Ok, her legger jeg hodert på blokka. Jeg er veldig spent på hvordan dette går. Jeg vet jeg er en utålmodig sjel, så noen av feila jeg vet at jeg har gjort underveis vet jeg også at jeg kunne ha kompansert for før de fikk forplante seg i prosessen.
Også er det ting jeg har gjort som ikke er uvanlig å gjøre i en slik prosess, men som jeg lurer på om likevel kan være med å sette opp marginene mot meg.
Ok, her er hva jeg vil oppnå:
Høste gjæren fra en ekte flaske Kona Big Wave, for å ha den i en av kloneoppskriftene som befinner seg på dette ypperlige forumet.
Så her er hva jeg gjorde:
Så til det som gikk bra etter min mening:
Vel, resultatet lar vente på seg:
Se her
Så, kjære forum - spå!
Hva blir resultatet? Vil jeg se gjæring her? Eller har jeg laget sukkervann med litt øl i?
Også er det ting jeg har gjort som ikke er uvanlig å gjøre i en slik prosess, men som jeg lurer på om likevel kan være med å sette opp marginene mot meg.
Ok, her er hva jeg vil oppnå:
Høste gjæren fra en ekte flaske Kona Big Wave, for å ha den i en av kloneoppskriftene som befinner seg på dette ypperlige forumet.
Så her er hva jeg gjorde:
- Fredag 24. 11 kjøpte jeg to flasker som kom hjem med masse partikler i suspensjon i ølet.
- Flaskene fikk stå i kjøleskapet til søndag kveld (cold crashing). Dette hadde til søndagen lagt seg som et "fint støv". i bunn av flasken.
- Fermenteringsbeholder og alt av utstyr som skulle benyttes til helling og fermentering (flaske, kork, trakt, flasketuter, flaskeåpner) ble sanitert i StarSan.
- Magnet ble kokt i vørteren laget på Spray Malt (DME - light pilsner)
- Det ble kokt 200 ml vørter med gjærnæring, anti foam og DME.
Så til det som gikk bra etter min mening:
- Jeg traff planlagt OG på 1.020 etter anbefalning fra flere youtube videoer. Vanlig Starter er anbefalt en OG på 1.040, men jeg holdt meg til flaskehøstnings anbefalningene.
- Jeg klarte stort sett underveis å holde alt desifisert. (Se eget punkt om magnet).
- Ristet godt på vørter, magnet og øl med lokket godt på for å få inn oksygen i vørteren med gjæren i.
- Alt for mye Antifoam i vørteren. Se egen diskusjon om sånne tabber her.
- For lav temperatur i øl før det gikk i starter (vet ikke hva den var, men flaska kjentes kald ut på huden).
- For lav temperatur i vørter ved start (26°c) - Her kunne jeg kompansert ved å bare være litt tolmodig og varmet litt opp. gjærrestene i bunnslammet i flaskene hadde også hatt godt av det, det hadde jo bare også blitt litt varmere på den tiden.
- Magneten hang igjen i gryta (metall - duh), og da jeg forsøkte å banke den ut falt den på benken. Den måtte få StarSan dypp før den gikk i vørteren...
- StarSan og liten mengde vørter og svak gjær. Jeg er overbevist om at StarSan ikke er godt for gjæren. Har fått det overbevisende forklart at StarSan også kan drepe gjær.
- Er det gjær det jeg så i flaska? Og hva er utsiktene for at den gjæren vil komme til livet med kjærlig behandling?
Vel, resultatet lar vente på seg:
Se her
Så, kjære forum - spå!
Hva blir resultatet? Vil jeg se gjæring her? Eller har jeg laget sukkervann med litt øl i?