Tips til utforming av hjemmebryggeri

Jeg skal bygge hus i løpet av vår og sommer (håper det skal stå ferdig i september). Jeg har fått inn et kjølerom på 1,7 kvadratmeter og et vaskerom på 10 kvadrat som også skal fungere som bryggeri. Nå er tiden inne for å planlegge detaljene som ved siden av vanlige vaskefunksjoner også kan gjøre dette rommet til et velfungerende mikrobryggeri. Jeg har jeg foreløpig satt opp følgende spesifikasjoner:

• Stor utslagsvask. Armatur med slange og avtakbar tut som kan trekkes ut minst halvannen meter, helst to.
• Plass til kokekar på benk til høyre for utslagsvask, meskekar og kokekar til høyre mot vindu. Bør enten stå på lav benk (ca 50 cm over gulv) eller på stativ med hjul.
• Kraftig avtrekksvifte over kokekaret.
• Godt med strøm (20 A strømtilførsel), og minst fire strømuttak
• Skapbenk hele resten av langveggen og bort til og med under vindu på kortvegg
• God helling mot sluk i golvet! Plasseringen bør være en drøy meter ut på golvet fra veggene i hjørnet kortvegg mot bad og langvegg.
• Golvet bør ikke ha fliser med fuger, men heller et kraftig vinylbelegg, slik at søl fra brygging kan ”nales” ned i sluket.
• Godt med skapplass til bryggerutstyr. Malten skal oppbevares i et annet rom for å unngå fukt.

Er det noen som har gode tips og erfaringer som jeg bør få med meg?
 
Hei,

Synes du har tenkt klokt på det meste. Vil bare pressisere at du bør velge 20 ampere 3fas om du skal ha godt med strøm, regner med at det var det du hadde i tankene. Videre så er det veldig klokt med vinylgulv og helling mot sluk, pass på at vinylen blir lagt opp langs veggene 10-15 cm. Veggene ville jeg valgt glatte flater som er enkelt og vaske, fliser med fuger kan gjemme bakterier. Selv har jeg gipsvegger på bryggrommet som er fått et strøk fuktstopp, tapesert og fått 3 malingstrøk med Jotun Lady.

Lykke til!

Richard
 
Takker! Jeg skal også sørge for at varmtvannsberederen holder ca 76 grader, slik at det kan brukes direkte som skyllevann for mesken. Har ingen småbarn i huset som kan skålde seg, så det bør gå bra... Tar gjerne imot gode tips fra andre, også, for eksempel om plassering av de ulike funksjonene. er det noen som vet hvor jeg kan få tak i et egnet understell med hjul for et kokekar på ca. 70 liter, basert på varmtvannsbereder?
 
Hei! Bra med bra idéer :).

  • Tror det er bra med utslagsvask. Vi bruker denne og det med hell. Kjekt også å ha hylleplass over,
  • Jeg anbefaler å ha flere uttak til vann. Ett av uttakene kan være selve kranen over vasken som må være tilgjengelig hele tiden. Så et uttak til en slange med vaskepistol (Clas Ohlson selger disse), et uttak kun til vørterkjøleren, et uttak til varmtvannstanken, et uttak til vaskemaskinen som du skal ha på samme rom, og evt et ekstra uttak i tilfelle. Pass på med blandebatterier, den vi har prøvd tåler ikke at det er et ventil lengre ut, slik at blandebatteriet stenger seg selv pga tyngdekraft. Merkelige greier...
  • Vifte er bra! Men det er greit å isolere ventilasjonskanalen slik at det ikke oppstår kondens på utsiden av selve ventilasjonsrøret. Det opplevde nemlig vi, da vi ved kaldt vær åpnet vinduet som er rett under kanalen. Da begynte det å dryppe, selv om røret er innkapslet i gipsplater. Så her må man opptre varsomt. Ha gjerne vifte med regulerbar styrke. Hvis den er for kraftig, vil man slite med å holde koken (bokstavelig talt).
  • 20 A ved 230 V blir 4600 Watt. Dette er muligens litt i underkant av hva man kan komme til å trenge, med mindre du bruker gass som varmekilde. Her må du gjerne spørre dem som allerede har lagt inn ekstra strøm til brygging, jeg kan bare ane.
  • Sluk er kjekk også. I sluken hos oss er det to slanger. En slange til vannet som har vært i vørterkjøleren, og en slange (egentlig et rør) som vi bruker for å tømme kokekaret. Sluken bruker vi ikke så ofte da vi er forsiktige, men den er kjekt å ha når ting går galt (og det gjør de!)  :brygging:  Vi har forøvrig lite helling, men bruker du nal så går det bra.
  • Vinyl er topp! Fliser er nok greit men vinyl er bedre. Det er så lett å fjerne væske med nal på vinyl og man slipper å få mugg i fugene.

Med andre ord, det ser ut som om du er godt på vei! Fliser er bra å ha på veggene da, noe som lett kan spyles og evt skrubbes. Helt vanlige, lyse, glatte fliser. Og muligens litt ventilasjon i selve rommet, for det kan bli nokså varmt under kokingen. Jeg tror Fei er veldig ivrig med å bygge ting, bl a, kanskje han har noe å foreslå?
 
Eduard skrev:
  • 20 A ved 230 V blir 4600 Watt. Dette er muligens litt i underkant av hva man kan komme til å trenge, med mindre du bruker gass som varmekilde. Her må du gjerne spørre dem som allerede har lagt inn ekstra strøm til brygging, jeg kan bare ane.

Velger man 20 ampere 3-fas, så kan man trekke 1,7 ganger mer dvs 7,5 kw.

Jeg har et slikt uttak på bryggrommet til min kokekjele som har 6kw. Varmtvannstanken min har egen kurs: 16ampere 1-fas, men har kun 3kw element.

Tore, vi gleder oss til å se bilder når hus og bryggrom er ferdig  :skaal2:

Richard
 
Takker, Eduard og Richard! Jeg ser ikke helt poenget av å ha SÅ mange vannuttak, dersom en har et armatur med en lang uttrekkbar slange, slik at jeg kan nå både vannvarmer, meskekar og eventuelt også kokekaret (iallfall hvis det står på hjul). Men jeg ser absolutt fordelen med å kunne ha et eller to ekstra uttak som bl.a. kan kobles til kjøleren (har tenkt å skaffe meg platekjøer etter hvert).

Når det gjelder utslagsvask, vil jeg gjerne ha en som er så stor at den egner seg til å vaske corneliusfat. Og igjen vil en uttrekkbar tut med spylehode på armaturet være nyttig.

Eduard skrev:
  • Tror det er bra med utslagsvask. Vi bruker denne og det med hell. Kjekt også å ha hylleplass over,
  • Jeg anbefaler å ha flere uttak til vann. Ett av uttakene kan være selve kranen over vasken som må være tilgjengelig hele tiden. Så et uttak til en slange med vaskepistol (Clas Ohlson selger disse), et uttak kun til vørterkjøleren, et uttak til varmtvannstanken, et uttak til vaskemaskinen som du skal ha på samme rom, og evt et ekstra uttak i tilfelle. Pass på med blandebatterier, den vi har prøvd tåler ikke at det er et ventil lengre ut, slik at blandebatteriet stenger seg selv pga tyngdekraft. Merkelige greier...
 
Ja, kanskje jeg overdrev litt med uttakene, men det skader ikke :). Greit å kunne skylle et kar mens du kjøler vørteren osv, så flere enn 1 uttak skader uansett ikke.  :skaal2:
 
Eduard skrev:
. Jeg tror Fei er veldig ivrig med å bygge ting, bl a, kanskje han har noe å foreslå?

Jeg har tenkt å gjøre det litt enklere. Jeg bygger meg en liten bryggebod på 6m2 hvor jeg kan stå i fred. Jeg har spurt om å få lagt inn nok strøm til å dekke en fremtidig oppgradering av bryggeriet. Jeg har regnet ut at jeg trenger ca 9kw, 6kw til koke kjelen og 3 til VV tanken. Mulig at 6-7kw holder, jeg kommer neppe til å kjøre alt samtidig.
Du har dekket alle viktige punkter( takk for tips :) )

Jeg har derimot lagt ut både varm og kalt vann i utekranen på huset, ikke boden. Tanken er å kunne stå  ute og bruke høytrykksspyler med varmt vann til å vaske fatene mine. Det kan bli mye søl om du skal gjøre det inne, selv med vinyl, det kostet meg ca 3000kr ekstra inkl utekran og arbeidspenger.
 
God ide med mulighet for varmtvann ute! Jeg tror imidlertid det holder for meg med å ha et uttak INNE med blandebatteri for både varmt og kaldt vann og som kan kobles til hageslange. Da kan jeg bare trekke slangen ut gjennom vinduet til høytrykkspyleren på gårdsplassen utenfor med tanke på både vask av kjeler, bil og båt. Da tror jeg det det holder med vanlig kaldtvannskran på veggen utenfor.
 
Obs: jeg nevnte problemer med blandebatteri før. Skulle du koble en hageslange (med avstengbar sprøytepistol i enden) til blandebatteriet, så kan du risikere at blandebatteriet oppfører seg merkelig og stenger seg selv. Dette skjer når du stenger sprøytepistolen slik at trykket i slangen mellom blandebatteriet og sprøytepistolen er like høyt som trykket på vanntilførselet før blandebatteriet. 'Håndtaket' på blandebatteriet senker da eller hopper til annen temperatur. Her er et bilde på et sånt blandebatteri:

blandebatteri.jpg


På grunn av dette problemet har vi vært nødt til å gå bort fra å bruke blandebatteriet i kombinasjon med slange + sprøytepistol. Skulle du ville bruke blandebatteri i kombinasjon med hageslange med sprøytepistol, velg da heller et blandebatteri der det er to 'knapper', én til varmtvann og én til kaldtvann, slik at trykkfallet ikke vil påvirke blandebatteriets funksjon. Eksempel:

blandebatteri_marine_rt_fritid_nedfellbart.jpg


Forresten, da vi koblet sprøytepistolen til et eget uttak viste det seg til å være mere brukervennlig. Uttakskranen kunne bare stå fullt ut hele bryggedagen og vi hadde blandebatteriet ledig til skylling av meskebunn, vanndrikking (mellom ølene riktignok  :biersmile:), vasking av SG-målere osv.
 
Takker for god informasjon om blandebatterier! Jeg skal ta opp problemet med rørleggeren min for å få hjelp til å finne en god løsning, enten det blir et moderne enhånds blandebatteri, et termostatstyrt batteri av dusjtypen eller et gammeldags batteri med to "vridere". Det kan hende har har noen gode ideer. Uansett ser jeg at jeg trenger to vannuttak med justerbart varmtvann og trolig to uttak med kaldtvann (til vaskemskin og kjøling). Da kan jeg ikke se at jeg har behov for flere. Kan da heller legge litt penger i å få gode tekniske løsninger på de to varmtvannsuttakene.

Hvis jeg skal ha en platekjøler, er det noen bestemte føringer på hvordan denne skal plasseres høydemessig? Den må vel ligge under "vannlinjen" for kokekaret og likevel over nivået for gjærbøtta, med mindre jeg skal ha ei pumpe (som vel innebærer en øket infeksjonsrisiko). Hvordan løses dette? Finnes det noen mulighet for å måle utgangsemperatur på slike platekjølere? Dere som har slike platekjølere, har dere noen erfaringer med rengjøring og infeksjonsrisiko på lang sikt? Det har vel lett for å sette seg fast coldbreak og annet grums innvendig? Eller er en motstrømskjøler en enklere og tryggere løsning?
 
Jeg har et moderne blandebatteri (et-greps) over min utslagsvask på bryggerommet, jeg har montert på hagelsange og sprøytepistol uten problemer. Vannkranen har vært åpen hele tiden. Merket på kranen min er Oras.

Skal du ha platekjøler så ville jeg satset på en pumpe, det er vanskelig å få til ideelt fall. Vasking av en platekjøler er ikke værre enn vasking av en mottrykkskjøler. Jeg skyller all kold break ut av kokekjele og skyller koketanken til den er visuellt ren. Så tar jeg og fyller kokekaret med varmtvann og basisk vaskemiddel som jeg resirkulerer via kokekjele, pumpe og platekjøler. Når alt er rent og pent skyller jeg med kaldt vann gjennom systemet. Til slutt demonterer jeg alle delene og back flusher platekjøleren. Har brygget 5 brygg med platekjøleren, og ikke opplevd noen vaskeproblemer.  :skaal2:
 
Som Richard sier: ikke alle blandebatterier har dette problem. Så det finnes muligheter :).

Vi har kjøleren vår (motstrømskjøler men ikke av platetype) på lavere nivå enn koketanken, men dermed også lavere enn gjærtankene. Med bruk av motor har vi ikke hatt noe problemer, men vi er da nøye med rengjøring og desinfisering av den. Hvis du vil fjerne alt av coldbreak i kjøleren så kan du velge å sirkulere lut gjennom vørterkjøleren, pumpen, og evt andre deler av bryggeriet på rutinemessig vis hver gang etter brygging. Skyller du godt etterpå så vill kjøleren din være ren og pen :).

For å ha kontroll på vørteren etter at den kommer ut av kjøleren, så kan du feste et termometer like ved utgangen til den. Har kjøleren din stor kapasitet, så holder det med å justere kranen til kjølevannet, men hvis kjøleren har mindre kapasitet så blir du muligens nødt til å justere hastigheten på vørterflow-et også. Ofte blir det vel en slags kombinasjon, og etter litt justering i begynnelsen av kjølingen så holder det seg som regel på samme nivå.

Fordel med platekjølere er at det som regel går an å ta den helt fra hverandre. Ulempen med dem er at dette kan være en kjedelig jobb, samt at pakninger kan gå i stykker mens man gjør dette. Og så har platekjølere kanskje flere kroker der ting (coldbreak, humlerester) kan sette seg ved kompromittert rengjøring, mens en kjøler som er bygd opp av rør-i-rør (eller rør-i-slange) er lettere å vaske men ikke kan taes fra hverandre. Så her er det smak og behag, samt hvor mye penger du vil bruke på det. Vørterkjøleren vår som er rør-i-rør er vi godt fornøyde med, så den blir nok brukt en god stund fremover.

Edit:

Clas Ohlson hadde et tilbud siste sommer. Da solgte de en vannpistol sammen med en spiralslange. Dessverre selger ikke de denne kombinasjonen lenger. Vannpistolen var av denne typen:

311757B_Y_2007-06-26_135400_765.jpg


Og spiralslangen så ut som (men var ikke lik lengde- og kvalitetsmessig):

309887_X_2007-07-04_110529_872.jpg


Fordel med spiralslange er at den 'rydder seg selv'. Ikke noe man bare snubler over hele tiden, meget fordelaktig, men ikke nødvendig.
 
Tilbake
Topp