Spådom: Hva skjer med nybegynnerens høsting av Kona Big Wave gjær fra flaske?

Hva kommer til å skje


  • Totalt antall stemmer
    11

Arnljot

Fylkesstyre
Ok, her legger jeg hodert på blokka. Jeg er veldig spent på hvordan dette går. Jeg vet jeg er en utålmodig sjel, så noen av feila jeg vet at jeg har gjort underveis vet jeg også at jeg kunne ha kompansert for før de fikk forplante seg i prosessen.

Også er det ting jeg har gjort som ikke er uvanlig å gjøre i en slik prosess, men som jeg lurer på om likevel kan være med å sette opp marginene mot meg.

Ok, her er hva jeg vil oppnå:
Høste gjæren fra en ekte flaske Kona Big Wave, for å ha den i en av kloneoppskriftene som befinner seg på dette ypperlige forumet.

Så her er hva jeg gjorde:
  • Fredag 24. 11 kjøpte jeg to flasker som kom hjem med masse partikler i suspensjon i ølet.
  • Flaskene fikk stå i kjøleskapet til søndag kveld (cold crashing). Dette hadde til søndagen lagt seg som et "fint støv". i bunn av flasken.
  • Fermenteringsbeholder og alt av utstyr som skulle benyttes til helling og fermentering (flaske, kork, trakt, flasketuter, flaskeåpner) ble sanitert i StarSan.
  • Magnet ble kokt i vørteren laget på Spray Malt (DME - light pilsner)
  • Det ble kokt 200 ml vørter med gjærnæring, anti foam og DME.

Så til det som gikk bra etter min mening:
  • Jeg traff planlagt OG på 1.020 etter anbefalning fra flere youtube videoer. Vanlig Starter er anbefalt en OG på 1.040, men jeg holdt meg til flaskehøstnings anbefalningene.
  • Jeg klarte stort sett underveis å holde alt desifisert. (Se eget punkt om magnet).
  • Ristet godt på vørter, magnet og øl med lokket godt på for å få inn oksygen i vørteren med gjæren i.
Så til "uhell" under veis:
  • Alt for mye Antifoam i vørteren. Se egen diskusjon om sånne tabber her.
  • For lav temperatur i øl før det gikk i starter (vet ikke hva den var, men flaska kjentes kald ut på huden).
  • For lav temperatur i vørter ved start (26°c) - Her kunne jeg kompansert ved å bare være litt tolmodig og varmet litt opp. gjærrestene i bunnslammet i flaskene hadde også hatt godt av det, det hadde jo bare også blitt litt varmere på den tiden.
  • Magneten hang igjen i gryta (metall - duh), og da jeg forsøkte å banke den ut falt den på benken. Den måtte få StarSan dypp før den gikk i vørteren...
Så til det jeg er usikker på:
  • StarSan og liten mengde vørter og svak gjær. Jeg er overbevist om at StarSan ikke er godt for gjæren. Har fått det overbevisende forklart at StarSan også kan drepe gjær.
  • Er det gjær det jeg så i flaska? Og hva er utsiktene for at den gjæren vil komme til livet med kjærlig behandling?

Vel, resultatet lar vente på seg:
Se her

Så, kjære forum - spå!

Hva blir resultatet? Vil jeg se gjæring her? Eller har jeg laget sukkervann med litt øl i?
 
Finnes det noen måte å måle SG på nå? Refraktometer fungerer vel dårlig nå? Det er en ca 0,8-1,0 mm hvit linje langs kanten på glasset der vørteren har "vannlinja" si.
 
Det går greit å bruke refraktometer på gjærende/ utgjært vørter. Du trenger bare en kalkulator som hvor du legger inn OG samt Brix, og så får du ut SG.
Beersmith har en slik kalkulator, men den finnes helt sikkert mange andre steder også.
 
Jeg skulle ha kalibrert refraktometeret mitt mot hydrometeret, for med BeerSmith får jeg høyere SG enn OG med den kalkulatoren.
 
Jeg tipper at det er et av tallene du legger inn på feil måte. Hvilke tall er det du bruker? Sjekk at refraktometeret viser 0 Brix for rent vann.
 
Tror kanskje ikke Kona Big Wave er gjæret med noe mer spennende enn vanlig US-05, men det er selvsagt artig å dyrke opp fra bunnfallet. Noen øl er også karbonert med en annen gjær enn hovedgjæren. Kanskje tvilsom hvis den er gjæret med en standard vestkyst-gjær.

Det er ingen sak å dyrke opp bunnfall. Kan ikke se du har gjort noen andre tabber enn at gjær og vørtertemperatur var usynkronisert. Helst bør man være innenfor +- 3 grader.
 
Jeg tipper at det er et av tallene du legger inn på feil måte. Hvilke tall er det du bruker? Sjekk at refraktometeret viser 0 Brix for rent vann.

Jeg desifiserte hydrometer utstyret, og målte. Vørteren ble målt til 1.031 på 25°. Altså en SG på 1.032. Jeg har mao ikke hatt kontroll på min OG i det hele tatt.

Jeg "slumpa" det litt til, men må nok hatt mer avdampning og mye mange flere gram DME enn jeg trodde.

Jeg setter den til Cold Crash nå i kjøleskapet og ser hva som faller til bunn.
 
Mye partikler i den da, kanskje det er noe her?
dd74fcc43bcb39efc7f8835d2d6309e9.jpg
 
Nå har jeg hatt den over i en i en større beholder slik at det ble totalt 2L vørter. Temperaturene var helt like mellom de to mengdene, og den nye vørteren var beregnet til å ha 1.04 i OG.

Jeg målte den med digitalt refraktometer, vanlig refraktometer og hydrometer og fikk ut respektive 1.038, 1.039 og 1.042...

Vesken hadde en temperatur på 20°c da den ble testet med hydrometeret. Men vesken som ble testet var fra vørteren i gryta med mer bunnfall i. Vet ikke om det gir utslag på målingen?

Jeg er veldig usikker på om det er noe liv der.

Jeg lukta lenge og intenst på flasken høstingen hadde vært i, og med mye godvilje så hadde den kanskje et svakt hint av gjæraroma.
 
Nå foreligger fasiten. Ingen ting skjedde. SG = OG = 1.040 etter flere dager med "gjæring".

De som stemte ingenting:
De som stemte pannekaker får også rett, for det er pannekaker på tirsdager her i huset:
Jeg tror jeg enten gjorde den feilen som @Holmentoppen nevnte, for stor avstand i temperatur på gjæra og vørteren eller så heller jeg mot at det kanskje ikke var gjær de partiklene jeg så i flaska?
 
Tilbake
Topp