens flaket mais. Med god prosess (spesielt mtp gjæring) har du et godt øl så fort det er karbonert, selv om en uke eller to ekstra sikkert ikke skader. :)

du må slenge med en oppskrift du garanterer er bra :)
 
Ja gjerne en god oppskrift!
Cream Ale er ultra-enkle greier. Et forslag til 25 liter:
85% pilsnermalt, 15% sukker. (Juster mengden til den styrken du vil ha. Jeg synes 4,7%, altså "butikkstyrke" er fint.) Magnum humle til 15 IBU ved 60 grader. 20 gram av den tyske favoritthumla di ved kokeslutt, og vent 10 minutter med å slå på kjølinga.

Du kan bruke noe annet enn sukker. Poenget er å få "tørket ut" og "lettet opp" ølet. Mais er ganske vanlig, og også risflak. Mais tilfører noe smak. Jeg liker det ikke - muligens fordi det jeg har brukt ikke har vært ferskt nok. Du skal i alle fall vite at maisflakene er ferske hvis du skal bruke det.


Meske ved 65 grader. Bruk 05 gjær, og gjær på 18-20 grader.
 
Det Finn sa! Det han sa lenger oppe om pH i lys vørter også. :)

Har ikke tilgang på oppskrift akkurat nå, men jeg husker den ca sånn, basert på James Spencer's oppskrift (basic brewing):

OG: 1.052
FG: 1.012

45% pale malt
45% pilsmalt
10% flaket mais
Magnum e.l. på 60 min til 15-20 IBU
1g/l Hallertau mittelfrüh på 0 min
US-05

Meskes på 65 grader. Kok i 90 min. Gjæres i den lave enden av ale-spekteret.
 
Tilbake
Topp