Topphøsting, starter, lagring

Hei!
Har noen spørsmål rundt dette.

Får i dag topphøstet London Ale 3 (wlp1318) av en kompis. Denne ble høstet for en drøy uke siden.

1. Kan jeg sette denne på en 2l starter, for å så fordele utbytte på to nye glass? Det ene glasset skal brukes til brygging denne helga, glass to neste helg.

2. Vil de skade gjæren å endre "oppbevaringsforholdet". Nå ligger den sammen med kokt avkjølt vann, mens den (om jeg kjører starter) vil ligge sammen med vann/DME

3. Kan man per definisjon topphøste gjær og oppbevare den 5-6mnd om man vekker den til live en gang per mnd med en liten starter?

Takk for alle svar! :)

1. ja. Tror du trenger mer enn 1L starter per batch med mindre du brygger smått
2. nei
3. definisjonen er mindre viktig. Man kan topphøste, og deretter lage starter for oppdyrking av mer gjær. Mine gjær oppbevares fra 1 til 9mnd før de igjen havner i en starter. Har enda ikke opplevd 100% død gjær. Dersom man er nøye, kan man først lage en liten og svak starter (lav OG), og deretter lage en større med OG 1.040 før den pitches / helles i vørteren.

Tusen takk!

Det er en del TJUKK slurry. Nærmere to desiliter vil jeg tro. En starter på tre liter vil kanskje holde (halvannen liter per batch). Brygger på bb30

Oppfølgingsspørsmål :)

Når jeg åpnet lokket på gjæren i dag for å tilsette den i starteren sa det regelrett PANG. 3/4 av gjæren sprutet ut over hele rommet. Gjæren som ble topphøstet har med andre ord vært fryktelig aktiv, og fortsatt å produsere co2. Hvordan kan dette unngås? Hvor lenge må man evt bare ha alu-folie over glasset man topphøster i før man kan skru på et lokk? Googlet og googlet, men finner ingen gode svar... :)

Oppfølgingsspørsmål :)

Når jeg åpnet lokket på gjæren i dag for å tilsette den i starteren sa det regelrett PANG. 3/4 av gjæren sprutet ut over hele rommet. Gjæren som ble topphøstet har med andre ord vært fryktelig aktiv, og fortsatt å produsere co2. Hvordan kan dette unngås? Hvor lenge må man evt bare ha alu-folie over glasset man topphøster i før man kan skru på et lokk? Googlet og googlet, men finner ingen gode svar... :)

Bare skru opp lokket litt forsiktig innimellom.

Og så må det være ekspansjonsrom; hvis ikke blir det rimelig vått og klissete rundt boksen:).

Virker ikke som om du trenger noen starter på den der:D. En snau desiliter skulle holde til en normalbatch med øl med OG under 1.064. Men nå var det kanskje ikke så mye igjen?

Mista det meste dessverre, så helte det resterende (vanskelig å si hvor mye) i starteren som uansett var klar. Om det ser ut til å bli for lite har jeg uansett backup-gjær til kommende brygg :)

Tilbake
Topp