Tips til Weyermann maltekstrakt brygg

Hei,

Har satt et maltekstraktbrygg tidligere som jeg ble godt fornøyd med. Denne gangen tenkte jeg å handle Weyermann maltekstrakt for mørkt øl (det følger med humle og gjær) fra denne siden: http://www.brygging.no/butikken.aspx?PGID=5&View=Kat

Er det noen gode tips til eventuelle andre tilsetninger fra www.brygging.no som vil heve dette brygget et ekstra hakk? Tenker på knust malt, gjær eller humle....

Er det noen som har prøvd dette ekstraktet tidligere?

L.
 
Hei, jeg  prøvde dette ekstraktet før jul og ølet ble greit. Det jeg ville ha gjort anerledes dersom jeg hadde kjøpt det på nytt er  å kjøpe med en humle som kan brukes til smak/aroma og laget et øl med litt mer preg av humle. Humlen jeg fikk med var Nordbrauer pellets som er en bitterhumle.

MVH Per
 
Ikke sikker på at pellets er lettere, da det blir utrulig mye grums som tetter heverter og siler og slanger... Hele blomster/kongler er greiere å få silt ut!
 
Da var dette ølet ferdig.
Resultatet er jeg kjempefornøyd med!

Fikk med:
Safale 04 gjær og 12 % alfasyre Nordic brewer humle (tror jeg det het).

Delte opp  humlen i tre deler (ca halvparten i 60 minutter) og kokte det i 60, 30 og 5 minutter.
Har jo smakt litt underveis, men nå skal resten stå til påske.

Har lyst til å gå igang med en ny weyermann (ale eller mørkt). Har kjøpt meg kjele nå  http://www.futur.no/shop.asp?p=7438414&imgGallery=2&imgActive= litt tynn bunn, men nå har jeg lyst til å prøve litt minimesking i lag med ekstraktet.

Skal man bruke knust malt når man minimesker (ok- er nebegynner, ergo er ingen spørsmål for dumme). HVor mye skal man eventuelt bruke (tenkte egentlig på mørk karamell og sjokolademalt). Er det eventuelt komplisert å knuse maltet selv?

Satser på en bestilling om en uke så kom gjerne med tips...

L.
 
All malt må knuses før bruk.
Har du ikke rette utstyret kan det vere litt vanskelig å få det malt på en bra måte hvis du skal meske.
Men det er stortsett bare basismalt som må meskes (lagermalt, pale malt, munichmalt, hvetemalt o.l.)
Men slik jeg forstår det, skal du bare benytte deg av spesialmalt for smaken og fargel, å da trenger du ikke å gjennoføre ett mesk. (Cara/crystal malt, roasted barley, kaffemalt, sjokkolademalt o.l.)
Men du kan uannsett bestille ferdig malt malt.

Ved ekstraktbrygging fyller du bare denknuste spesialmalten du skal bruke i en nettingpose (f.eks Vaskenett eller en maltpose fra Vin og Bar), å trekker denne som en tepose i kjelen på rundt 60-70C.
Så tar du den bare ut å skyller den litt, før du fortsetter som normalt med ekstrakt og humle.
 
Tilbake
Topp