To uhell med oppskriften Big Burly Barleywine, hva slags øl blir det?

Nå på lørdag 22. desember, satt pappa og jeg Big Burly Barleywine (kjøpt på Bryggselv), men vi hadde to uhell.

1. Var at jeg valgte å ikke bruke humlepose i GF, som gjorde at systemet tettet seg, og vi ikke fikk kjølt den med kjøleren til GF, så da endte vi med å sette den kjølig i boden over natten.
2. Var at vi hadde fått feil gjær, vi hadde fått Saflager 34/70, og ikke Safale S-04

Vi har satt den til gjæring på 16/17 grader, ikke den optimale graden, men det beste vi kunne få til. Den har putret nå i over to døgn(!).

Hvis jeg skal gjette selv, så tror jeg vi ender opp med en bitter bokk-øl. Bitter pga. lang nedkjøling av vørter, og bokk, pga. type gjær som ble brukt sammen med høy OG.

Så da er spørsmålet mitt, hva slags øl ender vi egentlig opp med, og trenger vi å forholde oss til lagringstiden for en barley wine?
 
Sist redigert:
Du har også sannsynligvis brukt altfor lite gjær. Jeg tror heller den blir søt, pga ufullstendig gjæring.
 
Det siste kan vel reddes ved å ha oppi mer gjær?

Det blir uansett øl. Bare å flaske når den er ferdig gjæret og glem den en god stund. I originaloppskriften står det vel at den skal lagres en god stund (et par år?) og det kan dere prøve på nå også.
 
Det siste kan vel reddes ved å ha oppi mer gjær?

Det blir uansett øl. Bare å flaske når den er ferdig gjæret og glem den en god stund. I originaloppskriften står det vel at den skal lagres en god stund (et par år?) og det kan dere prøve på nå også.

Det er foreløpig plan, så ingen krise. Bare nysgjerrig på om det blir mer en bokkøl enn Barley wine.


Spørs på OG, og gjæringstemperatur. Hvor mange poeng blir det hvis du deler Gravity points (OG*Liter) med antall pakker?

(1.096/22)/4=6.028
Vi gjærer på 15/16 grader, dessverre ikke kaldt nok rom for optimal gjæring.

Oppskriften finner du her https://docs.google.com/document/d/1v_c9VKl5wsQxEWa8aAH4gwRAm_Jp0RKFx3Vs9omA3aA/edit?usp=drivesdk
 
96*22 / 4 = 528 poeng pr pakke.

Det synes jeg er snaut. Har vel gjort Doppelbocks på 1.078 med ca 350 poeng, men for Ale på OG mot 100 så synes jeg 500 poeng er greit.
 
96*22 / 4 = 528 poeng pr pakke.

Det synes jeg er snaut. Har vel gjort Doppelbocks på 1.078 med ca 350 poeng, men for Ale på OG mot 100 så synes jeg 500 poeng er greit.

Hum, skjønner ikke helt. Er jo lagergjær som brukes, så da burde jo 528 poeng være mer enn nok.
Eller er malten du snakker om? Altså høy poeng med alemalt.
 
Hum, skjønner ikke helt. Er jo lagergjær som brukes, så da burde jo 528 poeng være mer enn nok.
Eller er malten du snakker om? Altså høy poeng med alemalt.

Ales, øl gjæret med ale gjær trenger mindre gjær da de blir gjæret ved en høyere temperatur enn lager, med lagergjær.

Du vil altså ha færre poeng som hver pakke skal gjære. Mao vil det si at man bruker mer gjær.
 
Ales, øl gjæret med ale gjær trenger mindre gjær da de blir gjæret ved en høyere temperatur enn lager, med lagergjær.

Du vil altså ha færre poeng som hver pakke skal gjære. Mao vil det si at man bruker mer gjær.

Ah, da skjønner jeg! Interessant. Tusen takk for forklaringen.

Er det slik at jeg da kanskje burde tilsette to pakker gjær på fredagen da?
 
Hvilken temperatur gjærer den på?
Det er stor forskjell på 7 og 15C mtp hvor mye gjær du bør bruke.
34/70 sies å kunne gi ok resultat brukt ved litt høy temperatur.
Selv har jeg ikke gjort det, bare lest hva andre skriver.
 
Hvilken temperatur gjærer den på?
Det er stor forskjell på 7 og 15C mtp hvor mye gjær du bør bruke.
34/70 sies å kunne gi ok resultat brukt ved litt høy temperatur.
Selv har jeg ikke gjort det, bare lest hva andre skriver.

Trodde jeg hadde skrevet det, men ei. I følge gjæren så skal den være på 12-15 grader, men det nærmeste vi klarte er 16/17 grader.
 
Jeg har selv gjæret 34/70 på 18 grader. Ble egentlig renere i smaken enn tidligere identiske brygg, de har gjæret på 10 grader
 
Tilbake
Topp