To boldly go where....

Duckboot

Norbrygg-medlem
Nå har jeg i det siste fått en fasinasjon for å prøve ut fullstendig gale prosjekter. Jo mer jeg får beskjed om at "det går ikke", "det kommer til å smake gress" og "det ville jeg aldri gjort", jo mer får jeg lyst til å prøve det.

1 prosjekt er gjennomført, og med (utfra min egen mening) suksess: Ekstrem IPA

1 prosjekt er under bearbeidelse, og fremdeles litt i planleggingsfasen ennå.

1 prosjekt er ennå helt i det blå, men her er skissen:
  • Ta en ganske plain IPA - Dytt i en del havregryn (Nesten 30% av malten)
  • Single Hop med Cascade (Siden jeg har det liggende)
  • Gjær det med Belle Saisson
  • Tørr"humle" det med rosiner (Ideen er litt stjålet fra Sur Drule av Halden Mikrobryggeri).
Ideen her er å få et velhumlet saison med surøl-preg.

Andre ideer som jeg har:
Session IPA gjæret med Nottingham og Lacto.
Black Saisson
Oatmeal Pale Ale (Det har jeg faktisk laget en gang - Funket bra)
Peated Saisson
osv osv

Sikkert noen som allerede har prøvd ut noen av ideene jeg har, men for meg er det nybrottsmark.
Gleder meg til å prøve ut mine ideer gjennom 2015!
 
Jeg har spekulert på hvordan det er å meske noe makaroni. Tuller ikke. Det er durumhvete. Gir sikkert meskeproblemer, men usikker på om det gir noe body eller annen effekt. Samme gjelder kavring og skorpor. Om du er på testeren, så prøv gjerne dette :)
 
Jeg har lurt litt på rugbrød,

men Extreme IPA'n ble bra
Black Saisson, Peated Saisson høres også ut som en god idé
Oatmeal Pale Ale har jeg faktisk også prøvd selv ved et uhell, ble bra
men de andre har jeg ikke no tro på
 
Har en DIPA som skal flaskes på fredag. 10% havregryn, gjæret med T-58 (A speciality yeast selected for its estery somewhat peppery and spicy flavour) og tørrhumlet med hjemmedyrket chili. Har begynt å dele opp batchene for å forsøke ut ting litt utenom normen på ene delen, og kjøre normalt forløp på andre delen. Den andre delen har i dette tilfellet fått US-05 og er tørrhumlet med Amarillo. Morrosamt å få to forskjellige øl utav samme vørteren
 
Jeg har spekulert på hvordan det er å meske noe makaroni. Tuller ikke. Det er durumhvete. Gir sikkert meskeproblemer, men usikker på om det gir noe body eller annen effekt. Samme gjelder kavring og skorpor. Om du er på testeren, så prøv gjerne dette :)
Tror Eduard mesket spaghetti for noen år siden. Vet ikke resultatet.
Jeg vil tro at man får noe sukker ut av det, men det smaker nok ganske lite, omtrent som å meske med ris eller mais for å øke OG uten at det skal smake. Jfr. Sol, Corona eller Budweiser.
En kan vel i prinsippet meske alt som inneholder stivelse, poteter, rødbeter (fin farge) osv. osv.
 
Jeg har også en ganske vill ide, men vet ikke helt om det er praktisk mulig. Konseptet er tivoli, og det skal være basert på duftene du kjenner når du går mellom godteribodene: glasserte epler, popcorn, sukkerspinn, røstede mandler etc. Må nesten bli et mørkt øl med mye spesialmalt.

Så jeg tenker:
- mandler og popcorn i mesken
- epleskall som aromtilsetning i slutt av kok
- sukkerspinn til karbonering

Navn på brygg: "Carnie's Breakfast"

Hva tror folk?
 
Jeg har også en ganske vill ide, men vet ikke helt om det er praktisk mulig. Konseptet er tivoli, og det skal være basert på duftene du kjenner når du går mellom godteribodene: glasserte epler, popcorn, sukkerspinn, røstede mandler etc. Må nesten bli et mørkt øl med mye spesialmalt.

Så jeg tenker:
- mandler og popcorn i mesken
- epleskall som aromtilsetning i slutt av kok
- sukkerspinn til karbonering

Navn på brygg: "Carnie's Breakfast"

Hva tror folk?

Popcorn, om de ikke er saltet og tilsatt smør, er jo bare mais. Det bør fungere fint, men det vil ikke gi noen smak. Jeg lurer på om ikke mikrobølget popcorn noen ganger er tilsatt diacetyl som smakstilsetning. Det kan du få på andre måter. Sukkerspinn er bare sukker.

Mandler og epleskall virker mer interessant. Du trenger sikkert en del mandler for å få ut smaken, med mindre du feiger ut og bruker mandelessens.
 
Jeg har også en ganske vill ide, men vet ikke helt om det er praktisk mulig. Konseptet er tivoli, og det skal være basert på duftene du kjenner når du går mellom godteribodene: glasserte epler, popcorn, sukkerspinn, røstede mandler etc. Må nesten bli et mørkt øl med mye spesialmalt.
Hva tror folk?

Øl med eple og popcornaroma er ikke vanskelig, dette er vanlige usmaker,så du trenger ikke å tilsette dette.

Skal du ha ekstrembrygg så er light lager en fin begynnelse.
 
Jeg har spekulert på hvordan det er å meske noe makaroni. Tuller ikke. Det er durumhvete. Gir sikkert meskeproblemer, men usikker på om det gir noe body eller annen effekt. Samme gjelder kavring og skorpor. Om du er på testeren, så prøv gjerne dette :)

Beerbybart.com har en artikkel på å bruke spaghetti i surøl. Det er en veldig tilgjengelig kilde til umodifisert hvete. Tenkte å bruke det for å holde liv i brettkulturen jeg har gående så jeg slipper å fore den med DME regelmessig.
 
Jeg har lurt litt på rugbrød,

men Extreme IPA'n ble bra
Black Saisson, Peated Saisson høres også ut som en god idé
Oatmeal Pale Ale har jeg faktisk også prøvd selv ved et uhell, ble bra
men de andre har jeg ikke no tro på

Russisk kvass er vel laget på rugbrød?
 
Rosiner. Jeg smakte Sur Drule fra Halden Mikrobryggeri. Der hadde de hatt rosiner i en Brown Ale, og det kunne til en viss grad minne litt om Surøl. Gleder meg til å teste resultatet om en måned eller 2.
 
Har en Bringebærsesong (se profilbildet) på flaske som minner om litt snill surøl. Det er en enkel saisson etter NØ oppskrift, men med klart redusert smaks/aromahumle, tilført nesten to kg bringebær. Laget tilsvarende med epleråsaft, det gikk også fint. Når våren kommer blir det et nytt forsøk med sukkertare (laget en pale ale mesket med sukkertare i fjor, gikk fint til sushi og skalldyr). Kanskje ikke så ekstremt, men moro lell :)
 
Tilbake
Topp