Tips til vørtpumpe.

Oddvar Demmo

Norbrygg-medlem
Jeg tenker å pumpe vørt fra kokekjelen og over i 60 liter gjæringskar, mellom to rom i 15 mm. pexrør.
har noen av dere tips til pumpe for dette uten at det må taes opp lån :)
jeg har ikke noe strenge krav til den men den må løfte 2 meter, tar det en time er ikke det noen krise, men den må kunne gjøres høvelig steril på en enkel måte før bruk.

Hmm, hvor ble det av endre-knappen?  Var litt rask der, usikker på løftehøyden.
Men det står Pump head: 3.8M    Er det løftehøyden tro?

Siden jeg var så dum å ikke lese spørsmålet skikkelig fant jeg ut jeg måtte teste  ;D 
Med 12 mm slange og 2,5 meter løftehøyde pumper den 2 liter pr. minutt.

Oddvar Demmo skrev:
Jeg tenker å pumpe vørt fra kokekjelen og over i 60 liter gjæringskar, mellom to rom i 15 mm. pexrør.
har noen av dere tips til pumpe for dette uten at det må taes opp lån :)
jeg har ikke noe strenge krav til den men den må løfte 2 meter, tar det en time er ikke det noen krise, men den må kunne gjøres høvelig steril på en enkel måte før bruk.

Jeg har samme pumpa som tim og den fungerer helt fint. Har vel 6 brygg med den nå og den har enda ikke kapitulert. Men er kanskje kjedelig å vente en halvtime på at den skal pumpe seg ferdig?

Ellers er vel en marchpumpe en solid investering.

Den første pumpa tar iallefall 1/2 nipler. Og så finner du billige 12V strømforsyninger på ebay og kjøp også en av og på bryter.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Takk ærede bryggere, dette likte jeg, pumpe bestilt, nå får jeg transportert vørten mellom to nesten lukkede systemer.

Takk ærede bryggere, dette likte jeg, pumpe bestilt, nå får jeg transportert vørten mellom to nesten lukkede systemer.
  tid og strøm er ikke problem for en elektriker som har anledning. :)

OT: bruker sitat knappen til redigering, funket det ?

jepp, det gjør det.

jepp, det gjør det.

Eller nei, sorry for rotet, er for ettermiddagstrøtt til å prøve å være glup-

Jeg ville ikke brukt 19,5 volt på en 12 volts pumpe, det er ganske kraftige strømforsyninger så de holder da nok 19,5 volt mens pumpa går og det er for mye.
Biltema har krafteige 12 V suplyer til en rimelig penge.

Gunnar84 skrev:
Så om jeg forstår rett må volten stemme og amperen kan overstige til en viss grad?
Du er ingen elektrikker :)
Volt må stemme, eller ihvertfall ikke overskride.
Ampere må altid være større på forsyningen enn forbrukeren. :)

Tilbake
Topp