Tenker å topphøste en wlp 300 som jeg skal brygge i helga(skal brygge likens i gave til en kompis i august) kan jeg bare lagre gjæra rett i et syltetøyglass og la det stå der til i august?
Du må ikke skru igjen lokket, bare dekke til, da gjæren fortsatt er aktiv. Skal du lagre gjæren mer enn 2 uker må du friske den opp igjen med en gjærstarter.
Du må ikke skru igjen lokket, bare dekke til, da gjæren fortsatt er aktiv. Skal du lagre gjæren mer enn 2 uker må du friske den opp igjen med en gjærstarter.
Ja, når du skal bruke den. Jeg pleier uansett å sette gjærstarter, hvis det går mer enn 2-3 måneder, for å holde den vedlike.
Ikke noe vann, kun gjæren du høster i et rent, desinfisert glass.
Har dere bare lokket på gjær dunken lignende oppå? Og er det noe ca formel på hvor mye man trenger til en 20 liter batch? Har lest man bør forholde seg til vekt på toppløstet gjær. Siden volumet tidlig i prosessen er større enn senere. Men vekten er bedre å ta forhold til med tanke på når man høster er vekten tyngre å volum mindre.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.