Top Cropping

janh

Norbrygg-medlem
Etter 2 mnd pause, selvpålagt, er "Bryggeriet" i drift igjen. Jeg tenkte jeg skulle prøve noe nytt, høste gjær fra den første stormgjæringen. Jeg kokte en 1/2 liter vann i en 2 l Erlenmeyerkolbe, avkjølte. Tok en ren slange gjennom gummihetta på glassballongen, lot den avslutte rett over vørten (en American Pale Ale). Slangen endte under vannlinjen på kolben. Jeg satt på denne "Blow-off" på morgenen da jeg så aktivitet og på kvelden måtte jeg avslutte, kolben var full. 2 dager i kjøleskap, så helte jeg gjæra i et nytt forsøk: Malt og humle som i en pils, men med Wyeast 1056 American Ale. Tilsatte gjæra i går kveld, satt ballongen i et 15 °C rom. Det var full aktivitet i morges, så jeg satt ballongen enda kjøligere. "Pils" med Alegjær eller en godt humlet(europeisk humle, 35 IBU) Blond Ale.  Øl for almuen?
Det så ut til å være mere gjær i kolben nå enn etter en starter i samme kolbe. Og den var meget startvillig, selv etter 2 dager i kjøleskap.

janh
 
Sierra Nevada (hvor 1056 har sitt opphav) lager lager med denne gjæren. Så vidt jeg husker, tilsetter de gjæren ved relativt høy temperatur (ikke ulikt det du gjorde), og senker den ned til ca 12 C. tror det blir et godt øl.

Ang. top cropping, så anbefales det å skumme av det første gjærlaget som legger seg på brygget, kassere dette og høste det nye som stiger opp. Det anbefales også at man høster gjæren etter halvgått løp, altså når man er halvveis på veien mot full attenuasjon. Jeg har troen på at topphøsting vil fungere veldig bra så fremt man er nøye med renhold og bruker de rette gjærtypene. 1056/WLP001 er en god "top cropper".
 
En artig idè!

I følge Jamil Z har top-cropped gjær en viability på ~100% mot ~90% for den som høstes etter gjæringen er over.

Jeg tror jeg ville prøvd å kontrollere mengden jeg tok ut, slik at jeg bare tok ut den mengden som teoretisk behøves i mitt neste brygg. Jeg vet ikke hvor mye det vil påvirke den første gjæringen din at du fjerner 1.5 liter gjær fra dette brygget.
 
Dalaker skrev:
En artig idè!

I følge Jamil Z har top-cropped gjær en viability på ~100% mot ~90% for den som høstes etter gjæringen er over.

Jeg tror jeg ville prøvd å kontrollere mengden jeg tok ut, slik at jeg bare tok ut den mengden som teoretisk behøves i mitt neste brygg. Jeg vet ikke hvor mye det vil påvirke den første gjæringen din at du fjerner 1.5 liter gjær fra dette brygget.

Den delen av gjæren som legger seg på toppen av brygget er ikke egentlig aktiv lenger (den er jo ikke i kontakt med ølet), så det vil ikke påvirke brygget i negativ retning. Mengdemessig ville jeg gått ut fra Jamils kalkulator og de tallene den bruker for slurry. Når slurryen fra topphøstet gjær får sunket sammen vil jeg anta at det er omtrent like stor celletetthet som i bunnhøstet slurry. Jeg har prøvd å undersøke akkurat det siste litt, men ahr ikke funnet noen eksakte tall (slike tall vil uansett variere fra gjærtype til gjærtype) spesifikt for topphøstet gjær. Wyeast regner omtrent 1,2 mrd celler/ml i det de kaller "thick slurry".

Espen Lothe topphøster forøvrig gjær på Kinn Bryggeri. han bruker Wyeast 1318 til ale i engelsk stil og vil bruke Wyeast 3787 til belgiske typer. Begge disse er glimrende gjærtyper til topphøsting (og selvfølgelig rent smaksmessig også!).
 
Tilbake
Topp