Tips til utstyr

Hei.

Jeg har hittil bare brygget med maltekstrakt, jeg har gæringsbøtte med tappekran, hevert, og alt det man trenger til ekstraktbrygging. Nå vil jeg gå videre til ordentelig brygging og trenger derfor litt mer utstyr, men jeg vil ikke bruke altfor mye penger på det før jeg har gjort det noen ganger og ser at jeg vil fortsette. Jeg vil jo selvfølgelig få til et så bra brygg som mulig, men i første omgang må det ikke bli 100% perfekt for min del.

Jeg har lest ganske mye på forumet og i boka Moderne hjemmebrygging, og jeg har noen spørsmål:

-Når jeg skal meske, duger det med en meskebøtte i plast? Den har jo ingen isolasjon så varmen må jo endres ganske raskt. (har ikke lyst til å bruke 2000 på en kjølebag i første omgang)
-Er det veldig viktig å skylle malten, eller kan jeg hoppe over dette trinnet. (det vil spare meg for litt utstyr tenker jeg)
-Jeg har bare en 10 liters kjele, kan jeg få til et brygg på 20 liter med det eller må jeg skaffe en større kjele?
-Har tittet litt på corona malt møller, men det er kanskje mulig å kjøpe ferdig knust malt i steden?
-Er det å anbefale å filtrere vørteren gjennom sileklede etter meskingen, eller det unødvendig?

Jeg er som sagt ute etter å teste det litt før jeg investerer i skikkelige saker, så hvis dere har noen tips hvordan jeg kan få det til med det jeg har så tas det imot med takk.
 
- isoler plastbøtta med dyne/teppe etc... Så holder det greit nok
- du kan vel ved å ha en veldig løs mask (mye vann) i prinsippet komme unna med ikke å skylle malten, men jeg ser egentlig ikke poenget. Så lenge du har utstyr for å meske, kan du skylle (går ut fra at du har en eller annen sil/manifoldanordning i mesketanken).
- bestill knust malt, og kjøp en bedre kvern enn coronaen dersom du vil fortsette. (Jeg kjøpte corona selv, og har svært lyst til å bytte den ut)
- ikke filtrer vørteren etter mesking. Resirkuler noen liter når du tapper ut for å få bort litt småpartikler. En god koking og avkjøling tar seg av mye av grumset. Vurder også å bruke Irish Moss eller liknende under kokinga, det koster ikke mye.
 
Takk for svar.

Jeg har enda ikke noen meskebøtte, tenkte jeg skulle forhøre meg litt her før jeg kjøpte noe. Hvis det duger å isolere med tepper og slikt, er jo det en grei løsning.

Når man skal skylle malten i bøtta, må man ha utstyr for å få det til eller er det bare å helle vann på for hånd?
 
Hei.

Først må du bestemme deg for hvor store batcher du ønsker å brygge. Så må du kjøpe/lage en koker som rommer dette med godt overmål, vil tro 35-40 liter er greit for 25 liter øl. Det blir for tungvindt å bruke flere små kjeler, og på maltbrygging koker du hele volumet pluss fordamping/tap i trub. Du må også tenke på effekten du tilfører. Det meste av erfaring viser at ei kokeplate på 2KW blir for lite til +-25 liter. Det finnes flere løsninger på dette, den kanskje billigste er å felle inn et element i kokeren i tillegg til kokeplate (skaffes gratis fra en gjenbruksstasjon/søppelfylling). En annen mulighet er et par "grilltennere" i tillegg til kokeplate.

En mesketank kan godt være ei bøtte. Finnes flere oppsett med bilder her på forumet. Det er bare å isolere bøtta med liggeunderlag eller lignende så blir det fullgodt. Det er uansett ikke så dyrt å kjøpe en kjøleboks fra europris eller lignende. Du kan nok brygge opp mot 40 liter normalstyrke øl på en slik boks på ca 25 liter.

Skylling av malten er viktig for å få opp utbyttet. Det er ikke vanskelig å få til, du bruker bare kokeren til å varme skyllevannet. Bruk partiskylling og 1 eller 2 skyllinger.

Du kan bruke ferdigknust malt i begynnelsen, men vil anbefale å kjøpe mølle etter hvert.

Du trenger ikke å filtrere vørteren noe utover den filtreringen som du får gjennom maltsenga i mesketanken.

Jeg ville invistert i koker på 35-40 liter (dersom du ønsker å brygge ca 25 liter), feks en krabbekoker eller noe brukt fra loppemarked eller militærutsalg e.l.
Så ville jeg kjøpt kobberrør fra biltema/CO og laget meg en kjølespiral på 2x5 meter.
Så ville jeg kjøpt en kjølebag og laget silbunn av kobberrør. Eventuellt går det å bruke plastbøtte(r)

Mener du kan komme unna med rundt 1500 - 2000,- for dette (pluss eventuell porto), og det er et fullverdig bryggeoppsett. Det blir fort dyrere dersom du ikke får tak i billig koker eller må kjøpe kobber fra lokal rørlegger...

EDIT: Ser du har fått svar  :brygging:
 
TAkk for tips!  :skitbra:

Med andre ord så er det like greit å gjøre det skikkelig med en gang....

Jeg får begynne å titte etter brukte kjeler, har sett på finn og der finnes det ingenting. Jeg antar jeg ikke er den eneste som er ute etter slikt brukt utstyr.
 
Erikkokken skrev:
-Er det veldig viktig å skylle malten, eller kan jeg hoppe over dette trinnet. (det vil spare meg for litt utstyr tenker jeg)

Skylling ert en del av prosessen, det foregår ved å tappe ut vørt i bunnen av mesketanken samtidig som det fylles varmt vann på fra topoen, dermed får du skylt ut sukkerstoffene fra den meskede malten, følte bare at dette måtte avklaress, partiskylling er en annen måte å gjøre det på.

-Kjele, i Oslo må det være mullighet for å låne en, kanskje låne et helt bryggeri.
 
Båtbua i fredrikstad har Igloo kjølebager som ikke er så veldig dyre.

www.batbua.no

til høyre, under komfort ombord - kjøl.

34 liter kr. 385,-
45 liter kr. 475,-
 
Her er noe av det bedre jeg har funnet;
7000w krabbekoker med 30 liters kjele til 700,-
Nettbutikken deres fungerer ikke skikkelig, men om man tar kontakt regner jeg med at man får en ordning på det :)
 
Tusen takk for alle svar, har enda ikke bestemt meg for hva jeg skal gå for.

Her er noe av det bedre jeg har funnet;
7000w krabbekoker med 30 liters kjele til 700,-
Nettbutikken deres fungerer ikke skikkelig, men om man tar kontakt regner jeg med at man får en ordning på det :)

Hvilken butikk er dette?
 
Glemte helt å legge ved link jeg
http://tinyurl.com/2vvwghh - Mekk heter butikken, de har flere rundt om i Norge (men ingen i Oslo :-(
Har sent mail til dem, de har visst et problem med nettbutikken, men de kan sende om man kontakter butikkene direkte.
 
Vi har Mekk utpå her jeg bor men de var utsolgt på denne krabbekokeren og 30L kjelen og klarte ikke å skaffe fra andre Mekkbutikker heller  :(
 
Hmh, merkelig.
Snakke ihvertfall med Mekk på Grimstad, de sa de kunne sende.
Kanskje de har misforstått. Håper ikke det, det er et fint tilbud.
 
Efter att ha läst denna tråden så checkade jag med mekk i Kongsberg og de hade kvar. Ca en uke senare hade jag ett paket på posten :)
 
Tilbake
Topp