Tips til high gravity brygging

Staro

Norbrygg-medlem
jeg har tenkt å teste ut en runde med pari-gyle. Første runnings blir et super-high gravity øl på ca 14%. jeg har ikke brygget noe særlig høyere enn 9%tidligere og da alltid bokk. Noen som har noen erfaringer med så høy abv som den jeg nå sikter mot? Noen tips for å ikke få bare spritsmak? Noen som har noen erfaringer for hvordan å best gjøre det? En gjæring eller to? Noen som har gode erfaringer med gjær som lager godt øl her oppe også?
Foreløpig ser jeg på wlp 545

Hvis du lurer på hvorfor jeg skal gjøre dette er det for å bli bedre kjent med skylleprosessen min. Jeg tror det er en del å hente i denne delen av prosessen.
 
Så at Fermentis har lansert HA-18, med glukoamylase enzymer. Denne gjærer opptil 18%. Antar du kanskje får spritsmak? Må sikkert lagres en stund...
 
Har brygget flere stout på +15%. Gjæret både med WLP001 og 007. Begge klarer jobben. Har da supplert med ekstra oksygen etter 10-12 timer.

Sent fra min E6553 via Tapatalk
 
Jeg har brygget noen sterke stouts og bw. Her har 007 gjort jobben gulle godt alene. Pitchet 2,0 mill og ny runde O2 etter ca 12 timer.
Når det gjelder beligisk så ønsker man jo å underpitche litt så hva man gjør der vet jeg ikke.
 
Tilbake
Topp