Topphøsting av gjær.

TSH

 
Satte en Cream Ale på torsdag. OG 1.050, 2 rør WLP080 i en 1-liters starter. Ren O2 ble tilført 1L/min i 1 min.
Fikk 3 liter mere enn beregnet i gjæringskaret, så det ble 30L :D. Da det var ca6-7cm igjen til kanten tok jeg sjangsen på at det kom til å gå greit. Topphøstet gjær for første gang på lørdag, og det gikk greit. Meeen nå har karet pumpet ut gjær gjennom slangen og ned i glasset med vann siden lørdag kveld. Kunne jeg ha brukt denne gjæren også? Tok ikke sjangsen på å bruke den siden jeg ikke var 100% sikker på hvor rent glasset var. Var sikkert 6cm med kompakt gjær i bunnen når jeg tømte det i dag.:confused:
 
Jeg har kun hørt om en person som høster gjær gjennom blow-off tuben. Basert på erfaringer fra den personen, så vil jeg fraråde å bruke gjæren.
Ved vanlig topphøstong av gjær får du den medt potente gjæren som er mulig, bruk den.
 
Takker for svar @Bernts . Det var heller ikke meningen å høste gjennom blow-off tuben. Karet ble bare vell fullt og det har kommet ut i mengder.
Jaggu godt at jeg bruker tube og litersglass til gjærlås, ellers hadde det blitt mye vasking:D:D
 
Hmm, jeg har satt mitt andre brygg basert på gjærhøsting via slange ned i gjæringskaret nå, og greier ikke å forstå hvorfor ikke dette er en av de bedre måte å høste gjæren på. Hører gjerne på argumenter for det motsatte.
Ved å topphøste får du jo tak i den mest vitale delen av gjæren, men du kan kanskje i løpet av noen generasjoner få selektert den mest attenuative og minst flokkulerende delen av gjærstammen.

Jeg har laget en slange som jeg kan variere lengden som går ned i karet, slik at jeg setter den ned til noen centimeter over vørteren/ølet. Det beste skal være å vente til ølet har gjæret ned 50% før du starter å høste, den første krausen med svarte sedimenter tar du ikke med.
I praksis høste etter typisk 48 timer hvis gjæringsforløpet er solid. Veldig enkelt å høste og det er jo tilnærmet ren gjær som blir resultatet i motsetning til bunnhøsting og bortvasking av trub og humle samt død gjær.

Her er en link til tilsvarende setup
http://gluttoncooking.blogspot.no/2013/01/harvesting-yeast-from-blowoff.html

Og metoden har jo blitt brukt i bryggerier også Burton Junction
http://byo.com/hops/item/351-build-a-burton-union-system-projects

Så hvorfor skulle ikke dette være en fin metode for gjærhøsting?
 
Jeg har gjort det noen ganger og det virket egentlig til å fungere, bare skrape av det første som dukker opp og så gikk resten av seg selv.

Men, det som derimot ikke fungerte var at gjæren ble stående i ei flaske ved siden av, uten noe vørter oppi, så å la den stå slik i noen dager var det som gjorde at det ikke fungerte for meg likevel hvis jeg var bortreist.
 
Jeg har gjort det noen ganger og det virket egentlig til å fungere, bare skrape av det første som dukker opp og så gikk resten av seg selv.

Men, det som derimot ikke fungerte var at gjæren ble stående i ei flaske ved siden av, uten noe vørter oppi, så å la den stå slik i noen dager var det som gjorde at det ikke fungerte for meg likevel hvis jeg var bortreist.
Her er et bilde fra det jeg fikk fra karet i går, antar at siden jeg kan regulere plastuben lenger ned i karet så får jeg med mere vørter over så dette ikke blir et problem for meg. Antar det er 160 ml ren slurry, nok til en repitch av ny 25L batch egentlig. Tror kanskje jeg bare tar ut en del så har jeg til flere startere, har blitt litt glad i å pitche gjær med fulle glykogen lagere, ser forskjell på gjæringsforløpet synes jeg uten at det nødvendigvis har noe å si for resultatet.image.jpg
 
Det der så bra ut, jeg hadde bare slangen rett innenfor hullet i lokket, burde vel ha tredd den lengre ned.
 
Har og høstet gjennom blow off. Stakk slangen noen cm. under proteinlaget i toppen. Fungerte glimrende. Fikk noen veldig aktive krabater som i neste brygg hadde laget en finfin overraskelse til meg da jeg kom hjem fra jobb :)
 
Tilbake
Topp