Etter 2 mnd pause, selvpålagt, er "Bryggeriet" i drift igjen. Jeg tenkte jeg skulle prøve noe nytt, høste gjær fra den første stormgjæringen. Jeg kokte en 1/2 liter vann i en 2 l Erlenmeyerkolbe, avkjølte. Tok en ren slange gjennom gummihetta på glassballongen, lot den avslutte rett over vørten (en American Pale Ale). Slangen endte under vannlinjen på kolben. Jeg satt på denne "Blow-off" på morgenen da jeg så aktivitet og på kvelden måtte jeg avslutte, kolben var full. 2 dager i kjøleskap, så helte jeg gjæra i et nytt forsøk: Malt og humle som i en pils, men med Wyeast 1056 American Ale. Tilsatte gjæra i går kveld, satt ballongen i et 15 °C rom. Det var full aktivitet i morges, så jeg satt ballongen enda kjøligere. "Pils" med Alegjær eller en godt humlet(europeisk humle, 35 IBU) Blond Ale. Øl for almuen?
Det så ut til å være mere gjær i kolben nå enn etter en starter i samme kolbe. Og den var meget startvillig, selv etter 2 dager i kjøleskap.
janh
Det så ut til å være mere gjær i kolben nå enn etter en starter i samme kolbe. Og den var meget startvillig, selv etter 2 dager i kjøleskap.
janh