Tips til humle med bær preg

Hei

Jeg fikk nesten sjokk da min kone i dag kom og spurte ute av det blå om hun fikk lov til å prøve seg på ølbrygging førstkommende lørdag. Hun har jo sett på meg når jeg brygger og hvor mye jeg koser meg med dette og hun har fått smaken på en lys ale som jeg har tørrhumlet med motueka som har skikkelig fruktig preg av mango, ølet heter mango-pango ale  ;D

Jeg har i det siste pratet litt om å lage øl med frukt og dette har hun snappet opp. Jeg har da tenkt på surøl så det er jo noe helt annet. Men hun insisterer nå på at hun vil lage en lys ale med bær, fortrinnsvis blåbær, men kan hende jeg klarer å få henne over på å bruke ei humle med godt fruktig preg og heller bruke wlp002 eller meske på en litt høy temp for å få mer sødme i ølet da hun ikke er meget glad i øl, men søtt øl kan hun godt ha.

Er det noen som har tips til ei humle med "bær preg" Tenker på mørke skogsbær/bjørnebær eller noe i den duren?

Hadde satt stor pris på tips, om det faller i smak hadde det jo vært knall om hun vil være med videre  :yes:
 
Martin E skrev:
kintii skrev:
Tenker på mørke skogsbær/bjørnebær eller noe i den duren?

Bramling Cross skal visst smake litt solbær...


Den ser spennende ut, fuktig solbær og litt vaniljepreg. Takk for tipset. Kan denne være grei å tørrhumle littegrann med tror du på en blonde? Eller får jeg endel fruktighett om jeg tilsetter på 0 minutter under kjøling? Jeg har tørrhumlet alle bryggene mine bortsett fra de to imperial stoutene  ;D
 
Pacific Gem og Brewers Gold skal også gi bærpreg (aldri brukt selv)

når det gjelder frukt generelt synes jeg Nelson Sauvin gir en ganske fruktig aroma (minner meg om fersken)
 
Noen som har erfaringer med munich malt når jeg først er i gang, så slipper jeg å lage en ny tråd bare for det.

Tenkte 85 % maris otter og kanskje 15? % munich? evt litt hvetemalt, bare for å få litt smak på ølet.
 
ThomDH skrev:
+ 1 på Pacific Gem som aromahumle. Nelson er jo reneste fruktsalaten.

Nelson smaker veldig tropiskfrukt, synes jeg. Selv om den er digg er det vel ikke helt det trådstarter sikter til med bjørnebær o.l.?
 
Martin E skrev:
ThomDH skrev:
+ 1 på Pacific Gem som aromahumle. Nelson er jo reneste fruktsalaten.

Nelson smaker veldig tropiskfrukt, synes jeg. Selv om den er digg er det vel ikke helt det trådstarter sikter til med bjørnebær o.l.?

Tja. Jeg er ganske blank. Mulig at Nelson blir litt mye frukt da. Men blir nok bramling eller pacific gem om ikke dragen slår seg helt vrang, da får jeg bare kjøre på med nmasse bær da så får det smake det det smaker. Hehe..
 
Tilbake
Topp