Tonkabønner

noen som har noe erfaring med tonkabønner i en imp.stout? Har ikke snikra ferdig oppskrift enda, men satser på rundt 10% abv, og vaniljebønner og kakaonibs i tillegg (fritt etter 3bean stout)
 
Ingen erfaring, men har lyst til å teste noe lignende selv! Meld gjerne ifra hvor mye du brukte og hvordan det ble!
 
Hei! Har ikke komt så langt at jeg har fått prøvd det enda.. Snakket med En kokk som frarådet å bruke tonka bønner. Smaken er god, men kan få hele huset til å lukte lik
 
Hei! Har ikke komt så langt at jeg har fått prøvd det enda.. Snakket med En kokk som frarådet å bruke tonka bønner. Smaken er god, men kan få hele huset til å lukte lik

Jeg har brukt tonkabønner. De lukter litt som vanilje. Skjønner ikke helt hva kokken sikter til. Kanskje en må opp i anselige mengder for å få liklukt?
 
Nei, usikker. Når jeg googler det så er det vanilje og kanel som går igjen.. Har du brukt den i øl eller mat?
 
Smake på en stout fra Lervig som heter 3 Bean Stout som inneholder blant annet tonkabønner. Smaken tonkabønnene gir er vanskelig å sammenligne med noe annet jeg har smakt men kan varmt anbefale å smake denne om du har mulighet. Har lyst til å prøve på en dårlig kopi selv da den falt i smak hos meg.
 

Vedlegg

  • 20160910_011132.jpg
    20160910_011132.jpg
    254,8 KB · Sett: 45
Nei, usikker. Når jeg googler det så er det vanilje og kanel som går igjen.. Har du brukt den i øl eller mat?

I øl.

Tonkabønner inneholder kumarin som kan gi leverskader i store doser. Enn annen kilde til kumarin er kanel. Helserådet er maks 0.07 mg per kg kroppsvekt per dag. Tror du skal bruke en god del bønner for å komme opp i den dosen.

Jeg brukte tonkabønner sammen med flere andre krydder og skall fra en grapefrukt i min julesaison Funky Winter som er gjæret med brett. Den er riktig god nå og blir enda bedre til jul når den har fått modnet seg litt mer.
 
Tilbake
Topp