Tjekkisk pils

Hei!
Takker så langt for mange gode råd.
Nå har jeg lest og fundert, mange meninger om mye.
Har kjøpt 5l E.M. kolbe og magnetrører, samt et hostende askebeger fra Vin&Bar.
Jeg har tenkt og unngå den sene gjæringa og for lite gjærceller som i det første brygg.
Det jeg har tilgjengelig er 2 pk Wyest flytende gjær, 2206 Bavarian, datert 9 august 2010.
Når jeg ser på kalkulatoren må jeg ha 16 av disse pakkene. Det har jeg jo ikke.
Jeg har kjøpt spraymalt og gjærnæring, har også et glass vanlig maltekstrakt.
Er det slik at man må lage gjæren i flere omganger, (liten, større, størst) jeg ser igjen på kalkulatoren og den sier at jeg må 2172 ml gjær.
Kan jeg få noen tips om hvordan, på enkleste måte dette kan gjøres?

Det var nylig en tråd om gjærstartere her inkludert en link til en artikkel Gahr har skrevet om emnet. Ta en titt der som en start!

Takk for svar, jeg har lest tråden, men Gahr sin får jeg ikke opp.

Et spørmål til.
Gjæren er fra 9 august 2010, skal den stå i posen for godgjøring i 5 dager før jeg bruker den i en gjærstarter?

Du må være medlem i Norbrygg for å få tilgang til materialet i "det lille ekstra". Det er flere andre tråder om gjærstartere rundt omkring også, du kan søke på forumet.

Det er ingen vits at gjæren godgjør seg i posen. Men det er greit å "smacke" posen for å sjekke om den begynner å svelle. Hvis den ikke gjør det har du mulighet til å kjøpe ny gjær..

Da takker jeg for svar.
Jeg trodde jeg var medlem, men det var visst bare her på forumet. Nå etter at verifiseringskoden er i orden har jeg ordnet med medlemskapet.
Takker for at jeg bel gjort oppmersom på det.

Da er det vel bare og fortsette ferden mot det perfekte øl og i den forbindelse dukker det garantert opp en mengde spørsmål, som jeg så langt har fått gode svar på.

Tilbake
Topp