Hei!
Ny mann på forumet og blodfersk i gamet....
Skal se om jeg ikke kan skrive et lite innlegg i "presenter deg selv" senere, men jeg har først to spørsmål som brenner!
Bakgrunn er at jeg har satt et Santas Winter Warmer fra Muntons (heksebrygg no.3 for meg på kort tid). Denne har stoppet opp på den berømte gravity'en .0020.....
- OG .0060
- Gjæret på 18-19 grader i hovedgjæring (tok ca.2.5 døgn)
Etter å ha testet grensene min for tålmodighet ( ), så er jeg nå 100% sikker på at gjæren ikke vil bidra mere for å få sukkervekten ned.
Har prøvd følgende metoder:
- Tålmodighet (har hatt samme gravity i 6 dager)
- Øke temp med 1-2 grader (opp til 20-21)
- Prøve å blande bunnfallet med resten av vørteren (først ved å forsiktig "rulle" på beholderen, senere ved å forsiktig røre nederst i beholderen med sterilisert redskap).
Spørsmål:
- Hva er egentlig (negativ) konsekvens hvis jeg tilsetter ny tørrgjær?
- Hvordan bør jeg tilsette gjærnæring?
Kan jeg bare drysse over, eller blande først med sterilt/temperert vann?
I går kom 3 poser tørrgjær i posten fra USA (2xNottingham og en Coopers (samme som i settene deres))
I dag vil det ligge en konvolutt med Wyeast gjærnæring fra VinogBar i postkassen min.
Jeg skal tilsette gjærnæringen og forsiktig røre i bunnen, men lurte da på om jeg burde likegodt tilsette en pose tørrgjær (rehydrert)
Svar mottas med takk, da jeg er desperat etter ett vellykket brygg
Ny mann på forumet og blodfersk i gamet....
Skal se om jeg ikke kan skrive et lite innlegg i "presenter deg selv" senere, men jeg har først to spørsmål som brenner!
Bakgrunn er at jeg har satt et Santas Winter Warmer fra Muntons (heksebrygg no.3 for meg på kort tid). Denne har stoppet opp på den berømte gravity'en .0020.....
- OG .0060
- Gjæret på 18-19 grader i hovedgjæring (tok ca.2.5 døgn)
Etter å ha testet grensene min for tålmodighet ( ), så er jeg nå 100% sikker på at gjæren ikke vil bidra mere for å få sukkervekten ned.
Har prøvd følgende metoder:
- Tålmodighet (har hatt samme gravity i 6 dager)
- Øke temp med 1-2 grader (opp til 20-21)
- Prøve å blande bunnfallet med resten av vørteren (først ved å forsiktig "rulle" på beholderen, senere ved å forsiktig røre nederst i beholderen med sterilisert redskap).
Spørsmål:
- Hva er egentlig (negativ) konsekvens hvis jeg tilsetter ny tørrgjær?
- Hvordan bør jeg tilsette gjærnæring?
Kan jeg bare drysse over, eller blande først med sterilt/temperert vann?
I går kom 3 poser tørrgjær i posten fra USA (2xNottingham og en Coopers (samme som i settene deres))
I dag vil det ligge en konvolutt med Wyeast gjærnæring fra VinogBar i postkassen min.
Jeg skal tilsette gjærnæringen og forsiktig røre i bunnen, men lurte da på om jeg burde likegodt tilsette en pose tørrgjær (rehydrert)
Svar mottas med takk, da jeg er desperat etter ett vellykket brygg