To kjappe...

Hei!
Ny mann på forumet og blodfersk i gamet....

Skal se om jeg ikke kan skrive et lite innlegg i "presenter deg selv" senere, men jeg har først to spørsmål som brenner!  ;)

Bakgrunn er at jeg har satt et Santas Winter Warmer fra Muntons (heksebrygg no.3 for meg på kort tid). Denne har stoppet opp på den berømte gravity'en .0020.....
- OG .0060
- Gjæret på 18-19 grader i hovedgjæring (tok ca.2.5 døgn)



Etter å ha testet grensene min for tålmodighet ( :p ), så er jeg nå 100% sikker på at gjæren ikke vil bidra mere for å få sukkervekten ned.
Har prøvd følgende metoder:
- Tålmodighet  (har hatt samme gravity i 6 dager)
- Øke temp med 1-2 grader (opp til 20-21)
- Prøve å blande bunnfallet med resten av vørteren (først ved å forsiktig "rulle" på beholderen, senere ved å forsiktig røre nederst i beholderen med sterilisert redskap).

Spørsmål:

- Hva er egentlig (negativ) konsekvens hvis jeg tilsetter ny tørrgjær?

- Hvordan bør jeg tilsette gjærnæring?
Kan jeg bare drysse over, eller blande først med sterilt/temperert vann?

I går kom 3 poser tørrgjær i posten fra USA (2xNottingham og en Coopers (samme som i settene deres))
I dag vil det ligge en konvolutt med Wyeast gjærnæring fra VinogBar i postkassen min.

Jeg skal tilsette gjærnæringen og forsiktig røre i bunnen, men lurte da på om jeg burde likegodt tilsette en pose tørrgjær (rehydrert)

Svar mottas med takk, da jeg er desperat etter ett vellykket brygg :)
 
Jeg tror ikke ny gjær eller gjærnæring vil gi noen som helst effekt. Antakelig har gjæren spist opp alt som var å spise, og ølet er ferdig. 1,020 er da heller ikke så ille, særlig ikke med ekstraktøl. Sjekk oechslevekten din i rent vann ved 20 grader, det kan godt være at den viser litt feil, og pass på å bruke nok gjær og å riste inn rikelig med oksygen neste gangen du brygger.
 
Takk for rask respons :)

Glemte å føye til at Munton selv anbefaler at FG bør være .0014 eller lavere. Når det gjelder tilføringen av oksygen før iblanding av gjæren.... jeg prøvde å røre kraftig med sleiven min, men det er (veldig) godt mulig at dette ikke var tilstrekkelig.
Har funnet masse poster i utenlandske og norske forum på .0020-problemstillingen med 3.6kg settene til Muntons
 
På det jeg har lagd av mørkt øl har det ikke vært uvanlig med OG på rundt 20. Dette er sikkert ferdig gjæret og kan flaskes etter noen dager i ro.
 
Røring med sleiv er nok ikke tilstrekkelig, men tørrgjær kommer heldigvis med en del av næringsstoffene som oksygenet ellers hjelper den å produsere. Sett på lokket og rist kraftig, eller spar ryggen din med å rotere gjæringskaret litt på skakke slik at du lager en stor virvel i vørteren et par minutter. Men ikke gjør det med ferdig øl, da vil det kunne bli kraftig oksidert og vondt på smak.
 
Som du ser under tråden "hvor mye humle" Har jeg nøyaktig samme problem. Har ristet opp gjær fra bunnen for ei ukes tid siden uten resultat. Tenker jeg stikker om i morgen, lar stå et par dager før jeg flasker.

Hvordan smaker ølet ditt nå? Mitt smaker gjær, mao ikke spess godt..
 
Takk for svar :)

Metoden med å lage en "malstrøm" for å få inn oksygen hørtes spennende ut, tenker jeg tester den neste gang!

Bård: Jeg har ikke tatt smaksprøver, jeg bruker gjæringsdunk fra Europris uten tappekran, og prøver å forstyrre ølet så lite som mulig. Men....har overhodet ikke merket noen ulukter.

Etter å ha gått over noen forum fra UK igjen, så har jeg tenkt å prøve med litt gjærnæring til tross for tips om at det sannsyneligvis ikke vil hjelpe. Det var ihvertfall en kar der som fikk vørtern fra 20 til 16 ved å tilsette gjærnæring i sitt Munton sett. Såvidt jeg forstår vil det ikke gi noen usmak om jeg tilsetter dette å lar det stå noen dager(?).
 
Med bakgrunn i at jeg har forstått det som at jeg ikke vil ødelegge noe, så tilsatte jeg hydrert tørrgjær og en halv teskje gjærnæring i går kveld. Nå i morges så hadde ingenting skjedd, så da ser det foreløpig ut som at gjæren faktisk hadde fortært alt den kunne.

Hvis det fremdeles ikke er noe aktivitet så tenker jeg det blir flasking om 2 dager.

Kokte en øse og tok opp en smaksprøve. Egentlig ingen usmak, om noe mere kjedelig enn jeg hadde forventet (har smakt mange spreke julebrygg i det siste b.a. fra Systembolaget :p), men antar ting bedrer seg med lagring.
Dobbeltsjekket Oechselsvekten min, fikk vann til romtemp og tok mål. Ser ut til at den er 1-1,5 grader feil, men når jeg målte i brygget så var den .0021, så da er vørten fjellstøtt fremdeles fjellstøtt på 20.

En ting dog...... denne batchen er mitt 3 forsøk totalt, den forrige var et Cooperssett hvor FG ble alt for høy (.0020) og jeg var for utålmodig. Her var det mere en karakter av usmak pga de 20-Oechselsgradene, så ingen tvil om at det er forskjell på brygg.
 
Tilbake
Topp